כמה שחקני כדורגל אתם מכירים שכבר בגיל 16 הספיקו לפרוש ממשחק, לעשות קורס מדריכים, קורס סקאוטינג ואנליסטים, להוציא תעודת שופט כדורגל, לשפוט בליגות נמוכות ובגיל 17 כבר לקבל הזדמנות לשמש כאנליסט בקבוצה בוגרת בליגה הלאומית ובמקביל לאמן קבוצה ילדים?
5 צפייה בגלריה
עופר בן זאב
עופר בן זאב
עופר בן זאב
(צילום: שרון צור)
בזמן שאתם מנסים למצוא אחד כזה תשננו את השם עופר בן זאב, שעונה על כל הקטגוריות שאוזכרו לעיל וכבר בגיל 17.5 מסומן להיות אחד המאמנים המובילים שיצאו מהעמק. "היום אפשר לספור אולי חמישה מאמנים ישראלים שהיה להם קריירה באירופה והשאיפה שלי היא להצטרף לרשימה הזו", מצהיר בן זאב ומציב לעצמו מטרות גבוהות.
לפני שנבין איך ילד שעדיין לא סיים את גיל ההתבגרות הוא אחד האנשים החזקים במערך הסקאוטינג של הפועל עפולה וחלק משמעותי בקבלת ההחלטות של המאמן רומן זולו, ניתן לכם תקציר קטן כיצד בן זאב, פריק של כדורגל, שהרבה זמן לא נראה כאן עלה לגדולות.

שופע ביטחון עצמי

בן זאב יליד כפר תבור, עדיין תלמיד בבית ספר התיכון החקלאי 'כדורי'. החל את דרכו בענף הכדורגל כבלם בקבוצה המקומית בכפר תבור ובהמשך בכפר כמא. את קבוצת הפועל עפולה גילה לראשונה מקרוב כאשר עבר לשחק בקבוצת נערים ג' של המועדון ומהר מאוד התאהב בקבוצה מבירת העמק. בן זאב באופן בלתי מובן בעליל כבר בגיל 16, בזמן ששחקנים בגילו חושבים כיצד הם מתקדמים לקבוצה הבוגרת, כבר ראה קדימה יותר והחליט לקחת החלטה ששחקנים אחרים עושים רק בשלהי הקריירה כאשר עשה הסבה לעמדה אחרת במגרש, על הקווים, כמאמן.
5 צפייה בגלריה
המאמן רומן זולו
המאמן רומן זולו
המאמן רומן זולו. מאמין בו
(צילום: שרון צור)
"שהגעתי לנערים ג' נחשפתי למקום הזה שקוראים לו הפועל עפולה. פתאום לבוא לפה לראות את המתקנים והמקצועיות היה מאוד משמעותי עבורי", סיפר, "באזור שלנו הפועל עפולה לדעתי זה המועדון הכי גדול, מקצועי ומסודר והיה לי מאוד חשוב להשתלב בו. באותה תקופה שפרשתי עשיתי במקביל קורס מדריכים. חשבתי על זה המון והגעתי למסקנה שאני אוכל להצליח יותר בתחום האימון. באמצע הייתה לי שנה שהייתי גם שופט בליגות נמוכות".
בן זאב פרש לפני פחות משנתיים ממשחק פעיל ולמרות גילו הצעיר לא חשש להתייצב במשרדו של מנהל מחלקת הנוער בעפולה, אלון דוד ולבקש להצעיד קבוצה לבדו כמאמן ראשי. דוד שזכר את בן זאב עוד מהימים שאימן אותו בכפר כמא לא ידע אם הילד רציני או שמסתלבט עליו. "הוא הגיע עם מחשב נייד ותוכניות מסודרות. התיישב מולי עם המון ביטחון עצמי ואמר לי: 'אלון אני רוצה לאמן קבוצה משלי'. הוא עדיין היה מאוד צעיר אז אמרתי לו שכרגע אני אצמיד אותו לאחד המאמנים בקבוצות הצעירות ומהר מאוד הוא התפתח", משחזר דוד את הפגישה ההיא שהייתה רק תחילת הדרך עבור הכישרון הצעיר. "הילד הזה בטירוף פה. עובד כל השבוע ועושה עבודה נהדרת כעוזר מאמן אצל רודריגו גטיקה בנערים ב'. רומן קלט את הפוטנציאל שלו והביא אותו גם לבוגרים וברגע שנפתחה קבוצת ילדים ג' נוספת נתתי לו לאמן אותה. מחלקת נוער צריכה לדעת לטפח מאמנים שיהיו עמוד התווך של המועדון".

