2 צפייה בגלריה
מחנה אושוויץ (צילום: אלבום פרטי)
מחנה אושוויץ (צילום: אלבום פרטי)
מחנה אושוויץ (צילום: אלבום פרטי)
ועדת השמות העירונית בבית שאן החליטה להנציח את מציל היהודים מאושוויץ יעקב (ג'קיטו) מאסטרו ולקרוא רחוב על שמו, בעקבות בקשת נציגי הארגונים של יוצאי קהילות יוון בישראל. יש לציין כי תהיה זו הפעם הראשונה שמציל היהודים מאסטרו יונצח בארץ.
ג'קיטו מאסטרו מסלוניקי זכה בהוקרה כאקט של תודה המסמל את גבורתו. במהלך מלחמת העולם השנייה ניצֵל מאסטרו היהודי את תפקידו כסדרן עבודה במחנה אושוויץ כדי לנייד את האסירים הסלוניקאים ממקום עבודה אחד למשנהו, ובכך הציל כאלף אסירים. "ג'קיטו, שארגון 'בני ברית' הכיר בו כמי שהציל יהודים בתקופת השואה, הושיע מאות עד אלפי יהודים ממוות בטוח, ביניהם גם אבא שלי, אברהם חנן ז"ל. אנו חייבים לו את חיינו, כל בני משפחת חנן - ועוד רבים כמונו", אמר השבוע שבתאי חנן, העוסק כפעיל חברתי בכל הקשור לקהילות יוון בישראל ומשמש כראש הפורום לקהילות יוון (קהילה המתנהלת בפייסבוק).
משפחת מאסטרו הודתה לראש העירייה רפי בן־שטרית על ההחלטה במכתב ששלחה אליו. "תודה על פועלכם להנצחתו של אבינו ועל הנצחת מעשי גבורתו בתקופת השואה להצלת יהודים תחת סיכון עצמי תמידי", נמסר מהמשפחה, "בפועלכם בקריאת רחוב על שמו הענקתם לאבא את הכבוד הראוי והמכובד ביותר".
לאישורה של משפחת מאסטרו להנציח את זכר יקירה צורפה גם המלצתו של פרופ' גדעון גרייף, היסטוריון העוסק בתחום חקר השואה, שכתב ספר על הגיבור היהודי ג'קיטו מאסטרו בשם 'המלאך מאושוויץ'. "קריאת רחוב על שמו של ג'קיטו מאסטרו תהיה לא רק גַלעֵד לזכרם של רבבות יהודי סלוניקי שנרדפו, עונו ונרצחו באושוויץ - אלא מצבת־עד לקהילה מפוארת, קהילת יהודי יוון, שנכרתה מעל פני האדמה", אמר פרופ' גרייף.
בבית שאן הוחלט לקרוא רחוב גם על שם קהילת יהודי סלוניקי, שכן זה שנים קיימים קשרי ידידות חמים עם קהילת יהודי סלוניקי בארץ ובחו"ל - בין השאר באמצעות משלחות נוער שנסעו ללמוד את שואת יהודי יוון וצפון אפריקה בביקוריהן ביוון, וכן דרך מפגשים שוטפים עם ניצולים ששרדו את השואה. נוסף על כך קיים קשר הדוק עם מחלקת הרווחה של בית שאן לצד מפגשים עם עובד המחלקה, עו"ס יהודה שמש, רכז נוער־צעירים־חיילים, המשמש גם כחבר הנהלת 'העמותה הפרלמנטרית הישראלית לפעילות לזכר השואה וסיוע לניצוליה' בכנסת. בשנים האחרונות מארחת בית שאן באופן תדיר נציגים של קהילת יוצאי יוון באירועי תרבות ובפסטיבלים של מוזיקה יוונית הנערכים בעיר.
ראש העיר רפאל בן־שטרית ציין: "קריאת רחוב על שם אדם מציינת וממחישה הן את חשיבותו של האדם והן את הכבוד וההערכה שרוחשת לו העיר. אין ספק כי יעקב ז"ל, מציל היהודים מאושוויץ, ראוי למחוות ההוקרה והכבוד".
2 צפייה בגלריה
עיריית בית שאן (צילום: שרון צור)
עיריית בית שאן (צילום: שרון צור)
עיריית בית שאן (צילום: שרון צור)