כבר שנים רבות שתחום האנרגיות המתחדשות מצית מוחות גדולים שרוצים לשפר, לחדש ולקדם טכנולוגיות שונות בתחום האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח. זהו לא תחום זר בישראל, שכן עוד מימי קום המדינה התמודדה ישראל עם שאלות הקשורות למחסור במשאבים ולאנרגיות מתחדשות, כשבתחום התפלת המים והאנרגיה הסולארית חברות ישראליות היו מובילות בחדשנות ותרמו תרומה גלובלית ומקומית כאחד.
הניסיון מלמד שהיכן שמתחיל יישום מקומי – החדשנות הישראלית מגיעה אליו ופורצת לעולם ולכן יהיה זה אך טבעי שגם בתחום אנרגיית הרוח שצובר תאוצה בישראל נראה חדשנות מקומית בנושאים שונים כמו ניצול רוח, שיפור מנגנוני ניטור הלהבים, הפחתת רעש, חיסכון במקום ובעלויות, בהפחתת סכנות ובשיפור ביצועים.
ניתן לראות כל הזמן פיתוחים בתחום, למשל, בשנת 2016 מעבדות סנדיה בארצות הברית החלו לתכנן להבי טורבינה המתאימים את צורתם בהתאם למהירות הרוח שנבנו על פי עקרונות חיקוי טבע של עצים בסערה.
בשנת 2017 פורסם מחקר של חוקרים מיפן וסין שחקרו את מבנה כנפי התנשמת תוך שהם מגיעים לתובנות כיצד מבנה משונן פועל להשקטת תעופת הציפור – וחשפו כיצד הגילוי נתן להם השראה לאפשר לטורבינות וכלי טיס להיות שקטים יותר.
3 צפייה בגלריה
טורבינות רוח
טורבינות רוח
טורבינות רוח
(צילום: שי מועלם)
פיתוחים טכנולוגיים אלו מיושמים כבר היום בדגמים החדישים של טורבינות רוח אצל יצרנים כדוגמת Vestas ו- General Electric והובילו להפחתה דרמטית ברעש המקור שלהם לצד הגדלת היעילות של הטורבינות.
כך לדוגמה, בעוד שבעבר טורבינות נזקקו למהירות רוח של 6 מטר לשנייה כדי להתחיל לייצר חשמל, כיום נדרשת רוח במהירות 3 מטר לשנייה בלבד. גם מהירות סיבוב הטורבינות הופחתה דרמטית כאשר הטורבינות החדשות המתוכננות לקום בארץ יפעלו במהירות של 11 סיבובים לדקה לעומת מהירות עד כפולה בטורבינות הקיימות. כל זאת, כאשר הטורבינות החדישות מייצרות חשמל בהספק גבוה כמעט פי 5 מאשר הטורבינות הקיימות.
פיתוחים אלו מאפשרים לייצר תכנון מתקדם, מדויק יותר ומותאם יותר לסביבה במגוון היבטים כגון הפחתת רעש, ריווח המרחקים בין הטורבינות וצמצום הפגיעה בבעלי כנף.
בעתיד צפויים פיתוחים טכנולוגיים בחומר האופטימלי ללהבי הטורבינה – שיהיה קל וגמיש ומאידך שיהיה עמיד בלחצי כיפוף ופיתול, וכבר כיום מפתחים להבים שמשנים צורה בהתאם לתנאי הרוח.
תחום נוסף שהולך ומתפתח בעולם הוא הקמת חוות של טורבינות רוח בים, שם ישנם יתרונות של מהירות רוח יציבה ומזעור מגבלות סביבתיות. לפי נתוני בלומברג ההספק העולמי של חוות רוח על פני הים עמד על כ35 ג'יגה וואט בסוף שנת 2020 וצפוי לגדול פי 11 ולהגיע לכ386 ג'יגה וואט עד לשנת 2030.
מדינות כמו צרפת, אנגליה, ארצות הברית, גרמניה וסין נמצאות בגידול מתמיד של פיתוח והקמה של חוות רוח בים ומקיימות מכרזים תכופים ומתקדמים לצורך הקמה של פרוייקטים אלו הנאמדים במאות מגה וואטים כל אחד. הגידול הדרמטי הצפוי בתחום זה צפוי להזמין גם פיתוחים טכנולוגיים וצפוי כי חברות ישראליות ייטלו חלק בחדשנות.

