מועצת העיר עפולה אישרה בשבוע שעבר את תקציב העירייה לשנת 2022. 12 חברי מועצה הצביעו בעד לעומת חמישה חברי מועצה שהתנגדו לתקציב.
4 צפייה בגלריה
מועצת העיר אישרה את התקציב. אושר ברוב מכריע
מועצת העיר אישרה את התקציב. אושר ברוב מכריע
מועצת העיר אישרה את התקציב. אושר ברוב מכריע
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
הצעת התקציב שהוגשה ואושרה על ידי חברי המועצה עומדת על 410,753,000 מיליון שקלים, המהווה עלייה של 13 מיליון שקל ביחס לתקציב שאושר בשנת 2021. עיקר ההכנסות התקבלו מגידול שחל בארנונה בשנה האחרונה בסך 7.1 מיליון שקל שנבע מתוספת נכסים שנבנו בעיר ומאכיפת גבייה.
מהעירייה נמסר כי בישיבת התקציב אמר הגזבר איציק שריקי כי הצעת התקציב נערכה בצל נגיף הקורונה והוא אינו לוקח בחשבון השלכות עתידיות ושינויים, אם וכאשר יהיו כאלה, בעקבות החלטות הממשלה כמו בשנת 2021 וככל שיהיו כאלה הם יובאו לאישור המועצה.
יש לציין כי עפולה עשתה היסטוריה קטנה כאשר הפכה לעיר הראשונה בישראל שמעבירה את תקציב 2022 יחד עם מודיעין מכבים-רעות ומועצה מקומית גני תקווה.
"את תנופת הפיתוח והעשייה במגוון תחומים תושבי העיר רואים בכל תחום ובכל פינה בעיר", אמר ראש העירייה אבי אלקבץ לאחר אישור התקציב, "התקציב שאושר ברוב קולות יעמיד גם השנה את התושבים בראש סדר העדיפויות ויבטא את צרכיהם במגוון תחומים".
4 צפייה בגלריה
איתי כהן
איתי כהן
חבר המועצה איתי כהן
(צילום: שרון צור)
התקציב השנה מציג בשורות חיוביות בתחום החינוך והרווחה עם תוספת שאושרה לתקציב הרווחה של 1.1 מיליון שקל ותוספת לחינוך בסך של כ־3.8 שקל. סך הכל יעמוד תקציב החינוך בשנה הבאה על 142.750 מיליון שקלים, עלייה של כ-30 מיליון שקלים משנת 2019.
בין הסעיפים הבולטים שזכו לתוספת משמעותית בתקציב ניתן למנות את פעולות העשרה לחינוך מיוחד שמתוקצבות השנה בחצי מיליון שקל לעומת 280 אלף שקל בשנה שעברה ושכר הסייעות הפדגוגיות שעלה ב־2 מיליון שקל ביחס לתקציב השנה שעברה. לעומת זאת בסעיף הליווי לחינוך מיוחד חל קיצוץ של 300 אלף שקל בתקציב השנה.
בסעיפי השכר חלה עלייה בשכר של מינהל התרבות והספורט שעומד השנה על כמיליון שקל לעומת כ־600 אלף שקל בשנה שעברה. לעומתם שכר אגף הרווחה קוצץ השנה בכחצי מיליון שקל. סעיפים נוספים שחל בהם שינוי הם תקציב הפרסום וההסברה של העירייה שעלה ב-100 אלף שקלים ביחס לשנה שעברה והשנה הוא עומד על כחצי מיליון שקל. גם תקציב הגינון זכה לתוספת נדיבה מ־3 מיליון שקל בשנה שעברה ל־4.6 מיליון השנה.
4 צפייה בגלריה
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
(צילום: שרון צור)
לדברי איתי כהן, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הרווחה בעירייה, התקציב טוב ומאוזן ומביא איתו בשורה גדולה לעיר. "התקציב אחראי, חברתי, מוסרי וערכי", אמר כהן, "עיריית עפולה היא הרשות הראשונה מבין כל הערים שהעבירה את התקציב לשנת 2022. בתקציב יש מספר בשורות חברתיות טובות עם תוספת בתקציבי החינוך והרווחה. אני רוצה גם להודות לראש העירייה, לגזבר העירייה ולמנכ"ל העירייה שעמלו בחודשיים האחרונים והעמידו תקציב מצוין. בשנה הקרובה ייבנו גני ילדים חדשים ומגרשי ספורט בעיר, ויש גידול בתקציב גם באגף שיפור פני העיר נוסף על ההשקעה הרבה שנעשית בתרבות ובפנאי".
