שביל אלי כהן ברמת הגולן, שמנציח את פועלו של גדול המרגלים, 'האיש שלנו בדמשק', עלול להיסגר בקרוב. גיל ברנר, מדריך טיולים שיזם את הקמת השביל, אמר השבוע כי בכוונתו לסגור את השביל כבר בחודש יולי הקרוב, ולהעביר את שמונה האנדרטאות המוצבות לאורכו למקומות אחרים.
2 צפייה בגלריה
גיל ברנר בשביל אלי כהן
גיל ברנר בשביל אלי כהן
גיל ברנר בשביל אלי כהן
(צילום: פרטי)
שביל אלי כהן נפתח בשנת 2013 על ידי גיל ברנר. הוא מורכב משמונה תחנות הפזורות לאורך כביש 98 ברמת הגולן, כולן קשורות לפועלו של אלי כהן בסוריה - בהן המלון שבו הוא התארח כשביקר באל חמה הסורית; מפקדת המודיעין הסורי שהוא ביקר בה כמה פעמים; ועוד. בנקודות שונות גם ניטעו ברושים והוצבו פסלים מעשה ידי הפסל יובל לופן מקיבוץ גינוסר. מאז שנחנך השביל ביקרו בו עשרות אלפי ישראלים, וצמחה סביבו תיירות של מטיילים שבאים לבקר בשביל ונשארים לאכול וללון בגולן.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן ז"ל
אלי כהן ז"ל
אלי כהן ז"ל
(צילום: מתוך הסרט)
הרקע לפרשה הוא תביעה שמתנהלת בימים אלה, של מטיילת שמעדה ליד אחת האנדרטאות בשביל לפני שלוש שנים ותבעה את המועצה האזורית גולן. לדברי ברנר, המועצה הוסיפה אותו לתביעה כיוזם השביל, בתור נתבע צד ג'. כיוון שהמועצה אינה מעוניינת לשחרר אותו מהתביעה אומר ברנר בצער כי בכוונתו לסגור את השביל ולפרק את האנדרטאות שבו.
"המועצה האזורית לא עומדת מאחורינו, להפך, היא תובעת אותנו", אומר ברנר. "היא לא לוקחת אחריות - בייחוד ראש המועצה חיים רוקח - ולא מורה לחברת הביטוח לשחרר אותנו מהתביעה. בגלל התנהגות המועצה לא שווה שיהיה בגולן שביל כזה".
לברנר טענות כלפי המועצה גם בנוגע לתחזוקת השביל: "בכל פעם שאני מגיע לגולן אני אוסף לכלוך לאורך השביל. המועצה האזורית גולן לא דאגה לשים פחים ולא תחזקה את השביל. הכל עבודה שלי ושל הפסל יובל לופן. "זה מאוד כואב לי. השביל הזה חשוב לי מאוד, אבל כמו שהמועצה האזורית מתנהגת, לא מגיע להם שיהיה שביל כזה בגולן".
חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן: "גיל אדם נהדר שעשה פרויקט מדהים. לגבי התביעה, אנחנו לא תבענו, מי שתבע היא גברת שטוענת שטיילה יחד עם גיל בשביל אלי כהן, נפלה ושברה את הרגל. גיל טוען שהוא לא הדריך את הגברת הזו אבל זה משהו שצריך להיות מוכח בבית המשפט. מי שהוסיף אותו לתביעה היא כנראה חברת הביטוח שלנו אבל אני לא יכול לומר לה לא לעשות את זה. אם גיל יוכיח שהוא לא היה מדריך בטיול הזה, ואני מאמין לו, אז הוא לא יהיה חלק מהתביעה. הודעתי לחברת הביטוח חד משמעית שמבחינתי שביל אלי כהן הוא באחריותה של המועצה האזורית גולן.
"לגבי הטענות על ניקיון השביל, ברמת הגולן יש מאות אתרים שאנחנו אמורים לתחזק. תחזוקה של אתר עולה 1,500 שקלים בחודש, מכספי הארנונה של התושבים. יש אתרים שמגיעים אליהם הרבה מטיילים שמתוחזקים ברמה יותר גבוהה, ואתרים אחרים שמתוחזקים ברמה נמוכה יותר כי אנחנו לא מסוגלים לעמוד בזה".
פורסם לראשונה: 21:48, 01.06.20