אחרי יותר מ־20 שנה בתפקיד הסגן רומן פרס רוצה להפוך לראש העיר הבא של יקנעם עילית. יד ימינו של סימון אלפסי, ראש העיר המיתולוגי שהחליט לפרוש אחרי 34 שנות שלטון, רוצה להחליף אותו אחרי הבחירות הקרובות.
4 צפייה בגלריה
רומן פרס
רומן פרס
רומן פרס
( צילום: שרון צור)
למרות התמיכה שהוא מקבל מאלפסי ולמרות הניסיון הרב שצבר כאחד ממובילי העיר בשנים האחרונות זה לא יהיה לו קל, אך פרס משוכנע כי תושבי העיר יבחרו בו לראש העיר הבא.

התחיל במפעל אסם

פרס (53) נשוי ואב לשלושה, עלה לארץ באוגוסט 1991 והשתקע ביקנעם עילית. אחרי עלייתו לארץ התחיל לעבוד במפעל אסם בעיר, בהתחלה כפועל אריזה ואחרי זה התקדם בסולם התפקידים, כשבמקביל השלים את לימודיו האקדמיים. עוד טרם עלייתו ארצה סיים פרס לימודי הוראה במכללה לחינוך והוא בוגר תואר B.A במדע המדינה ולימודים רב תחומיים במדעי החברה. בנוסף הוא גם עבר הכשרה כמבקר פנים ברשויות המקומית בישראל.
הוא נבחר לראשונה למועצה המקומית יקנעם עילית בבחירות 1998, כשהכניסה לפוליטיקה הייתה עבורו תהליך די טבעי. "עוד בתקופה שבה עבדתי במפעל אסם, פנו אלי רבים מהעובדים גם עולים חדשים וגם ותיקים להתייעצויות, עם בקשות לעזרה בתחומים שונים", הוא מספר, "לפעמים אלה היו תחומים שאני בעצמי לא כל כך הכרתי, אבל תמיד ניסיתי לעזור ולסייע וכשהייתי צריך ללמוד כל פעם תחום חדש עשיתי זאת. מאוד אהבתי לעזור לאנשים. לקראת הבחירות המוניציפליות של שנת 1998 הציעו לי להתמודד למועצה המקומית, קפצתי על זה כי כבר אז עבורי זה היה די טבעי".
הקדנציה הנוכחית היא כבר החמישית שלו כנבחר ציבור. ב-10 השנים הראשונות מילא פרס תפקידים של חבר המועצה וסגן ראש המועצה בהתנדבות ומתחילת שנת 2009 הוא מכהן כסגן ראש העיר בפועל.
בנוסף לתפקידו בהתנדבות כחבר מועצה עבד פרס בין השנים 2000-2001 במועצה האזורית 'מעלה עירון', שם היה ממונה על הפרויקטים ועל תקציבי הפיתוח והקשרים עם משרדי הממשלה. בשנים 2001-2006 עבד בחברת 'עמידר' כעוזר מנכ"ל החברה ומנהל אגף הארצי לרווחה ודיור מוגן - אגף אותו הקים ובאמצעותו יזם וקידם עשרות רבות של תוכניות ופרויקטים חינוכיים, חברתיים וקהילתיים בשכונות מוחלשות בכל רחבי הארץ.

4 צפייה בגלריה
רומן פרס
רומן פרס
פרס. הישג גדול בבחירות 2018
( צילום: שרון צור)

לאחר מכן ובמשך שנתיים עסק בניהול וקידום פרויקטים חינוכיים וחברתיים ברמה ארצית ובין היתר יזם את הקמת השירות הלאומי-אזרחי בקרב בני נוער שלא התגייסו לצה"ל במגזר היהודי והדרוזי במספר מוקדים בארץ. כיום כסגן ראש העיר בפועל הוא ממונה על מספר תיקים ותחומים בעירייה: מחזיק תיקי נוער וצעירים, קידום מעמד הילד, אזרחים ותיקים וקליטת העלייה והרשות לביטחון קהילתי. כמו כן הוא מכהן כמ"מ יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה.

