כבר שנתיים ממתינה בארון הבגדים של מדונה חליפת מכנסיים אדומה שכפתורי זהב מנצנצים לכל אורכה. החליפה נתפרה על פי הזמנה בהשראתו של הזמר פרינס, שמת זמן קצר קודם לכן.
"ביקשו ממני לעשות סקיצה", משחזר המעצב עידן כהן, "אבל מדונה לא לבשה את הבגד. ביקשתי אותו בחזרה, אבל היא לא רוצה להחזיר אותו. אולי היא עוד תלבש את זה".
6 צפייה בגלריה
החליפה שמדונה אולי עוד תלבש | סקיצה: עידן כהן
החליפה שמדונה אולי עוד תלבש | סקיצה: עידן כהן
החליפה שמדונה אולי עוד תלבש | סקיצה: עידן כהן
שמה של מדונה אינו היחיד ברשימת הנשים שכהן תפר להן בגד. עם הסלבס שהתהדרו בשמלותיו נמנות קלי אוסבורן ("הכנתי לה חליפה שחורה וז'קט מחורז מעבודת יד, וכשנפגשנו קיפלתי בשבילה את השרוולים כדי שתראה איך נכון ללבוש את זה"), ביונסה ("יש לה פיט מודל שמודדת במקומה"), ניקי מינאז' ("בגד הגוף נשאר אצלה") וגם ג'ניפר לופז, פאולה עבדול, וגולדן ברבי.
הוא גם תפר ג'לבייה כסופה לנסיכה מערב הסעודית וכעת חולם להלביש את אנג'לינה ג'ולי, את קייט בלנשט ואת מלניה טראמפ.
השנה האחרונה היתה המשמעותית בקריירה שלו. בית האופנה שלו שגדל במהירות ומוכר את הקולקציה שלו ל־35 חנויות ברחבי העולם. לא מכבר נוספו מפעל גדול בצרפת ומשרדים בקרבת מגדל אייפל.
זה שוק תחרותי ואכזר. ודאי צריך להיות דורסני מאוד כדי לעצב שמלות לג'ניפר לופז.
"אני לא דורס אנשים בדרך, לכל אחד יש המקום שלו. אני מביא משהו אחר, חדשני, אבל גם אצלי לא הכל זוהר ולא תמיד דבש. היו לנו עליות ומורדות כמו בכל עסק עד שהגענו לאן שהגענו".
6 צפייה בגלריה
עידן כהן. "היצירתיות מבחינתי היא לעשות קוטור וגלאם לנשים" | צילום: קובי קואנקס
עידן כהן. "היצירתיות מבחינתי היא לעשות קוטור וגלאם לנשים" | צילום: קובי קואנקס
עידן כהן. "היצירתיות מבחינתי היא לעשות קוטור וגלאם לנשים" | צילום: קובי קואנקס
קלאסיקה שיש בה טוויסט
כהן (30) הבכור במשפחה בת שבעה ילדים, נולד וגדל בלוד. עוד כילד עיצב בגדים לבובות שהיו עשויים מחומרי גלם שהתבססו בעיקר על שרוכים ועל גרביים.
"ארגנתי תצוגות אופנה שבהן בנות הדודות שלי לבשו מצעים. אח של אבא הוא הבעלים של חברת 'קרוקר', וההתעסקות באופנה היתה תמיד ברקע".
נער לודאי שנמשך לאופנה?
"תמיד הייתי קצת מוזר. הייתי מקובל ותלמיד טוב, אבל התלבשתי בצורה מיוחדת, היתה לי תספורת פוני משוך הצדה וכינו אותי 'סטייליסט'. תמיד היו לבטים לגביי אם אני סטרייט או גיי, ולא היה לי אכפת".
לא היית בארון?
"ברור שהייתי, וגם היו לי שתי חברות עד שהבנתי שזה לא זה. לא היה אכפת לי כי אני עצמי לא ידעתי מה אני בדיוק".
