מה גורם לספורטאים לעלות למשחק ותחרות עם כאב בטן, רגליים כבד, יובש בפה, דפיקות לב, עד כדיי הרגשה של פאניקה?
1 צפייה בגלריה
לימור קרני
לימור קרני
לימור קרני
(צילום: שרון צור)
מה גורם להם להימנע מלקבל את הכדור בשנייה של שריקה לסיום המשחק, ולשחק בלי ביטחון, לא לקחת סיכונים, ולא לבעוט לשער גם כשהשטח פנוי?? המחסום הבולט והעיקרי שמונע מאיתנו לשחק או להתחרות בביטחון הוא -הפחד!!!
מייקל ג'ורדן השחקן האגדי אמר: "החמצתי מעל 9000 זריקות לסל בקריירה שלי, הפסדתי קרוב ל-300 משחקים וב-26 מהמשחקים שהקבוצה שלי בטחה בי שאקח את זריקת הסיום-החמצתי. נכשלתי בקריירה שלי שוב שוב וזו בדיוק הסיבה שהצלחתי".
אם אתם רוצים לממש את החלום, אם אתם רוצים להיות במצב ששום משחק קהל (למרות שבימים אלו זה מרגיש רחוק) או מעמד חשוב ככל שיהיה לא יפחיד אתכם ברגעים הקריטיים, אז תהיו חייבים להתמודד עם הרגש שנקרא פחד.
ספורטאים גדולים ביותר פוחדים, זה חלק טבעי בחיים, אבל הם לא נותנים לפחד לעצור אותם אלא כמו שאני אוהבת להגיד הם הופכים אותו לטורבו למנוע מטיס ביצועים. בואו ננסה להבין מהו פחד.
פחד הוא רגש הישרדותי משתק, הפחד מוציא מאיתנו הרבה רגשות שליליים ולא נעימים שעשויים להשתלט עלינו, תסכול כעס עצבים, לחץ איבוד ביטחון ותחושת תקיעות, כל אלה משפיעים על קבלת ההחלטות שלנו בזמן אמת, ולכן הרבה מאוד פעמים נרגיש את הפער בין החוויה שלנו באימון ובמשחק.
כשהפחד משתלט אנחנו הופכים להיות השחקנים שנמנעים ובורחים ממגע, מתעוזה, ואנחנו משחקים "רק כדי לא להפסיד" במקום לשחק כדיי לנצח.
יש שני סוגי פחדים עיקריים פחד אמיתי שבה לשמור עלינו ולהגן עלינו מפניי סכנה ממשית שמאיימת על חיינו- למשל אם נפגוש נמר, יש לנו סיבה לפחד.
פחד דמיוני- הוא פחד שמתעורר אצלנו במחשבה כתוצאה משרשרת של מחשבות וסרטים שאנחנו יוצרים ומשפיעים עלינו כמו שהפחד אמיתי.
כשאנחנו מפחדים המיקוד הוא במה אני לא רוצה שיקרה במקום במה אני רוצה שיקרה והלופ השלילי מאוד פוגע בנו. ״התרופה לפחד היא אומץ תעוזה והנאה, חייבים להתאמן על ההרגשה הזאת, היא האיפון של הפחד״.
התמקדות בהצלחה תשלח למוח ביטחון בזמן שהתמקדות בכישלון תשלח למוח דאגה ופחד. אז מה הם 3 ה-כן שתעשו כשתרגישו פחד: 1. כן לתמיכה ועידוד-אחרי טעות ואחרי הצלחה; 2. כן לשפת גוף מנצחת; 3. כן לפעולה הבאה. בהצלחה ותזכרו הניצחון מתחיל בראש.
אני לימור קרני, הבעלים של "הקול בראש"-לספורטאים שמכוונים לתוצאות, מאמנת מנטאלית מוסמכת, מומחית בניהול וויסות לחצים באמצעות ביו-פידבק.