מתי נעבור לרכב חשמלי?

אחת התחומים שנמצאים בנסיקה טכנולוגית מתמדת בשנים האחרונות הוא תחום התחבורה החשמלית. ישנו קשר ישיר בין ייצור חשמל באנרגיה ירוקה ובין טעינת הרכבים ותנועת הרכבות והצורך שהחשמל של אלו יגיע ממקורות אנרגיה ירוקים. בישראל מוקמת בימים אלו רשת טעינה מתקדמת עם 2400 נקודות טעינה במימון משרד האנרגיה. בקרוב אמור המשרד להגדיל משמעותית את התמיכה בתחום. מעבר לכך מספר חברות פרטיות כבר החלו לפרוש על חשבונן עמדות טעינה מהירות כולל ברשתות תחנות התדלוק כגון סונול, דור אלון ואח'.
3 צפייה בגלריה
(אוטובוס חשמלי. צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מעל 100 אוטובוסים חשמליים כבר נוסעים בכבישי הארץ וכמובן שישנה גם רכבת חשמלית ורכבים חשמליים שמככבים על הכבישים בחודשים האחרונים ברחבי הארץ. כולם זקוקים לחשמל וחובתנו שהחשמל הזה יהיה ירוק כדי להחליף את הזיהום באנרגיה נקיה. בעתיד אנו צפויים לראות מערכות אגירה וחניונים מקורים שיאפשרו לרכבים שחונים חשמל ישיר בשעות השמש וחשמל מסוללות האגירה לאחר השקיעה.
ישראל היא כבר שם דבר בעולם האנרגיה הסולארית עם טכנולוגיה ישראלית ששנתה את העולם וממירים חכמים שמאפשרים לקלוט חשמל בצורה יעילה יותר.
3 צפייה בגלריה
גגות סולאריים
גגות סולאריים
גגות סולאריים
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock )
בכל שנה נערכים שלושה כנסים מרכזיים בתחום האנרגיה הסולארית בעולם ובהם מוצגות טכנולוגיות חדשות בתחום האנרגיה הפוטו וולטאית והמערכות הסולאריות. בין החברות המציגות בכנסים, החברות הישראליות נחשבות לבולטות במיוחד כשבכל שנה הן מציגות חידושים ופתרונות כמו רובוטים סולאריים, יריעות סולאריות גמישות, פאנלים דו כיווניים ניטור מערכות סולאריות. ניתן לראות דוגמאות רבות לחידושים והתפתחות בתחום בשנים האחרונות הכוללים לוחות סולאריים בעמידות גבוהה, התקנת מערכות על מאגרי מים, הקמת מערכות סולאריות בשטחים חקלאיים ועוד.
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל מסביר שבאיגוד פועלים כל הזמן כדי לקדם את הטכנולוגיה הישראלית, "אנחנו רוצים לראות את התרומה של עם ישראל לתחום המאוד חשוב הזה שהשם הנרדף שלו הוא התמודדות עם משבר האקלים, אנחנו עושים את זה כדי להתמודד עם אחד האתגרים הגדולים של האנושות שרק מחריף. לישראל יכולות מיוחדות והתרומה בתחום החדשנות יכולה לשים את ישראל על המפה וגם להשיג תפנית באופן בו אנו מצלחים להתמודד עם משבר האקלים".

רוצים לקרוא עוד על אנרגיה ירוקה: