שבע שנים אחרי שהוקמה האולפנה האזורית לבנות אורט השחר בבית שאן ועדיין אין לה מבנה קבע, לטענת ההורים כיוון שאין לעיריית בית שאן כסף להשלים את בנייתו.
2 צפייה בגלריה
הקראוונים בהם לומדות היום התלמידות
הקראוונים בהם לומדות היום התלמידות
הקראוונים בהם לומדות היום התלמידות
(צילום: פרטי )
כתוצאה מכך כבר שבע שנים שכ־300 בנות לומדות בתוך מבנים ארעיים (קרוואנים) בתוך שטח בית ספר יסודי. תקופה ארוכה שההורים פונים שוב ושוב כדי שיימצא הכסף לבניית המבנה שישדרג את המרחב הלימודי ואת הסביבה הכללית של התלמידות, אך לא נרשמה שום התקדמות.

יושבות בכוכים

אולפנת 'אורט' השחר בית שאן הוקמה לפני שבע שנים כבית ספר צומח. הוא התחיל בכיתות ז'-ח' שלמדו בקרוואן אחד וכיום לומדות באולפנה כ־300 תלמידות בכיתות ז'-י"ב בשלושה קרוואנים שממוקמים בתוך תחומי בית הספר היסודי 'מאיר' בעיר. לפני חמש שנים התקיים טקס הנחת אבן הפינה למבנה חדש לאולפנה בשכונת קרית רבין ביציאה מבית שאן מול קריית החינוך החדשה והישיבה התיכונית בסמוך לכביש 90. בינתיים שלד המבנה הוקם, אך הבנייה לא הושלמה מפאת חוסר בתקציב.
יו"ר ועד ההורים לשעבר באולפנה תומר אורן מוחה על התנאים שבהן לומדות בנות האולפנה כיום. "הבנות סובלות ולומדות בקרוואנים עד היום. אין להן לא מבנים ולא כיתות. 35 מורות משתמשות בתא שירותים אחד ו־270 בנות משתמשות בחמישה תאי שירותים אחרים. המנהלנית לא יכולה לקלוט ציוד כי אין לה מקום לאחסן אותו. אין להן מעבדות ושום דבר. על כל דבר קטן הן נלחמות".
אורן מאשים את הנהגת העירייה הנוכחית במצב: "ראש העיר הקודם התחיל לבנות את האולפנה. בינתיים התחלף ראש העיר. לפני שנתיים הוא רצה לסגור את בית הספר תחכמוני ולהעביר את בנות האולפנה לשם, אבל בסוף אף אחד לא נתן לו".
2 צפייה בגלריה
מבנה הקבע שבנייתו תקועה
מבנה הקבע שבנייתו תקועה
מבנה הקבע שבנייתו תקועה
(צילום: פרטי)
לטענת אורן, בית הספר פועל כיום בחוסר התחשבות בצורכיהן של התלמידות והצוות. "אין לתלמידות מקום להסתובב, הן חיות בתת-תנאים. הן לומדות בשלושה קרוואנים ובכל פעם מאלתרים להן כיתה אחרת. המזכירה נמצאת בכוך אחד והמנהלת יושבת בכוך אחר. הן אפילו לא יושבות אחת ליד השנייה. גם המנהלנית יושבת בכוך אחר. גם אצל היועצת אי אפשר לשבת יותר מפגישה 'אחד אל אחד' בגלל שהמשרד שלה כל כך צפוף".

