ארבע תלמידות ממגמה 'הנדסית-מדעית' בתיכון קרית החינוך 'אורט בן־גוריון' בעפולה, פיתחו במסגרת פרויקט הגמר לבגרות בגד ים מתנפח שנועד להתמודד עם התופעה של טביעת ילדים ופעוטות.
בשנים האחרונות ממשיך לטפס מספר מקרי הטביעות של ילדים ופעוטות ברחבי הארץ. המצאה של ארבע תלמידות מגמת 'הנדסית-מדעית', אותה הגישו כאמור במסגרת בחינת הבגרות, מבקשת לפתור או לפחות למזער את המקרים הטרגיים הללו. את הפרויקט, שנקרא 'בגד ים מתנפח', יזמו אור אברהם, ליאב ביטון, שלי סמולרנקו ויובל אסרף שחקרו את הנושא וגילו כי רק בשנה שעברה נרשמו 64 מקרי טביעה, עשרה מתוכן הסתיימו במוות של ילדים ופעוטות.
הרעיון המרכזי מאחורי ההמצאה הוא ש'בגד הים המתנפח' מנטר את מצב הפעוט כל זמן שהייתו במים ואם הוא אינו מזהה תנועה, הוא מנפח מצופים שמורכבים על בגד הים כדי להציף את ראש הפעוט מעל פני המים. לצורך העניין הקבוצה חקרה את מרכז הכובד בגוף של פעוטות וילדים והחליטה היכן למקם את המצופים כך שהראש אכן יצוף וכך יסייע בגד הים בהצלת חיי אדם.
הגשת הפרויקט היא שיאו של תהליך שארך כמה שנים במהלכו נחשפו התלמידות יחד עם שאר חבריהן למגמה לתחומים מגוונים של מחקר ופיתוח מתקדמים, מעולמות תוכן בתחום הרובוטיקה, הרפואה, מדעי המוח, בינה מלאכותית, אווירונאוטיקה וחלל. לפני כחודש, כאמור, הגישו תלמידי המגמה את עבודות הגמר עליהן עבדו בצוותים לאורך כל שנת הלימודים האחרונה הכוללות ספר פרויקט ובו מחקר מדעי-טכנולוגי-חברתי ברמה אקדמית המהווה תשתית לפיתוח המוצר וכן אב טיפוס של הפיתוח הטכנולוגי-חברתי.
מנהלת קרית החינוך איריס קרל הודתה למנחה המגמה, אלון שחם, ולתלמידים על פרויקטים משמעותיים ופורצי הדרך. "מגמת הנדסית-מדעית היא מגמה חדשנית, המשלבת לימודים רב־תחומיים ובין־תחומיים במדע והנדסה ברמה הגבוהה ביותר ופיתוח פרויקט גמר במהלכו מפתחים התלמידים מוצר טכנולוגי-חברתי, הנותן מענה לאתגרים ולצרכים חברתיים. אני גאה מאוד בתלמידים שלנו ובפרויקטים המרשימים שהציגו", אמרה.