"ליצור פרחים זה המרגוע שלי", אומרת גיתה חכם מעפולה (57), שזכתה לפני כשבועיים בתעודה ברמת ברונזה בתערוכה בינלאומית בברמינגהאם שבאנגליה בקטגוריה של סידור פרחים מבצק סוכר. חכם, נשואה ואם לחמישה, זכתה במקום השלישי והמכובד בקטגוריית סידור הפרחים. התערוכה נערכת כבר 25 שנה והשנה השתתפו בה כ־1,900 נציגים בקטגוריות שונות.
2 צפייה בגלריה
גיתה חכם. תשתתף בעוד תחרויות | צילום: שרון צור
גיתה חכם. תשתתף בעוד תחרויות | צילום: שרון צור
גיתה חכם. תשתתף בעוד תחרויות | צילום: שרון צור
לחכם זו השתתפות ראשונה בתחרות - עד עכשיו היא נסעה במשך ארבע השנים האחרונות למטרות הדרכה בלבד. "השנה הוסיפו חוקים מאוד נוקשים, חילקו תעודות והשיפוט היה קשוח", היא מספרת, "אני מאוד מרוצה בשביל תחרות ראשונה כי מדובר בהמון מתח והמון חששות. היה כיף גדול. אחרי התחרות ניגשתי לבחורה הולנדית שהכרתי עוד מהשנה שעברה שהשתתפה בקטגוריה אחרת וקיבלה מדליית זהב וכסף ואמרתי לה 'קיבלתי רק ברונזה'. היא הראתה לי את התעודה שהיא קיבלה והיה כתוב שם 'תמשיכי לנסות'. היא לא קיבלה כלום השנה ויש הרבה שלא קיבלו אפילו תעודת השתתפות, אז אני יכולה לטפוח לעצמי על השכם אחרי פעם ראשונה. אני גאה בעצם ההשתתפות שלי", היא מחייכת.
אהבה ישנה
חכם שימשה במשך כ־14 שנה כסייעת בגן עירייה בעפולה עד שלבסוף החליטה לעזוב לפני כארבע שנים. כמעט 16 שנה שהיא עוסקת בכל נושא פיסול עוגות ואפייה כתחביב ויש לה תעודה כמדריכת אמנויות. בארבע השנים האחרונות החליטה לקחת את התחביב צעד אחד קדימה והחלה להעביר סדנאות בנושא של סידור פרחים מסוכר, משוקולד ומפורצלן בכל רחבי הארץ. "אפייה תמיד אהבתי. אני מכורה למטבח ואופה בלי הפסקה גם עם הילדים. לפני 16 שנה קיבלתי מבעלי מתנה מיקסר וכמות של ספרי סוכר מאנגליה. החלטתי להירשם לסדנת בצק וסידור פרחים ב'גרובשטיין' אצל לאונרדו כהן", היא מספרת איך הכל התחיל, "אני לא יכולה בלי זה. חייבת לקום בבוקר אחרי העשרה קילומטרים שאני צועדת, להתיישב וליצור פרחים".
מאז ומתמיד היא אהבה פרחים. "אם לא פיסלתי אותם אז רקמתי אותם", היא מתארת, "תמיד הייתי משוגעת על ורדים וסחלבים, אבל אני מתעסקת עם כל הפרחים".
ומה סופה של כל יצירה? בניגוד למה שאתם אולי חושבים היצירות לא תמיד נאכלות, אלא אם כן מדובר ביצירה שנמכרת לאירועים. "הרבה מהיצירות שאני עושה נשארות בבית ואת חלקן אני מוכרת כעוגות חתונה. אני לא מרשה לבני המשפחה לאכול את הפרחים שלי, זה המון עבודה ובכלל היצירות האלה זה הנשמה שלי. דחף שאני חייבת לשבת וליצור, זו אמנות".
איזו יצירה את חולמת לעשות שעוד לא עשית?
"בעבר למדתי פרחים מאיזומלט שזה ניפוח ומתיחת סוכר (סוכר מבושל). שנים לא נגעתי ביצירה הזו ובחורף הקרוב אני מתכננת לשבת וליצור פרחים מאיזומלט. אני לא מתכוונת להתחרות בתחום כי בשביל להתחרות עם איזמולט אני צריכה להתאמן שנים. לתערוכה האחרונה שלי הבאתי פורצלן קר. זה לא אכיל וגם לא רעיל, זה מאוד דומה לפרחי סוכר ואני מתחילה לעבוד גם עם זה".
להמשיך להתקדם
מלבד השתתפותה בתחרות בברמינגהאם, חכם אף הופיעה בחוברת מתכונים 'קייק' שנמכרת באנגליה ואף בארץ למנויים בלבד, שבה התפרסמה כתבה איתה על הדרכה של פרח הדליה. נוסף על כך, זו השנה השנייה שבה תשתתף בפברואר ביום השנה הבינלאומי לסרטן עם יצירותיה יחד עם עוד 60 אמנים של פרחי סוכר שמשתתפים בתערוכה. "לפני שנה השתתפתי בתערוכה. עשיתי סידור פרחים שעדיין נמצא אצלי בבית וגם השנה הזו אני צריכה להכין סידור. אנחנו שולחים תמונות של סידורי פרחים והם מפרסמים את היצירות שלנו בפייסבוק ובעיתונים ורושמים על כל אמן", היא מסבירה.
2 צפייה בגלריה
גיתה חכם. תשתתף בעוד תחרויות | צילום: שרון צור
גיתה חכם. תשתתף בעוד תחרויות | צילום: שרון צור
גיתה חכם. תשתתף בעוד תחרויות | צילום: שרון צור
לדבריה, אחת הסיבות שהיא משתתפת בתערוכה היא לזכר אביה זיכרונו לברכה שנפטר מהמחלה לפני כארבע שנים. "הזר שהכנתי לתערוכה הזו הוא היצירה שאני הכי גאה בה", היא אומרת.
מה השאיפות להמשך?
"להתקדם וליצור עוד פרחים שלא עשיתי. אני רוצה להמשיך ולעלות ברמה כי דברים שעשיתי לפני שנה, היום מרגיש לי שזה כבר לא זה. כמובן להמשיך ולהשתתף בעוד תחרויות ובסדנאות ובעיקר ליהנות", היא אומרת ומציינת כי תשקול לעשות תערוכה של סידור פרחים גם בעיר מגוריה, עפולה.
אפשר להתפרנס מהתחביב הזה?
"היו חודשים שמאוד פרחתי. כרגע יש רגיעה בגלל התערוכה, אבל אני מתחילה לחזור לזה לאט לאט. היום אני עושה לנפש רק מה שאני אוהבת".