הבנייה תקועה

גם פניות לגורמים הרלוונטיים במשך השנים לא נענו. "אני אישית כתבתי כבר בשנה שעברה בנושא למנהלת מחוז צפון במשרד החינוך אורנה שמחון, לראשת מינהל החמ"ד שוש נגר ולמפקח החמ"ד במחוז צפון שלום אדרי. פנינו גם לעירייה אבל כולם מצקצקים ושום דבר לא קרה. הבנייה של האולפנה תקועה ואפילו אין צפי לסיום. השלד בנוי והתחילו את כל תשתיות החשמל, אבל אין כסף והקבלן הפסיק לעבוד. הוא היה אמור לסיים ב-1 בספטמבר, אבל כלום לא התקדם".
שקלתם לנקוט בצעד חריג ולהוציא את התלמידות מהאולפנה או לשבות?
"כן, אבל בכל פעם שאנחנו מאיימים הם אומרים שהם יעשו. היתה לנו אפילו מלחמה על הניקיון של תאי השירותים ועל דברים בסיסיים ואלמנטריים. לרשת אורט מבחינתה אין בעיה לתת תקציבים, אבל אי אפשר לממש אותם בגלל שהאולפנה נמצאת בתוך מתחם בית הספר היסודי ואחריות הניקיון שם היא בידי עובדי העירייה. כשהייתי יו"ר ועד ההורים בשנה שעברה עשינו שולחן עגול וחיברנו בין כולם: בין המועצה, לפיקוח ולרשת אורט, הצלחנו לעשות סדר עם ההסעות ולסנכרן דברים שהיו נורא מורכבים אבל בסוף כשאין לך מבנה זה קשה לפעול".
קראו גם >>>
למרות התנאים הפיזיים שבהן לומדות התלמידות, האולפנה זוכה להישגים משמעותיים בחינוך ובשנה שעברה זכו התלמידות למאה אחוזי הצלחה בתעודות הבגרות. אורן: "המנהלת והמחנכות מדהימות ועושות שמיניות באוויר כדי להפוך לימון ללימונדה. לא ראיתי בית ספר כזה מבחינת העשייה והרצון, הן הופכות עולמות כדי להיות יצירתיות יותר ויותר. בשנה שעברה כשבוטלו כל הטיולים בגלל הקורונה, הן הוציאו את כל התלמידות מיד כשהוסרו ההגבלות חודש לפני סוף שנת הלימודים לכמה טיולים ברצף. הם אמרו שאין דבר כזה שהבנות לא ייצאו וינשמו אוויר".

תגובות

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מבנה האולפנה נמצא בתהליך בנייה. משכך באופן זמני תלמידות האולפנה לומדות במתחם בית ספר מאיר. משרדינו סייע לרשות בהצבת שלושה מבנה יבילים כדי לתת מענה זמני עד לבנייה. מנהלת המחוז פנתה לראש הרשות על מנת שיפעל להאצת הבנייה".
מעיריית בית שאן נמסר בתגובה: "פרויקט בניית האולפנה יצא לדרך לפני חמש שנים. עם שובו לתפקיד בסוף 2018 קיבל ראש העיר ז'קי לוי מצב נתון של לימודים בקרוואנים בתוך מתחם בי"ס מאיר. הפרויקט יצא לדרך כשרק 50% מתקציבו הושג, כ-9 מיליון שקל, מה שמספיק בקושי לשש כיתות.
"בשלב ראשון, כדי לשפר את התנאים במבנה הנוכחי, גייס ראש העיר ז'קי לוי תקציב לבניית 4 כיתות חדשות שמשמשות כיום את האולפנה ובנוסף שודרגו בצורה ניכרת תשתיות תקשורת, מחשבים ואינטרנט.
"בהמשך גייס ראש העיר תקציב משמעותי נוסף ממשרד החינוך, בתקופת שר החינוך לשעבר יואב גלנט, ופועל בימים אלה ללא לאות להשגת כ-4 מיליון שקל נוספים הדרושים לסיום הפרויקט שיכלול כ-18 כיתות ומבנה ברמה הגבוהה ביותר כשהעבודות במתחם נמצאות בעיצומן.
"האולפנה מגיעה בשנים האחרונות להישגים פדגוגיים וערכיים מרשימים ואנו מבינים את הרצון של ההורים, התלמידות והצוות החינוכי לעבור בהקדם למבנה ראוי וחדש. עיריית בית שאן והעומד בראשה ימשיכו לפעול בכל האמצעים להשלמת הפרויקט, עם פחות סיסמאות ויתר מעשים בשטח, כפי שנעשה עם מבני ציבור וחינוך שתוכננו ונבנו בשנים האחרונות ובימים אלה ממש ברחבי העיר".