דין צור (30) הגשים את החלום הגדול בתפוח הגדול - ניו יורק. הילד שגדל ביישוב תמרת שבעמק, חי ומנגן כבר שבע שנים בניו יורק, מופיע עם הנגנים הכי מוכרים בעולם שעליהם גדל כילד. צור, נגן סקסופון, הוא בוגר תלמה ילין, ג'וליארד (קונסרבטוריון ללימוד אמנויות הבמה בניו יורק) ואף שירת בתזמורת צה"ל. בימים אלו הוא מתכונן לסדרת הופעות חדשה עם ההרכב שלו, 'מקהלת סקסופונים'.
1 צפייה בגלריה
דין צור בניו יורק. "הייתי מפוקס על זה מגיל די צעיר" (צילום: ((Dmitry Mokrenko (DM Photo Pro   
דין צור בניו יורק. "הייתי מפוקס על זה מגיל די צעיר" (צילום: ((Dmitry Mokrenko (DM Photo Pro   
דין צור בניו יורק. "הייתי מפוקס על זה מגיל די צעיר" (צילום: ((Dmitry Mokrenko (DM Photo Pro  
החיבור של צור לנגינה ולסקסופון התחיל עוד כילד קטן. "ההורים שלי אוהבים ג'אז והיו משמיעים את זה בבית. גדלתי על לואי ארמסטרונג ואלה פיצג'רלד", הוא מספר איך הכל התחיל, "כבר בכיתה א' התחלתי לנגן בסקסופון. בבית האמנויות במזרע אמרו לי שאני קטן מדי בשביל לנגן בזה, אז התחלתי עם חלילית ואז עברתי לסקסופון. שם ממש התחלתי לאהוב את זה. נמשכתי גם ויזואלית לכלי וגם לצלילים שלו".
הנגן המחונן אומר כי העובדה שמגיל קטן החל לנגן בכלי הנגינה, לא הפריעה לו מבחינה חברתית. "שיחקתי גם הרבה בספורט כילד. כשניגנתי חלילית היו קטעים שהייתי מובך. עם הסקסופון זה כבר היה דווקא מגניב".
דרך תזמורות הנוער התחיל צור להתפתח בתחום עד שהפך את זה לתחום עיסוקו העיקרי. בארץ הופיע בעשרות מועדוני ג'אז, תיאטראות ופסטיבלי ג'אז. אלא שהוא לא הסתפק בזירה המקומית ורצה לנסות את מזלו מעבר לים, לכן השלב הבא כבר היה המעבר לניו יורק, שם נמצאת הבמה המרכזית לג'אז. "זה מסלול שדי מוגדר מראש להרבה נגני ג'אז בארץ. ניו יורק זה המגה של עולם הג'אז. אם אתה ממש רוצה להצליח ולנגן עם הנגנים הכי טובים ומוכרים, זה פה. יצא לי לנגן בניו יורק עם נגנים שגדלתי עליהם והייתי מקשיב לאלבומים שלהם".
אתה עולה לבמה ופתאום קולט שאתה מנגן עם נגנים שגדלת עליהם כילד. איך הרגשת?
"זה היה מדהים. לפעמים זה נראה לי כמו הזיה, בעיקר עם הנגן וינטון מרסליס שהוא אולי הנגן ג'אז הכי מפורסם כיום. ללא ספק שלנגן לצדו היה אחד הדברים הכי מרגשים עבורי".
להורים יצא כבר לראות אותך מופיע על הבמות הכי גדולות?
"כן, היה לי שבוע של הופעות ב'לינקולן סנטר' (מרכז האמנויות בניו יורק), ניגנתי שם עם ההרכב וההורים הגיעו. הם מאוד תמכו בי לאורך הדרך, לא בהכרח כי רצו שאני אעסוק בזה אלא בגלל שהייתי מאוד ממוקד מטרה".
מכוון מטרה
צור לא רק מנגן, אלא גם מלמד באוניברסיטאות בארצות הברית וברוסיה ובימים אלו הוא מתחיל תוכנית ללמידת ג'אז בבית ספר בניו־ג'רזי. לפני כחודשיים הגיע לביקור בארץ וגם כאן העביר כיתות אמן בבית הספר לאמנויות במזרע. "יצא לי לנגן מלבד ג'אז גם פופ וסגנונות נוספים, אז בגדול אני מלמד הכל, אבל ג'אז זה הפוקוס העיקרי שלי. מאוד חשוב לי לתת לתלמידים אמונה ביכולותיהם, ללמד אותם שרצינות והשקעה בסוף משתלמת. אני לא רוצה שהם יסתמכו רק על הכישרון, אלא שיתמקדו במטרה ויעבדו קשה".
צור מופיע בכל מיני מסגרות, ביניהם גם במועדונים בניו יורק. הוא מנגן עם כמה הרכבים אליהם מצטרפים מדי פעם גם נגנים בעלי שם, אך כרגע הוא מתמקד בהרכב שלו. "יש לי הרכב שנקרא 'מקהלת סקסופונים' יחד עם תופים, בס ופסנתר שזה הרכב די ייחודי מבחינת הכלים שלו. החודש אנחנו מתחילים סדרת הופעות שאליה מצטרפים גם רקדנים. זו תהיה הופעה של ג'אז יחד עם ריקוד, מה שלא עשיתי לפני כן. הפרמיירה וההופעות יהיו בתיאטרון 'טיימס סקוור'.
סדרת ההופעות שבפתח גורמת לו להתרגשות גדולה. "אני מאוד מתרגש. יצא לי הרבה פעמים לנגן עם רקדנים וגם לכתוב קצת, אבל הפעם מדובר בהופעה שממש משולבת עם ריקוד. זה משהו חדש בשבילי ומעניין אותי לראות את התגובה של הקהל".
צור, שגדל והתפתח מבחינה מוזיקלית עד גיל 14 בתמרת, בהחלט מעריך ולא שוכח את המקום ממנו בא. "עמק יזרעאל זה הבית שלי. יש לי המון זיכרונות טובים משם, זה מקום מדהים לגדול בו. גם מבחינה מוזיקלית בית האמנויות היה מקום שתמיד נהניתי להגיע אליו. למדתי שם המון ואני יכול להגיד שיש שם מורים מצוינים. זו היתה אחת הסיבות שרציתי לעשות שם אמן כיתה".
כילד האמנת שתוכל להגיע לכאלה מקומות ולכבוש במות בסדר גודל כזה?
"הייתי מפוקס על זה מגיל די צעיר. ידעתי שאני אעבור לניו יורק ואנגן".
נשמע שהשגת המון. יש עוד חלום שעדיין לא השגת ואתה רוצה להגשים?
"אני כרגע מתרכז בהרכב שלי. באופן כללי המטרה נשארה אותה מטרה - להמשיך להיות נגן עולמי מוביל".
שאלת המיליון דולר. אפשר להתפרנס כסקסופוניסט?
"זה נכון שיש אתגרים בעולם האמנויות, אבל אם מתמקדים במטרה ועובדים קשה - זה בהחלט אפשרי".