כל הזמן לומד

עופר מאיפה האומץ לבוא בגילך ולבקש להיות מאמן ראשי?
"אמרתי שאם יגידו לי כן זה יהיה מדהים ואם לא אז למדתי גם מזה משהו. ידעתי שאין לי מה להפסיד. בסוף קיבלתי כן וזה לא מובן מאליו. אני קם כל בוקר כשאני יודע שאני צריך להוכיח יותר מכולם והולך לישון כשאני כבר מתכונן ליום הבא".
שחקנים מושכים את הקריירה עד הרגע האחרון אתה בגיל 16 כבר חשבת על הפרק הבא. זה די חריג בנוף.
5 צפייה בגלריה
עופר בן זאב
עופר בן זאב
בן זאב. "אני לא מוותר על הלימודים"
(צילום: שרון צור)
"בתור שחקן, מאמן היה עבורי משהו מדהים. זה הופך להיות הבנאדם הכי משמעותי בחיים שלך. מישהו שאתה לומד ממנו ורציתי להיות גם כזה. למדתי ואני לומד המון מכל אחד מהמאמנים שלי וכל אדם שעבדתי איתו. רק לפני שבוע העברתי תרגיל בקבוצה הבוגרת שעשו לי כששיחקתי בנערים א'. אחרי הקורס מדריכים התחלתי לרשום דברים ולהיזכר בתרגילים שהיו עושים לי באימונים".
מגדירים אותך כ'פריק' של כדורגל
"אני פחות מנסה להסתמך על מזל ובמהלך השנים למדתי שאם אתה רוצה להיות טוב במשהו ולהתקדם הדרך היחידה לעשות את זה היא לדעת מה אתה עושה. אני משקיע כל זמן פנוי שיש לי בשביל ללמוד כמה שיותר ולהעמיד את עצמי בעמדת יתרון. אני עובד שישה וחצי ימים בשבוע ובחצי יום שאני לא עובד אני נמצא בווינגייט בקורס כושר גופני וכל שנייה שיש לי אני מנתח משחקים כי אני באמת מאמין שזאת הדרך להתקדם".
מתי לא יוצא לך להתעסק בכדורגל?
"כשאני יושן וגם לא תמיד"

