הפועל מגידו פתחה השבוע את הכנותיה לעונת 2020/2021 אותה מכוונים במועדון לעליית ליגה. כזכור, בעונה שעברה מגידו היתה כבר עם רגל וחצי בליגה הארצית אך רק בגלל הפרש של שני סלים ונגיף הקורונה שלמעשה הוביל לסיומה של הליגה, נאלצו במגידו לקבל את ההחלטה של המנהלת ונשארו עונה נוספת בליגה א'.
4 צפייה בגלריה
המאמן יאיר קלס
המאמן יאיר קלס
המאמן יאיר קלס
(צילום: שרון צור)
כעת במועדון יש רצון להשלים את המשימה בעונה הקרובה. המאמן יאיר קלס שפותח כבר את העונה השביעית שלו במועדון, מודע לעובדה שזו לא הולכת להיות משימה קלה מאחר שלמגידו מצפה יריבה לא פשוטה ואף איכותית יותר בדמות הפועל נוף הגליל שתרוץ העונה גם כן לעלייה.
הרבה פרצופים חדשים לא הגיעו לאימון הפתיחה מאחר שקלס, יחד עם ראשי המועדון, החליטו להמשיך להתבסס על הסגל המוכר והוותיק. מדובר כמובן על דגן יבזורי, השחקן עם העבר העשיר ביותר בקבוצה ממנו מצפים במגידו להוביל את המועדון למעלה העונה יחד עם יובל לב ועדי שילוח שמתחילים שנה תשיעית במועדון, הקלע הוותיק שי לבב בעונתו הרביעית, סער זיו בעונה שישית שלו במגידו כמו גם שירן ראובן מתל יוסף שימשיך גם הוא בקבוצה לעונה נוספת ויתרום מניסיונו בקו הקדמי, יחד עם מתן מלינוף המקומי ושחקן הנוער המצטיין של המועדון אלעד אמיר שזוהי עונתו השנייה בבוגרים.
4 צפייה בגלריה
שחקני מגידו באימון
שחקני מגידו באימון
שחקני מגידו באימון
(צילום: שרון צור)
אל כל אלה הצטרפו עוד ארבעה שחקנים שהבולטים ביניהם הוא הסנטר מתן סונגו ורימון יבזורי, אחיו של דגן. בנוסף הצטרפו הרכז רווה דורון ואלעאי קוטון. "עונה חדשה ומיוחדת נפתחה במגידו. אחרי היסטוריה של קבוצה בליגה הלאומית ועשרות שנים בליגה הראשונה אנחנו מנסים להחזיר את הכדורסל להתיישבות, לקהילה והקיבוצים באזור כאשר המטרה היא לעלות לליגה הארצית וכמובן ליהנות", אמר קלס על פתיחת האימונים והוסיף, "מדובר במשפחה אחת גדולה ואני שמח להמשיך איתם את הדרך שהתחלנו לפני שנתיים. הקורונה גזלה מאיתנו את הזכות לעלות ואנחנו מתכוונים לעשות זאת העונה. זה לא יהיה קל אבל אנחנו מאמינים בעצמנו".
המאמן ציין כי קיבל אינסוף פניות משחקנים להגיע לקבוצה, אבל כאמור לבסוף רק ארבעה יחידי סגולה זכו להיכנס לסגל הקיים. "קיבלתי 80 פניות של שחקנים לבוא ולשחק אצלנו. למגידו יש שם טוב בכדורסל. עשינו ימים פתוחים וחשבנו איפה צריך לחזק ולהשתפר ובסוך החלטנו להישאר עם המשפחה הגרעינית. יש זכות ראשונים למי שכבר בבית בתוספת השחקנים שצירפנו שאני בטוח שיוכלו לעזור לנו. אני מאמין שעם הסגל הזה נוכל לעלות ליגה למרות שכרגע אנחנו לא פייבוריטים".
איך זה לאמן את צמד האחים יבזורי?
"זו חוויה גדולה לאמן חברים. מה שיש לשניהם ומה שהם צברו במהלך הדרך אי אפשר ללמד אלא רק ליהנות מזה".