בתיכון הוא החל ללמוד אופנה אצל ריקי בן ארי, ממייסדות שנקר, ובהמשך נסע לבית הספר מרנגוני בלונדון. את החנות הראשונה פתח בשנת 2012, אחרי שסיים סטאז' קצרצר ב"קרוקר" והבין שאינו מעוניין לעצב ג'ינס.
"היצירתיות מבחינתי היא לעשות לנשים ולעשות את זה קוטור וגלאם. השמלות שלי מאופיינות בסקסיות רחוקה מוולגריות. קלאסיקה שיש בה טוויסט".
החנות הראשונה נחנכה ברחוב דיזנגוף, וכהן החל לעצב שמלות כלה וערב. אחרי שנה הכיר את אלעד בורנשטיין (28) מגבעתיים, במסיבה, ומה שהחל כסיפור אהבה צמח לשותפות עסקית: כהן אחראי לעיצוב, ובורנשטיין מעיף את העסק קדימה.
6 צפייה בגלריה
בורנשטיין וכהן. "הקשר קרטע, וכל אחד מאיתנו חיכה שיסתיים כבר" | צילום: קובי קואנקס
בורנשטיין וכהן. "הקשר קרטע, וכל אחד מאיתנו חיכה שיסתיים כבר" | צילום: קובי קואנקס
בורנשטיין וכהן. "הקשר קרטע, וכל אחד מאיתנו חיכה שיסתיים כבר" | צילום: קובי קואנקס
מה עשית שגרם למהפך?
בורנשטיין: "כשהגעתי לחנות בדיזנגוף ראיתי מעצב אנונימי שרוצה למכור שמלות ב־30 אלף שקלים ומוכרת שלא טורחת לקום מהכיסא. לקוחות היו נכנסות ויוצאות כלעומת שבאו.
"יום אחד כשעידן יצא מהסטודיו תפסתי איש אלטע־זאכן, מכרתי לו את הכיסא ואת השולחן של העובדת תמורת 300 שקלים ואמרתי שעכשיו מתחילים לעבוד.
"היה לי ברור שאני צריך לתפוס פיקוד ולעשות פה פקקים. כל חנות שנייה בדיזנגוף מכרה אז שמלות כלה, ושברתי את הראש בחיפוש אחר רעיון שיוציא לכולם את העיניים.
"בשלב הראשון הפכנו את חלון הראווה לקרנבל של אורות לד וגימיקים. כשאנשים התחילו להיכנס החלטתי שנמכור שמלות כלה ב־6,000 שקלים, חצי מחיר בהשוואה למתחרים.
"היו לנו מריבות איומות בעניין, אבל הייתי משוכנע שאנשים צריכים לדעת מי זה עידן כהן גם אם לא נרוויח כסף בהתחלה. קיבלתי אחריות על התוכנית העסקית והפכתי למנכ"ל".
אביו של כהן, הבעלים של עסק למעבדי מחשב, היה המנוף הכלכלי של כהן בתחילת דרכו. האב תמך בחלום של בנו על בסיס חודשי, עד שפשט רגל לפני כשש שנים.
בורנשטיין: "כשאבא של עידן פשט רגל ולא היה מי שיכסה את דמי השכירות קניתי את העסק, ועידן הפך לשכיר שלי.
"חוץ מהזוגיות האמנתי בו מהיום הראשון. הוא אחראי לעניין העיצובי, ואני לסיזיפיות של ניהול העסק. לימודי המשפטים שתכננתי נמחקו. מי שצמוד לעידן לא יכול לעסוק בכלום חוץ ממנו".
זה לא מעמד מתסכל מבחינתך?
"אין בינינו הרגשה שאני הבעלים והוא השכיר. אף אחד מאיתנו לא יעשה צעד על דעת עצמו או יטיל וטו על החלטת האחר. העסק מתנהל בהבנה ובאהבה, בלי מאבקי כוחות. אבל כן, יש ימים שאני אומר לעצמי שאולי עשיתי טעות כי אני כבול אליו כמו שהוא כבול אליי".
