אם הייתם צריכים הוכחה ניצחת שהכדורסל זורם בעורקים או עובר בגנים, ראש עיריית צפת שוקי אוחנה וילדיו אסף ודביר הם דוגמה מובהקת לכך. הרבה לפני שנהיה ראש עיר, אוחנה צמח באולם הכדורסל העירוני וצבר שעות רבות במגרשים ברחבי העיר. גם כיום בתפקידו כראש עיר הוא הוא מאוד מחובר לעולם הספורט ומשקיע בו רבות, כך שאין זה פלא שגם ילדיו הלכו בעקבותיו.
2 צפייה בגלריה
שוקי אוחנה עם שני בניו אסף ודביר. משפחה תחרותית
שוקי אוחנה עם שני בניו אסף ודביר. משפחה תחרותית
שוקי אוחנה עם שני בניו אסף ודביר. משפחה תחרותית
(צילום: אביהו שפירא)

מלווה במשחקים

אוחנה (55) גדל במגרשי הכדורסל והכדורעף ברחבי צפת, ובמגרש שבמתנ"ס בלום בדרום העיר הוא נהג לבלות שעות רבות. בתחילת שנות ה-2000, כשעוד היה קצין בצה"ל, רבים הכירו אותו ממגרשי הספורט כשגם במהלך תפקידו הצבאי הקפיד לנדוד למשחקים של ילדיו במגרשי הכדורסל ברחבי הארץ.
"אני מאוד אוהב ספורט", הוא אומר, "בעבר היתה בצפת קבוצת כדורסל תחרותית מצוינת וזה השפיע על העיר כולה. בשנים האחרונות אנחנו מחזירים את זה ומשקיעים רבות בקבוצת הכדורסל, הכדורגל וענפים שונים בדגש על קבוצות ילדים ונוער מתוך הבנה שספורט זה תרבות, בריאות, חינוך, ערכים ודרך ארץ. גם דרך ארץ אפשר ללמוד בספורט כשעושים את זה נכון".
אוחנה אב לשלושה בנים, שניים מהם - אסף (30) ודביר (19) - הלכו בעקבותיו עם הקריירה הספורטיבית ואילו השלישי, יואב, הלך בעקבותיו עם הקריירה הצבאית.
אסף שיחק בכל נבחרות ישראל הצעירות לרבות הקדטים והעתודה ואף השתתף באליפויות אירופה. את הפעילות החל בקבוצת הקט-סל ולאחר מכן קבוצת הילדים בהפועל צפת, משם עבר לשחק בקבוצת הנוער של הגליל העליון בעידן שבו הצמיחו בגליל את יוגב אוחיון וכו'. בקבוצות הבוגרים נדד בקבוצות רבות והפך עם השנים לקבלן עליות מהלאומית לליגת העל ומהארצית ללאומית עם קבוצות כמו הפועל עפולה, אשקלון, הבקעה, מודיעין וכו'.
כיום אסף משחק באשדוד במקביל להיותו סטודנט לתואר ראשון וסמנכ"ל תפעול לוגיסטי בקבוצת מסעדות בתל אביב. "אבא הוא דמות מאוד דומיננטית בכל הקריירה שלי", מספר אסף, "הוא ליווה אותי בכל המשחקים בגילים הצעירים וגם בהחלטות איפה לחתום ולאיזה מועדון להצטרף. אבא חי כדורסל וגם מבין כדורסל, יש הורים שמגיעים ויושבים ביציע כי הם לא מבינים אבל אבא גם מבין ונותן טיפים אחרי משחקים".
עכשיו כשאבא ראש עיר הוא עדיין מלווה אותך לכל משחק?
אסף: "אבא עובד מאוד קשה וכמובן מביא איתו את העבודה הביתה. להיות נבחר ציבור שהעיר כל כך חשובה לו והחשיבות על עשייה ופיתוח העיר לא נגמרת אז בקושי יש זמן לשוחח איתו בטלפון. אין ספק שהוא עושה השתדלות גדולה לפנות זמן, במיוחד שעכשיו נולד לו נכד ראשון שמסב לו אושר גדול. מבחינת עולם הספורט שלי הוא פעיל פחות ממה שהיה בעבר. בצעירותי הוא היה מגיע לכל משחק, היה מסיע אותי לאימוני נבחרת ישראל בכל קצוות הארץ, טס איתי לאליפויות אירופה והיה עושה כל שביכולתו כדי שיהיו לי התנאים הכי טובים להצליח. אני שמח שיש לו דור המשך - את אחי הקטן דביר שהוא שחקן מצוין, בעל פוטניצאל אדיר שמשקיע ומתאמן באופן מקצועי ואני מאחל לו הצלחה גדולה ובעזרת השם השמים הם הגבול מבחינתו. אבא משתדל לתת טיפים בכדורסל ובכלל שחשוב להשקיע, להתמיד לעבוד קשה וכמובן לא לוותר".

ממוקדים מטרה

דביר הוא הבן הקטן למשפחת אוחנה. מגיל צעיר הוא סומן כהבטחה ואף זכה בתארים משמעותיים. הוא גדל באקדמיה של גלבוע מעיינות, זכה בתואר הקלע של המדינה לשנת 2017 כאשר התחרות נערכה במחצית משחק גמר גביע המדינה לבוגרים מול אלפי צופים ומאות אלפים על מסך הטלוויזיה עם 100 אחוז הצלחה בכל הזריקות שביצע.
כמו כן זכה באליפות התיכונים ושיחק בעבר בנוער ובקבוצת הבת של גלבוע/גליל. כעת הוא משחק בקבוצת הבוגרים של צפת הנאבקת על העלייה לליגה הלאומית. "זה מאוד מרגש אותי לשחק בצפת, זו העיר שנולדתי בה ואני מאוד שמח להיות חלק מהקבוצה. נכון, השאיפות שלי גבוהות ולהגיע לטופ, אבל מי יודע, אולי נצליח לקפוץ למעלה גם אני וגם צפת", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
בעקבות האבא
בעקבות האבא
בעקבות אבא
(צילום: אביהו שפירא)
למרות שהם משפחה אחת גם כשהפגשנו אותם לצילום משותף התחרותיות ניכרת לעין ואף אחד לא היה מוכן לוותר לאחר. הם נאבקו על כל כדור וגם אם צריך לשים מרפק הם לא חוששים. "אי אפשר להיות ספורטאי ללא תחרותיות, זה ב-ד.נ.א של ספורטאים אמיתיים", מציין אסף.
החלום של ראש עיריית צפת זה לחגוג עלייה לליגה הלאומית השנה. הוא מגיע כמעט לכל משחק של הקבוצה, מעורב בכל החתמה ובבחירת הצוות שיוביל את הקבוצה. גם תקציב גדול דאג להעמיד והכל במטרה אחת - שצפת לאחר שנים רבות תשוב לליגה הלאומית ובעתיד אולי אפילו לליגת העל/
"צפת עיר מדהימה. יש לנו כאן חינוך מעולה, תרבות ופנאי עשירים, עיר עתיקה מדהימה, אקדמיה, תשתיות מתחדשות ותושבים נפלאים. עכשיו לשמחתי יש לנו גם מחלקות נוער עם מאות ילדים ובני נוער וקבוצות בוגרים תחרותיות שמתמודדות על העלייה ובעזרת השם נצליח גם לעלות ליגה", סיכם אוחנה.