משחקים בהתנדבות

קבוצת מגידו בכדורסל היא כנראה הדבר הכי מיוחד שתפגשו. השחקנים והאוהדים מעידים שזו פחות קבוצה אלא יותר משפחה. באיזה מקום עוד תראו שחקנים שנמצאים כמעט עשור במועדון ואפילו לא מקבלים משכורות על כך? מרבית השחקנים במגידו משחקים בהתנדבות מתוך אהבה לקבוצה ולמשחק. יותר מזה: איפה תראו קבוצה שבה הבעלים הם גם השחקנים, המנהלים ואפילו הספונסרים שלה? קחו לכם זמן לחשוב על זה ובינתיים ניתן לכם קצת היסטוריה על הקבוצה המיוחדת הזו שאמנם לא נחשבת לאחת מאריות הליגה אך בעבר בהחלט לקחה חלק נכבד בכדורסל הישראלי.
בשנות החמישים והשישים שיחקו קיבוצי המועצה בליגה הראשונה ושחקנים מקומיים הגיעו לנבחרות ישראל ולרמה הגבוהה ביותר בכדורסל הישראלי. הקהל הרב שמילא את היציעים עשה כך גם לפני כ־14 שנים בעונת 2006/7, אז העפילה מגידו לליגה הלאומית עם שחקן אלמוני בשם דגן יבזורי, שסגר בעונה שעברה מעגל וחזר לקבוצת נעוריו. במשך שמונה שנים שימש אולם 'המבצר' במשמר העמק כבית חם לכדורסל הישראלי, לתרבות הקיבוצית ולחוויית ספורט משפחתית.
4 צפייה בגלריה
תדרוך ראשון
תדרוך ראשון
המאמן קלס והשחקנים
(צילום: שרון צור)
אחרי כמה שנים שחונות החליטו החבר'ה כי יש להחזיר עטרה ליושנה ולנסות להחזיר את הקבוצה לליגה הארצית כמו גם את הקהל ליציעים. נוסף על כך שמו להם למטרה לשלב את בני הנוער ולהוות תרבות ספורט למועצה אזורית מגידו שכל כך צמאה לכך. הדרך הם יודעים קשה ומאתגרת, אך הקיבוצניקים מאמינים בכל לבם שהלב והנשמה חזקים מהכל.
"זו קבוצה ש־80 אחוז מהשחקנים בה משחקים בהתנדבות מלאה ולא מקבלים שכר בכלל שזה דבר שלא קיים במקום אחר. גם כשנגמרת העונה וכל השחקנים מתפזרים לביתם, במגידו עדיין ממשיכים לשחק כי לפני הכל אנחנו חברים שאוהבים להיפגש. משהו אחר מניע אותנו. זו קבוצה של הקהילה", אומר קלס וממשיך, "המטרה היא להחזיר את הקהל למשחקים. לקרב אלינו את הילדים, נערים, נוער וקהילה מקומית. הפועל מגידו ידעה שנים מאוד יפות עם אולם עד אפס מקום ועכשיו אנחנו רוצים לחזור לימים האלה".
בדרך כלל לא מומלץ לשלב ביזנס ופלז'ר.
"אנחנו מספיק מנוסים בשביל לעשות את ההפרדה הזו. אנחנו צועקים, מקללים, אבל ברגע שנגמר האימון אנחנו מתחבקים ויושבים על בירה. את זה לקחנו מהרוגבי. הבעלים הם גיל לוי ודותן גולדנברג שהם הלב, הראש, ההנהלה וכל מה שמניע את הקבוצה הזו ויש לנו גם גב ותמיכה מלאה מראש המועצה איציק חולבסקי ומנהל הספורט במועצה אריאל ירון. כולם נרתמו למאמץ הזה ואני מסיר את הכובע שדווקא בתקופה כזו קשה מצליחים גם בפן הכלכלי לסייע לנו".
העונה תצטרכו להסתדר ללא הקהל התומך. עד כמה זה ישפיע?
"הקהל מאוד חשוב לנו ואנחנו נצטרך לעשות את ההתאמות כמו כולם וכנראה נעביר את המשחקים בשידור חי באינטרנט. מי שעוסק בספורט חי מהקהל והאנרגיה וזה אתגר גדול לשחק מול יציעים ריקים, אבל אני מאמין שהחבר'ה המנוסים יידעו להתמודד עם זה בצורה יפה".

תקופה מאתגרת

קלס (35) כאמור פותח את עונתו השביעית במועדון. לאחר שהעלה את פתח תקווה ליגה, עבד באימפריה של מכבי תל אביב, ניהל את הפועל מגידו ואימן את טרום הקדטים של נבחרת ישראל, הגיע הזמן מבחינתו לעשות את קפיצת המדרגה עם קבוצתו האהובה. "כל לבי עם הפועל מגידו. איפה שטוב לי אני נשאר. חשוב לי ליהנות ואני מאמין ששעתי להתקדם עוד תגיע. כרגע חשוב לי להצליח במקום שהוא הבית שלי".
4 צפייה בגלריה
נבחרת השחקנים המקומיים
נבחרת השחקנים המקומיים
נבחרת השחקנים המקומיים
(צילום: שרון צור)
גיל לוי, מבעלי המועדון ושחקן הקבוצה, דיבר גם הוא על העונה שבפתח: "המטרה היא להחזיר את מגידו לימיה היפים. זה תהליך שהתחלנו בו לפני שלוש שנים והקורונה די הרסה לנו. אנחנו מאוד רוצים להשלים את זה העונה".
לא שמעתי עדיין על קונספט של בעלים/מנהלים/שחקנים ועוד שלל תפקידים שיש לך ולדותן.
"בסוף הקבוצה שלנו בנויה בעיקר על משפחה וחברים ורוב החבר'ה רצים קרוב ל־8-7 שנים יחד. מעט מאוד אנשים במועדון מקבלים שכר אצלנו אז אין יותר מדי ניגוד עניינים אצלנו".
איך מתמודדים כלכלית בימי קורונה?
"זה לא פשוט בכלל. תקופה מאתגרת מאוד. גם הספונסרים חוששים להצטרף בגלל אי הוודאות, וגם עבור המועצה שתומכת בנו זה לא פשוט. מנסים להתמודד עם מה יש".
עוד כתבות בערוץ ספורט עפולה והעמק