6 צפייה בגלריה
ניקי מינאז' בבגד של כהן על שער ה"קוסמופוליטן" | צילום: קוסמופוליטן
ניקי מינאז' בבגד של כהן על שער ה"קוסמופוליטן" | צילום: קוסמופוליטן
ניקי מינאז' בבגד של כהן על שער ה"קוסמופוליטן" | צילום: קוסמופוליטן
קנאות ופרגונים
אחרי הקמפיין הראשון שהפיק כהן הוא קיבל טלפון מהתוכנית "הטופ מודל הבאה" ומשם החל במסלול הנסיקה.
בשנת 2015 הצליח לכבוש את הפסגה שחלם עליה: שבוע האופנה בניו יורק. קלי קטרון, אשת טלוויזיה ויחצ"נית שמאתרת מעצבים לתערוכה, ראתה הפקה שלו ב"לאשה", התלהבה והמליצה.
"הייתי הישראלי הראשון שהציג באוהל המרכזי", אומר כהן. "זאת היתה התרגשות מטורפת וגם כפולה: אלעד ואני היינו אמורים להתחתן בעיריית ניו יורק יום לפני התצוגה. קטרון הבריקה ברעיון שנתחתן בשידור חי מול כל העיתונאים. ב־CNN שמחו לתעד את הנישואים החד־מיניים הראשונים מאז ומעולם בשבוע האופנה".
איך הגיבו ההורים שלך?
"בהתחלה הם קיבלו את זה קשה. היו בכי ודממה בבית. לאמא היה יותר קשה מלאבא, היא היתה בהדחקה ולא רצתה לשמוע על זה. היתה די בארון.
"עם ההצלחה העסקית שניהם עברו תהליך, ואחרי שבוע האופנה בניו יורק הרגשתי שגם אמא מקבלת אותי וגאה בי. לא ידענו מה יודעים עלינו בארץ וכשירדנו מהמטוס בנתב"ג גילינו שאנחנו על השער האחורי של 'ידיעות אחרונות'".
אופוריה?
"אי אפשר היה לנשום מרוב עבודה שזרמה. ואז גילינו באינסטגרם את ניקי מינאז' על שער ה'קוסמופוליטן' לובשת בגד גוף שלי עם פסי כסף וזהב. הסטייליסט שלה היה בתצוגה בלונדון, פנה לקלי קטרון וביקש לקבל את הבגד. הוא נשאר אצלה, ואולי היא תלבש אותו שוב באחת ההופעות שלה".
ובארץ כולם פרגנו?
בורנשטיין: "לא ממש. לטקסי המעצבים בארץ לא פנו אלינו. העפלנו גבוה מדי והרגשנו את הקנאה הסמויה. בתחום שלנו, ככל שאתה מצליח יותר כך הפרגון יורד".
כהן: "מבחינתי אלה רעשי רקע, ואין לי אנרגיה לבזבז עליהם. אני זקוק לה בשביל ההשראה. לאנשים תמיד יהיה מה להגיד, אז שידברו. אני יודע מי אני ואין לי כוונה להתעסק בכל זה".
שמלות מעושרות
ב־2014 נכנסו כהן ובורנשטיין לסטודיו הנוכחי, בבניין בנווה צדק שנפגע מטיל במלחמת המפרץ ושוחזר על פי חוקי השימור. חלק מהצוות עובד כאן, אם כי רוב התפירה נעשית בחו"ל.
עם המתלבשות של כהן נמנות מירי בוהדנה, קרין כהן, אירית רחמים ופנינה רוזנבלום. גם השמלות של התוכנית "מעושרות" נתפרו כאן.
בימים אלה כהן עובד על שמלת הכלה של בר זומר, הפרזנטורית שלו. בזמן הראיון חזרה לסטודיו שמלת נוצות סגולה א־סימטרית שלבשה מורן אטיאס בצילומי הגמר של "גוט טאלנט ישראל".
