בכפר הנוער ויצו נהלל, שפועל בפיקוח המנהל לחינוך התיישבותו, פנמייתי ועלייה הנוער במשרד החינוך, התחילה השנה לראשונה תוכנית ייחודית – לימודי מדעי החקלאות. על פי התוכנית החדשה תלמידי המגמות הטכנולוגיות בכיתות י'-י"ב ישלבו את לימודי החקלאות עם תחומים משיקים – רובוטיקה, מחשבים, כימיה, בוטניקה ועוד.
2 צפייה בגלריה
אורי כץ והתלמידים אייל גרינבאום ורונה כלפון
אורי כץ והתלמידים אייל גרינבאום ורונה כלפון
אורי כץ והתלמידים אייל גרינבאום ורונה כלפון
(צילום: שרון צור)
בשנים האחרונות עברה החקלאות בישראל מהפכה בתחום הטכנולוגיות והידע החקלאי וגם המשק בכפר הנוער ויצו נהלל מתנהל היום באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. מטרת התוכנית החדשה היא שהתלמידים במגמות הטכנולוגיות יספקו במסגרת מסלול הבגרות שלהם פתרונות שישרתו את המשק החקלאי.
"אחרי הרבה מאוד שנים שהחקלאות הוזנחה ואת אף אחד לא עניין חינוך חקלאי, בשנים האחרונות יש פה תנופה מחודשת להחזיר עטרה ליושנה", אמר אורי כץ מנהל משק כפר הנוער נהלל, "הושקעו במשק כספים וכוח אדם ובמקביל נרכש ציוד חדש וטרקטורים משוכללים עם מערכות של GPS ויכולות לעשות חקלאות מדייקת, על מנת לחבר מחדש את הילדים שכמעט ולא ראו חקלאות בעשור שלפני זה".
במסגרת לימודי מדעי החקלאות התלמידים יתנסו ויעשו שימוש בכלים טכנולוגיים בענפי החקלאות במשק כמו רחפנים, מחשבים, טרקטור אוטונומי עם מערכת נהיגה עצמית ומאתר GPS שמותקן ברכב, מכונת חליבה מתקדמת ושבב אלקטרוני על כל פרה שמנטר את המדדים שלה ושימוש בטכנולוגיה המאפשרת לדייק את שיטות הגידול של צמחים ובעלי חיים כך שכל צמח ובעל חיים מקבל "טיפול אישי" ומדויק.
2 צפייה בגלריה
אילנה נולמן
אילנה נולמן
אילנה נולמן
(צילום: החינוך ההתיישבותי)
קראו גם >>>
"זו הזדמנות בשבילנו להראות לתלמידים שחקלאות היא משהו של העתיד ולא של העבר" , הוסיף כץ, "אנחנו בונים פלטפורמה שיכולה להתאים לתלמידים שמחפשים את הטכנולוגיה והקידמה והחידושים, לצד האמונה שחקלאות ועבודת ידיים היא הדבר הכי חינוכי שחקלאות יודעת לעשות".
בשנה הקרובה ישתלבו בתוכנית תלמידי המגמות הטכנולוגיות של כפר הנוער כשהמטרה להרחיב בשנים הבאות את לימודי מדעי החקלאות במגמות נוספות בבית הספר. "הפלטפורמה שלנו שהחקלאות המדייקת מתאימה גם לפתרונות רובוטים לבעיות", אמר כץ, "אנחנו רוצים שהתלמידים 'יתלבשו' על הפלטפורמה שלנו, יבנו פתרונות לבעיות שהמשק יודע לייצר, יבנו מכשירים ויתאימו אותם כך שזה ישרת גם את מסלול הבגרות שלהם וגם את המשק".
אילנה נולמן, מנהלת המנהל לחינוך התיישבותי: "תחום החקלאות מהווה מאז ומתמיד עוגן ערכי ופדגוגי בבתי הספר האזוריים ובכפרי הנוער תוך התאמה לקדמה ולטכנולוגיה. משרד החינוך גיבש תכנית לימודים חדשנית ומקיפה לבגרות בחקלאות, הכוללת פן עיוני ומעשי, הן בחקלאות והן בתחומים מדעיים משיקים כמו ביולוגיה, פיסיקה, רובוטיקה ומחשבים. הלמידה החווייתית והחדשנית של תחום זה, שהוא בעל חשיבות לאומית ועולמית, מובילה להתעניינות הולכת וגוברת של תלמידים בתחום זה".