קרוב לתושבים

בעקבות הצהרתו של ראש העיר אלפסי שלא יתמודד בבחירות הבאות מרגיש עכשיו פרס בשל לצעד הבא - להתיישב על כיסא ראש העיר כיורשו של אלפסי.
"אני אוהב את העיר הזאת ואת התושבים שלה. הם רואים בי לא את סגן ראש העיר או את המועמד לראשות העיר אלא את רומן", הוא מצהיר, "האזרחים הוותיקים היקרים שלנו רואים בי את הבן או את הנכד שלהם, הילדים האהובים שלנו רואים בי חבר. נוצר בינינו קשר מיוחד וסיפור אהבה שמרגש אותי בעוצמות כל פעם מחדש.
"אני חייב לספר לך: בבחירות הקודמות לפני כ- 5 שנים, זכיתי אני והסיעה שלי לכ-30% מכלל הקולות הבוחרים בעיר. מתוך 28 קלפיות ב- 22 קיבלנו מספר קולות הגבוה ביותר. זה היה הישג מאוד משמעותי. אבל לא זה מה שהכי ריגש אותי בבחירות, אלא המראות של הסבתות והסבים שלנו שהגיעו לקלפיות, חלקם עם ההליכונים שלהם, והלכו לאט-לאט, עם הקושי שהיה להם - למרות שביקשתי באופן אישי מחלק מהם שלא ייצאו מהבתים וינוחו - כדי להצביע לרומן. על הדרך הם היו עוצרים, מנשקים ומברכים אותי. ראיתי כיצד ילדים קטנים מובילים את ההורים שלהם לקלפיות ואומרים - להצביע לרומן. עם יד על הלב, היו לי רגעים באותו יום שגרמו לי להיות עם הדמעות בעיניים מההתרגשות שחשתי. וכעת הגיע הזמן שאשרת את כל האנשים היקרים האלה שאותם אני קורא 'משפחת יקנעם' כראש העיר שלהם".
למה סימון אלפסי החליט לתמוך בך?
"את סימון פגשתי לראשונה בסוף 1991. לימים הוא הפך עבורי לחבר, למורה דרך ולשותף לעשייה. זה לא סוד שמערכת היחסים שלנו די יוצאת דופן בנוף הפוליטי בישראל. לאורך השנים פיתחנו את הדבר הכי חשוב ביחסים בין ראש העיר לסגנו, ובעיניי בין אנשים בכלל: אמון אולטימטיבי אחד כלפי השני. וזה מלווה אותנו עד עצם היום הזה. סימון הוא ראש עיר ותיק ועתיר ניסיון, אבל הוא קודם כל מנהיג. יש בו שילוב נדיר של עוצמה בעת קבלת החלטות גורליות לעיר וקביעת חזון, לצד רגישות וסנטימנטליות חסרי תקנה בכל פעם שהוא פוגש ילדים או אנשים שנמצאים במצוקה אמיתית. וכמנהיג אמיתי שיקנעם עבורו זה מפעל חיים, הוא יודע בדיוק מי הכי מתאים לכהן בתפקיד ראש העיר ולהמשיך להצעיד את יקנעם להמשך תנופה ושגשוג. אני גאה בתמיכה שלו בי ורואה בזה זכות גדולה לשרת את העיר הנפלאה הזאת על כל תושביה".

4 צפייה בגלריה
רומן פרס עם ראש העיר סימון אלפסי
רומן פרס עם ראש העיר סימון אלפסי
רומן פרס עם ראש העיר סימון אלפסי
(צילום: פרטי)

אתה רואה את עצמך כממשיך דרכו?
"אני בהחלט רואה את עצמי כממשיך דרכו של סימון אלפסי כמנהיג של יקנעם וזאת מתוך מחויבות לטובת העיר ולתושביה. אנחנו חיים בעידן שמשתנה בקצב מטורף ואנחנו ברשויות המקומיות הפכנו למען התושבים שלנו להרבה יותר דומיננטיים מהשלטון המרכזי. המציאות הזאת מחייבת אותנו להשתנות, לחשוב אחרת וכל הזמן להמציא את עצמנו מחדש. לאורך כל שנות כהונתו, סימון עשה את הטוב ביותר למען יקנעם. את מה שהוא בנה אנחנו נשמר, נחזק ונפתח ואת מה שנבין שנדרש גם נשנה ונשדרג".

הקרב מול פדידה?

