תעשיית ה"פייק ניוז" היא אולי התעשייה המשגשגת מכולן בישראל, ובמיוחד בכל מה שקשור לטכנולוגיות חדשות. לעיתים, גם כאשר מיושמות בשטח טכנולוגיות מוכחות, שנועדו לשפר את איכות חיינו לאין ערוך, אנו נחשפים לטענות שאין בינן לבין המציאות שום קשר.
אחד התחומים שסובל מהפייק ניוז הוא האנרגיה המתחדשת, ולעיתים טכנולוגיות שמוכחות בחו"ל כבר שנים רבות לא מצליחות לעבור את חסם האמון של חלק מהציבור בישראל. טורבינות רוח התקבלו בקול צהלה בתחילה בישראל, אך אט אט טענות על פגיעה בבריאות הציבור ובבעלי חיים גרמו לרבים לפקפק בהן. אז אחת ולתמיד יצאנו לעשות סדר בשמועות ולהביא את העובדות מהשטח.
2 צפייה בגלריה
טורבינות רוח
טורבינות רוח
טורבינות רוח
(צילום: Shutterstock)
קודם כל, כדאי להכיר את הטכנולוגיה, ואפילו אם רק על קצה המזלג. הרוח היא תופעה טבעית שנוצרת בשל חימום כדור הארץ על ידי השמש. טורבינות רוח מורכבות מתורן שבראשו שלושה להבים ורוטור. סיבוב להבי הטורבינות על ידי הרוח מניע את הגנרטור המצוי ברוטור ובכך מופק חשמל. במאמר שפורסם לאחרונה במגזין Forbes נערכה סקירה של הפליטות הכרוכות בכלל הטכנולוגיות לייצור חשמל, כאשר לטורבינות רוח ניתן הציון הגבוה ביותר מבין כלל האנרגיות המתחדשות, ואף צוין כי יחס זה הולך ומשתפר עם פיתוח הטכנולוגיה והגדלת התפוקה מהטורבינות.
למעשה, ניצול אנרגיית הרוח והשימוש בה מוכר לבני האדם עוד מימי יוון הקדומה תחנות הרוח ששימשו לחקלאות.. בעוד שבכלל יבשות העולם טורבינות רוח הן כבר חלק מהנוף מזה עשרות שנים, רק לאחרונה הפכו הטורבינות לחלק מהנוף בישראל וכיום התחום נמצא בתנופה, אלא שעם תנופה זו גם ''הפייק ניוז'' משגשג. אז להלן השאלות הבוערות והתשובות הבוערות לא פחות.

טורבינות רוח פוגעות בבעלי כנף?

ישראל נמצאת בציר נדידה מרכזי של ציפורים שונות הנודדות מאסיה ואפריקה לאירופה, אחת הטענות היא שאין לבנות טורבינות רוח כי הן עלולות לפגוע בבעלי הכנף וביניהן בציפורים הנודדות במרחב.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
אז קודם כל חשוב לדעת שהגורמים הראשיים לפגיעה בציפורים הם רבי קומות וקווי הולכת חשמל. לעומת תכנונם של אלו, דווקא בעת תכנון חוות רוח נערכים סקרים מקיפים טרם התקדמות התכנית, ורק במקרים בהם הסקרים והמודלים המוכחים מראים שהסיכוי לפגיעה בבעלי כנף נמוך, ניתן לקדם את התכנית. כמו כן, במסגרת התכניות נקבעות הוראות מחמירות לצורך ניטור ומזעור אפשרות הפגיעה בבעלי כנף. ישנם גם פתרונות מתקדמים של עצירת הטורבינה כאשר היא מזהה בעלי כנף מתקרבים אליה ובכל מקרה בתכנון מעורב גם המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. כמו כן, אין נתונים אשר מעידים על כך שישנו צפי לשיעור פגיעה חריג או גדול יותר בישראל מאשר במדינות אחרות בעולם.

טורבינות רוח מפריעות לפעולות מטוסי כיבוי אש?

טענה שעלתה לא אחת בנוגע לטורבינות רוח, היא שבעת שריפה, הטורבינות יכולות להפריע למאמצי כיבוי האש מהאוויר. ראשית יש לומר – טורבינות רוח נבנות בישראל במרחק בטיחות משמעותי מיישובים, עוד יותר מאשר התקנים שנקבעו לכך במדינות מערביות רבות. מכל מקום, רשות כיבוי אש, חיל האוויר ורשות התעופה האזרחית הם גופים המהווים חלק מההליך התכנוני של טורבינות רוח וכל תכנית מחייבת את האישור של אותם גופים כתנאי לאישור התכנית במוסד התכנון. כמו כן, ככל שהדבר נדרש ניתן בעת שריפה לעצור את הטורבינות בשליטה מרחוק בתוך פחות מדקה ולאפשר לטייסות הכיבוי חופש תמרון מלא.

ריצוד מהווה סכנה בריאותית?