6 צפייה בגלריה
בר זומר לובשת עידן כהן | צילום: דביר כחלון
בר זומר לובשת עידן כהן | צילום: דביר כחלון
בר זומר לובשת עידן כהן | צילום: דביר כחלון
מה גורלה של שמלה שכבר נלבשה וצולמה?
בורנשטיין: "צריך לתאם בין סטייליסטים כדי ששתי נשים לא ייפגשו באותו טקס לבושות באותה שמלה, אבל יש לשמלות שימושים נוספים, למשל את השמלה שג'ניפר לופז לבשה בטקס בניו יורק תלבש עדן בן זקן בצילומי פרסומת או שמלה שלבשה דוגמנית של ויקטוריה סיקרט ב־2016 נראתה על גולדן ברבי בטקס אחר לפני חצי שנה.
"לביונסה היינו צריכים לעשות בגד בשבועיים, ולא היה זמן לשלוח אותו מהמפעל בצרפת לארצות הברית. ביטלנו את כל הלו"ז ועידן נסע עד טמפה, לאולם החזרות של ביונסה, כדי למסור את הבגדים שהכין לה".
בגדים לעשירות בלבד?
כהן: "זאת עבודת יד יקרה בטירוף, וכל שמלה ייחודית, נטו שלי. אני נמכר בפרנטון בפריז, ולא פשוט לתחזק את זה כשאתה נמצא כל כך גבוה".
אין חשש מנפילה?
כהן: "אני לא טיפוס חרדתי".
בורנשטיין: "נו, בטח, כי לא הוא לוקח את הציפרלקס בבית. אני לקחתי את כל החרדות עליי".
פרידה וחלוקת הכלבים
לפני חודשים אחדים נפרדו כהן ובורנשטיין. הם עדיין לא גרושים רשמית, אבל מתגוררים בדירות נפרדות, יוצאים עם אחרים וכבר חילקו ביניהם את ארבעת כלביהם.
זה מחיר התהילה?
כהן: "לא יודע, אבל עובדה שזה קרה דווקא עם העלייה המטאורית. כשאתה כל כך מרוכז בעבודה כנראה הזוגיות נדחקת הצדה".
6 צפייה בגלריה
כהן בנווה צדק, מול הסטודיו | צילום: קובי קואנקס
כהן בנווה צדק, מול הסטודיו | צילום: קובי קואנקס
כהן בנווה צדק, מול הסטודיו | צילום: קובי קואנקס
מה בעצם קרה?
"זה נגמר, וכל אחד מאתנו המשיך הלאה. זה לא היה פשוט, אבל זה הגיע למצב שהתרגלנו זה לזה וכבר לא נשארה זוגיות, רק חברות. אולי לנישואים שלנו היה יותר סיכוי אם לא היינו עובדים יחד, אי אפשר לדעת.
"הקשר קרטע, וכל אחד מאיתנו חיכה שיסתיים כבר. היה ברור שמבחינת העסק זה עובד לנו מצוין, וחשבנו שאולי נוכל גם לגור יחד למרות הפרידה, אבל הבנו שכל אחד מאיתנו זקוק לספייס שלו".
בורנשטיין: "האינטנסיביות בעבודה והזינוק של העסק גרמו לריבים ולחילוקי דעות מקצועיים, והעומס יצר נתק זוגי. ההצלחה עלתה לעידן לראש, הוא יצא יותר למסיבות, ואני העדפתי להישאר בבית. יום אחד הכרתי מישהו, והיום הוא בן הזוג שלי. החלטתי לזרז את הליך הפרידה, וכשעידן חזר מחו"ל הוא גילה ששכרתי לכל אחד מאיתנו דירה לחוד".
איך ממשיכים לעבוד יחד כשהלב שבור?
"אני חושב שבחיים לא אצליח לאהוב מישהו כמו שאהבתי את עידן, אבל אנחנו בקשר יום יומי ותמיד נתמוך זה בזה. אולי זה היה קורה עוד קודם אם היינו מרגישים שהעסק חזק מספיק לשרוד פרידה ולהישאר על הרגליים".