כל היום במגרשים

הדרך שבן זאב עושה כנראה מזכירה לכם מישהו. ההתחלה המוקדמת והרצון לדעת הכל עד הפרטים הקטנים קצת מזכירה את הדרך של מאמן עפולאי אחר שהתחיל מלמטה וכיום עומד כמאמן הראשי של הקבוצה הבוגרת, רומן זולו. המאמן הצעיר ששמע על הגאון מכפר תבור לא חשש לקחת אותו תחת חסותו ולתת לו הזדמנות בליגה של הגדולים.
"עוד כשאימנתי את הנוער נתתי לו כבר לעשות לי דוחות על שחקנים. לצפות בהם ולנתח אותם", משחזר זולו וממשיך: "ברגע שקיבלתי את המינוי לקבוצה הבוגרת והייתי צריך לבנות את הצוות שלי העליתי את עופר לבוגרים והוא משמש גם כאנליסט וגם סוג של עוזר מאמן. הוא אחראי גם על תוכנת 'האינסטנט' שנותנת את כל הפרטים שאני צריך על כל שחקן".
מזכיר לך מישהו?
"הוא מזכיר את המסלול שלי. אני הייתי ככה בגיל 23. הולך למגרשים ומסתובב באימונים ולומד. עופר ככה כבר מגיל 17. אין דברים כאלה. הוא כל היום במגרשים מהבוקר עד הערב. היום אין גיל להתחיל בו. ברגע שיש לך ידע ואתה עובד קשה אין סיבה שלא תקבל הזדמנות. השחקנים מתים עליו אפילו שהוא צעיר מהם בכמה שנים טובות. יותר מזה אני מתייעץ איתו לא מעט. גם על הזר החדש שהגיע, צ'ולינה, עופר עשה הרבה עבודה לפני שצירפנו אותו".
עד כמה הסיפור של בן זאב הזוי אפשר להבין מהבדיחות שרצות באימונים על גילו הצעיר. כשהטאלנט צריך להתפנות מעיסוקיו ולחזור לרגע להיות סתם תלמיד בבית הספר. "זה מצחיק כי לפעמים הוא מודיע לי שהוא לא בא לאימון כי יש לו מבחן. אז אני מציע לרשום לו אישור היעדרות למורה". צוחק זולו אבל דואג להבהיר: "הוא לא נראה ולא מדבר כמו ילד. לפעמים אני מרגיש שאני מדבר עם בנאדם בן 30. זה מדהים".
5 צפייה בגלריה
אלון דוד
אלון דוד
מנהל מחלקת הנוער אלון דוד. פתח לו את הדלת
(צילום: שרון צור)
בן זאב: "אני לא מוותר על הלימודים. ויש לי ציונים טובים. בית הספר בא לקראתי מאוד. אני מוצא את האיזון שנכון עבורי וגם לחברים ופנאי אני מוצא את הזמן ומצליח לנהל סדר יום בהתאם לסדרי העדיפויות שלי".
רומן אתה צופה לבן טיפוחיך עתיד כמאמן?
"בטח. מבחינת ידע ורצון הוא הולך להיות הדבר הבא. כמובן שזה תלוי בהרבה דברים. בסוף אתה לא צריך להיות רק מוכשר אלא גם לקבל את ההזדמנות. זה בדיוק כמו שקרה לי".
בן זאב: "אני נהנה מכל שנייה עם רומן ולומד ממנו המון ובכלל מקבל תמיכה לא מובנת מאליה מכל האנשים במועדון שמקדמים אותי. אני חושב שהמינוי של רומן הוא אחד הפעולות היותר טובות שעשו פה וזה מראה על תרבות חדשה בכדורגל הישראלי שמפתחים מישהו מקומי ואני שמח שגם עליי סומכים. זה כיף לראות את זה ובנתיים זה גם מביא הוכחות. אני באמת מודה לכל האנשים הטובים שעזרו לי בדרך. לא הייתי רוצה להיות בשום מועדון אחר בארץ".
תסביר קצת על התפקיד שלך בקבוצה הבוגרת
"אני משמש כעוזר מאמן ואנליסט והתפקיד שלי הוא לדעת הכל על הקבוצה היריבה יותר מהמאמן של היריבה עצמה. אני רוצה להגיע הכי מוכן שאפשר. אם זה לדעת מה ההרכבים, איזה תרגילים הם עושים במצבים הנייחים, הדגשים שאנחנו רוצים להראות לשחקנים בווידאו. כעוזר אני מעביר תכנים באימונים, התייעצות לגבי שחקנים וכדומה".
5 צפייה בגלריה
עופר בן זאב משמאל ליד המאמן זולו בתדרוך לשחקנים
עופר בן זאב משמאל ליד המאמן זולו בתדרוך לשחקנים
עופר בן זאב משמאל ליד המאמן זולו בתדרוך לשחקנים
(צילום: שרון צור)
עפולה תישאר בליגה העונה?
"אם אני לא אאמין בקבוצה שלי אני לא אשאר בה. ביום שאני לא אאמין במה שיש לי בידיים ולא חשוב באיזה תפקיד, אני אשים את המפתחות ואגיד תודה רבה".
התפזרת על המון תחומים; סקאוטינג, אימון, שיפוט. בסוף יש מטרה אחת?
"כן הקשבתי להמון אנשים ונכנסו לי המון רעיונות לראש". הוא צוחק. "הלכתי לקורס שופטים כי אמרו לי שזה יפתח לי את הראש להבין את החוקה יותר טוב ולמדתי גם לראות את המשחק בצורה יותר שונה. במרץ שהתחילה הקורונה יצאו הרצאות מקוונות למאמנים שם המליצו ללכת ולעשות קורס אנליסטים בכדי להבין את המשחק יותר טוב ובאותה שנייה נרשמתי. השילוב בין הדברים עזרו לי להבין הרבה דברים והוספתי המון ידע אבל השאיפה היא להתמקד באימון".
אתה בגיל 17 כבר עוזר מאמן בבוגרת מה הצעד הבא?
"להמשיך ללמוד ולעשות מה שאני אוהב בצורה הכי טובה שיש. אבל קודם יש לי צבא לעשות. יש חשש שזה קצת יעצור אותי אבל אני לא מונע מחששות וכרגע ממוקד 100% בקבוצות שלי בעפולה".