הקיצוץ בשכר אגף הרווחה נובע לדברי כהן מהערכה לקליטת ארבעה עובדים לאגף, שלא התממשה. "בעדכון התקציב 2021 שאושר במועצה התאמנו את התקציב מול הביצוע, ולכן תקציב 2022 תוקצב בהתאם לביצוע בשנת 2021. אם נקבל אישור ממשרד הרווחה לקליטת עובדים נוספים, נעדכן גם את תקציב 2022 בהתאם", הסביר.
קראו גם >>>
חבר מועצת העיר לירז וזאן מהאופוזיציה הצביע נגד התקציב ולדבריו מדובר בתקציב לא טוב לעיר. "זה תקציב עם הרבה בעיות. העירייה מבזבזת 7 מיליון שקלים בשנה על אחזקה והוצאה של רכבים בלי מחשבה על התייעלות, זה לא הגיוני", אמר וזאן, "גם בלשכת מנכ"ל העירייה התקציב לא הוגן, מעל מיליון בשנה עולה להחזיק את הלשכה. יש פה בזבוז כספי ציבור משווע. במקום זה צריך להוריד להורים את מס היטל השמירה שהוא מס רשות ולא חובה. גם בתקופה הזו אחרי משבר הקורונה ראש העירייה מרשה לעצמו לבזבז כספים. יש סעיפים בתקציב שיש בהם זלזול בכספי ציבור, בלי מחשבה ובלי ניהול סדרי עדיפויות. העלאה ברווחה של מיליון שקל זה לא מספיק, אפשר להקצות לרווחה תקציבים על חשבון הופעות ראוותניות שנעשו ביום העצמאות ובחג האסיף".
4 צפייה בגלריה
חבר המועצה לירז וזאן
חבר המועצה לירז וזאן
חבר המועצה לירז וזאן
(צילום: שרון צור)
לא תגיד מילה טובה לראש העיר אבי אלקבץ על ההשקעה בחינוך?
"תקציב החינוך לא עלה בצורה כזו משמעותית. אני מכיר עיריות שחצי מתקציב העירייה מוקצה לחינוך, זה בסדר שתקציב החינוך עלה אבל תמיד אפשר לשפר עוד. ניתוב תקציב החינוך הלך למקומות שהייתי מעדיף שיתוקצבו אחרת. לא יכול להיות שיש כ־200 תלמידי שכבת ז' באורט אלון שנמצאים בבית ספר מאילוץ ולא מבחירה. הייתי מצפה מראש העיר שיכניס יד לכיס ויפתור להם את הבעיה".
איך אתה מסביר שיו"ר הסיעה שלך ובן בריתך הפוליטי שלמה מליחי הצביע בעד התקציב?
"שלמה מליחי הוא חבר קואליציה וסגן ראש עיר. לא דיברנו על התקציב. אני מאמין שהיתה משמעת קואליציונית, אי לכך חברי קואליציה נדרשים להצביע בעד התקציב. אי הצבעה דינה כפרישה. אין לי ספק ששלמה הביע את דעתו על התקציב בחדרים המתאימים".
מעפולה אחת נמסר בתגובה לביקורת של וזאן על התקציב: "אנחנו מבינים את הכעס והאכזבה של העסקן וזאן, שלא נבחר לתפקיד חבר מועצה אלא נכנס לתפקידו רק לאחר שחמוטל גנון ויתרה על התפקיד אליו נבחרה בזכות. וזאן הודח בישיבה האחרונה מהוועדות שבהן היה שותף עקב חוסר עשייה. אם יש לו טענות לגבי התקציב הוא מוזמן להפנות אותם לשלמה מליחי, יו"ר הסיעה שלו, שהצביע בעצמו בעד התקציב. הפרטים אותם מסר וזאן לגבי התקציב אינם נכונים ומטעים".