המערכת הפוליטית ביקנעם עילית כבר רועשת וגועשת. מלבד פרס גם לאה פדידה הצהירה על ריצה לראשות. האם הבחירות יהיו בין פרס לפדידה? "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית וכל אחת ואחד שרוצה רשאי להתמודד", הוא מבהיר, "אני לקראת הקדנציה השישית שלי ומעולם לא דיברתי על המתמודדים האחרים, לא חילקתי להם ציונים ואני לא מתכוון לעשות את זה גם הפעם. אני חושב שיהיו עוד מועמדים ובסוף התושבים אלה שיחליטו מי המועמד הטוב ביותר להנהיג את יקנעם".
מה היתרון שלך על פני שאר המתמודדים?
"כמו שכבר אמרתי קודם, במשך כ- 25 השנים האחרונות מילאתי תפקידי ניהול בכירים גם בזירה המוניציפלית וגם הארצית. צברתי ידע וניסיון רבים בכל התחומים שבהם עוסקת רשות מקומית. אני המועמד היחיד לתפקיד ראש העיר שכיהן גם כסגן ראש העיר. ב- 15 שנים האחרונות אין ולו תחום אחד בעירייה שלא נגעתי בו ולא התעסקתי אתו. אני איש של אנשים, נוגע בהם, מדבר אתם, מקשיב להם ויודע בדיוק מה הם רוצים, מה חשוב להם ומה טוב ליקנעם שלנו. כל זה בהחלט מכשיר אותי לתפקיד המשמעותי הבא - ראש העיר של יקנעם".

4 צפייה בגלריה
רומן פרס
רומן פרס
פרס. איש של אנשים
( צילום: שרון צור)

אתה איש מפלגת ישראל ביתנו. אם תיבחר תצליח לעבוד ולהביא תקציבים לעיר מהממשלה הנוכחית?
"לאורך כל שנות כהונתי במועצת העיר יקנעם, התחלפו בישראל אין ספור ממשלות. במסגרת התפקידים שמילאתי גם ברמה הארצית וגם כסגן ראש עיר, יצרתי קשרים רבים גם בממשלות, גם בכנסת וגם בקרב הפקידות הבכירה. למדתי איך מתנהלים משרדי ממשלה ואיך אפשר לעבוד מולם. כל זה אפשר לי לגייס משאבים רבים של עשרות מיליוני שקלים לטובת העיר. גם היום אני נמצא בקשר שוטף עם כל משרדי הממשלה ברמות הכי בכירות".
באופי הניהול שלך אתה סוליסט או אחד שמשתף פעולה?
"אני איש של אנשים – תמיד הייתי ותמיד אהיה. אני אוהב להאציל סמכויות בעבודה ולהתייעץ. מנהלים ועובדים שעובדים איתי מציפים אותי בשאלות ואוהבים לדון איתי על סוגיות שונות. הם פותחים איתי הכל, משתפים אותי ומתייעצים איתי. אני מקשיב, מקיים דיון, סיעור מוחות ואז מקבל החלטה. אחרי קבלת ההחלטה כולם מתמקדים בביצוע. אני מגבה את מי שטועה, כי בגישה שלי רק מי שלא עובד, לא טועה. אני תמיד משתדל לערוך תחקיר והפקת לקחים כדי לא לחזור על אותה טעות בהמשך".