ריצוד נוצר כאשר להבי הטורבינה הנעים מטילים צל על אזור מסוים וכך נוצרת עוצמת אור המשתנה לסירוגין. מאחר שמסלול השמש ומיקום הטורבינה ידועים ניתן לחזות במדויק, קודם לאישור והקמת הטורבינות, את משך הריצוד וההפרעה הזמנית שעלולה להיווצר בכל נקודה (בהתאם לתנועת השמש). לאור המרחק הניכר שבו טורבינות רוח מתוכננות מבתי מגורים בישראל, חשש זה מצטמצם עוד יותר. מכל מקום, במסגרת ההליך התכנוני נדרש מיפוי של הריצוד הצפוי ואישור של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה שלא תהיה כל חריגה מהתקנים המחייבים.

טורבינות רוח גורמות למטרד רעש הפוגע בבריאות הציבור?

ישנה טענה כי טורבינות רוח יוצרות מטרד רעש אשר משפיע על בריאות הציבור. הטורבינות אמנם מייצרות רעש כיוון שהלהבים מתחככים עם זרימת האוויר שנע לכיוונם, אך דווקא לאור הניסיון הרב שהצטבר בעולם טורבינות רוח מתוכננות ומותקנות כך שהן עומדות בתקני הרעש המקובלים. מה גם שישראל נחשבת למדינה שמחמירה במיוחד בתקני הרעש והנושא מוסדר בתקנות למניעת מפגעי רעש ואף באופן מחמיר יותר בהוראות התכניות עצמן.
ככל הנראה, אחת הסיבות לכך שאנשים חושבים שטורבינות רוח מרעישות מאוד היא משום שבעבר הן אכן היו מרעישות יותר, אך מאז הטכנולוגיות השתפרו והרעש פחת בהתאמה. למעשה, דווקא הטורבינות הגדולות יותר הקיימות כיום כוללות טכנולוגיה משופרת להפחתת רעש המותקנת על גבי הלהב.
כאשר מתכננים פרויקטים של טורבינות רוח היזמים מחויבים להציג את השפעת הרעש על בתי מגורים בסביבת הטורבינות, יצרני הטורבינות גם נדרשים לעמוד בסטנדרטים הקבועים של רעש תוך הצגת מפרט ומודלים לחיזוי הרעש. בתכניות שאושרו בשנים האחרונות לטורבינות רוח ברמת הגולן ובעמק חרוד נקבעו גם מנגנוני פיקוח ובקרה על תקופת ההפעלה, באמצעות צוות מעקב ציבורי בעל סמכויות, לרבות ביחס להיבטים של רעש.

אז האם טורבינות רוח פוגעות בבריאות הציבור?

טורבינות רוח מייצרות את החשמל ללא זיהום אוויר ובכוח הרוח בלבד. זוהי האנרגיה המתחדשת הנקייה ביותר והיתרון המרכזי שלה במדינת ישראל הקטנה, הוא הניצול היעיל של השטח לעומת פרויקטים סולאריים והיכולת לייצר חשמל במשך שעות רבות יותר ביממה, דווקא בשעות בהן יורד ייצור החשמל באמצעות השמש. בכל המדינות בהן הטורבינות מוקמות ישנם כללים ברורים למניעת ההשלכות האפשריות על בריאות הציבור. גופי התכנון, הסביבה ומשרד הבריאות בישראל, כמו גם גופי ידע רבים נוספים, קבעו תנאים מחמירים לפיתוח טורבינות בישראל המבטיחים כי אלו אינן מזיקות לבריאות.
ומאידך, מה כן ישפיע על בריאות הציבור וגם על אוכלוסיית בעלי הכנף? זיהום אוויר.
טורבינות רוח מפיקות חשמל נקי ומחליפות את החשמל המיוצר בשריפת דלקים מזהמים. ייצור החשמל מטורבינות רוח מוביל כיום את תחום האנרגיות המתחדשות. בשנת 2020 נשבר שיא ההתקנות של טורבינות על היבשה - יותר מ-100 GW - עלייה של 59% לעומת שנת 2019 (מקור: BNEF). טורבינות הרוח מפחיתות את זיהום הסביבה ואת זיהום האוויר ומצמצמות את הסיכונים הבריאותיים ואת התמותה כתוצאה מזיהום אוויר שעל פי נתוני ה-OECD מסתכם בממוצע בכ-2,500 אנשים שמתים מידי שנה רק בישראל מזיהום אוויר, ואלפים אחרים חולים במחלות ריאה.
צריך גם לזכור, שינויי האקלים משפיעים על כל תחום בחיינו, החל בחקלאות וייעור וכלה בתנאי גידול של בעלי חיים וצמחייה ואף הכחדה של מינים מסוימים והאצה של התרבות מינים אחרים. אז כאשר מציבים את אלו מול הפקת האנרגיה הנקייה והירוקה מטורבינות רוח אין ספק שהעובדות מדברות בעד עצמן.