חינוך ותשתיות

אין ספק שאלפסי משאיר לבא או לבאה אחריו עיר בתנופה בכל תחום. ובכל זאת יש עוד הרבה מה לעשות ולשפר ופרס כבר עובד על תוכניות מסודרות ומפורטות לקידום כל תחומי החיים של העיר כדי שאם ייבחר הוא יוכל להוציא אותם לפועל.
אילו תוכניות אין ביקנעם שיש לך מחשבות להביא למערכת החינוך?
"אני חייב לומר שעד כה יזמתי וקידמתי בעיר תכניות חינוכיות מגוונות כמו לימודי שחמט בבתי חינוך, תכנית 'ספריית פיג'מה' בגני ילדים, תכנית 'פסיכולוגיה חיובית', תחרות מתמטית 'קנגורו' ועוד. כל הזמן נולדות תוכניות חדשות בתחום החינוך בשיתוף עם האקדמיה והמגזר העסקי. אנחנו עושים התאמות מול מה שקיים ביקנעם ומקדמים את אלה שיאפשרו לילדים שלנו להתפתח. אחד הדברים הראשונים שאקדם זו תכנית 'עיר ידידותית לילדים' ואת מסגרות החינוך הפורמלי שפועלות בשיטת מונטסורי.
"כאיש חינוך אני מאמין שהכול מתחיל בחינוך וכראש העיר אמשיך למקם את החינוך בראש סדרי עדיפויות. נדאג לגיוס של אנשי חינוך מעוררי השראה שפועלים מתוך שליחות, מגלים מנהיגות ומובילים חזון חינוכי פורץ דרך. עלינו להכין את הילדים שלנו לעולם החדש הזה. מי שלא רץ כל הזמן קדימה בסוף נסוג אחורה".
ישנה טענה כלפיך, כמחזיק תיק תנועות הנוער, שאתה מפלה לרעה את בני עקיבא. האומנם?
"אם רצית להצחיק אותי, הצלחת ובגדול. אני מזמין אותך לשוחח עם כל הקומונריות של סניף בני עקיבא יקנעם בכ-15 שנים האחרונות, עם מדריכי הסניף, עם רכזי מחוז של בני עקיבא וגם עם המזכ"ל ולשאול אותם מי מלווה אותם בעיר, מי הכתובת שלהם בעירייה לכל שאלה ובעיה, את מי הם מזמינים לברך אותם ולחגוג איתם בכל האירועים כולל לשבת ארגון! אתה תשמע מהם רק שם אחד – רומן פרס. לפני כ-3 שנים הם העניקו לי חולצה של בני עקיבא עם הקדשה אישית שתלויה בלשכתי. אני מזמין אותך לבקר יחד איתי בסניף, לפגוש את המדריכים ואת החניכים ולשוחח איתם. מהם אתה תשמע את האמת".
איזה תוכניות יש לך לשיפור הנגישות בעיר ובעיות הכבישים והפקקים?
"ישנם מקומות שהנגישות היא בעייתית מהסיבה הטופוגרפית או שזה נמצא בשכונות הוותיקות שהמציאות שם היא לעתים מאוד מאתגרת. אבל אנחנו ממשיכים לפעול למציאת הפתרונות גם למקומות האלה. פתחנו לפני כחודש כביש יציאה נוסף משכונת 'שער הגיא' וזה בהחלט מוריד עומס מהיציאה הדרומית מהעיר. אנחנו פועלים במרץ על מנת למצוא פתרון לבניית כביש יציאה נוסף מהעיר במיוחד במסגרת קידום פרויקט 'התחדשות עירונית' בשכונות הוותיקות יותר. הפקקים לצערי זו תופעה שאנחנו נתקלים בה בכל הארץ למרות פיתוח כבישים ותשתיות".
מה האתגר המשמעותי של ראש העיר הבא?
"יקנעם היא עיר מאוד מאוד צעירה: כ-60% מאוכלוסייה שלנו עד גיל 40 וכ-30% עד גיל 17. עיר כל כך צעירה לא יכולה שלא להתפתח. זו חייבת להיות התפתחות מבוקרת ומידתית ובמקביל לפתח גם את התשתיות לצד שמירה על הלכידות הקהילתית שלנו. אנחנו חייבים כבר היום לתכנן איפה יגורו הילדים והנכדים שלנו בעוד 20 ו-30 השנים הבאות".
אתה גם תפעל לספח שטחים ממגידו?
"באופן אישי אני מאוד מעריך ומכבד את ראש מועצת מגידו איציק חולבסקי. כל אחד שמכיר את סימון אלפסי יודע שסימון הוא לא איש של סכסוכים ומוכן להקריב הרבה למען שלום. אבל סימון הוא ראש עיר שחלה עליו חובה לדאוג לתושבים שלו. אני חושב שלמועצה אזורית מגידו יש הרבה מה להרוויח משיתופי פעולה עם יקנעם. תושבי מגידו מקבלים את רוב השירותים ביקנעם ואנחנו מאוד שמחים על כך. אנחנו שכנים ובעיניי זה ערך מאוד חשוב. לאחרונה אושרו תוכניות להגדלתם של כל היישובים של מועצה אזורית מגידו לפיהן מגידו הולכת לגדול עד ל-25,000 תושבים. וזה בהחלט מוצדק וטבעי. אבל גם לילדי יקנעם מגיע בית, מרחב ירוק ותשתיות - ואנחנו פועלים ונמשיך לפעול בכיוון הזה".
המוקד הרפואי בעיר נסגר לאחרונה מה אפשר לעשות כדי להפעיל אותו מחדש?
"אנחנו מנסים כעת לברר את המצב ובמידת הצורך נפעל לאלתר על מנת למצוא פתרון אחר כדי לספק שירותי מוקד רפואי לילי לעיר".