דוד כהן מכפר יחזקאל אמנם כבר בן 73, אך זה לא מפריע לו לפתוח את שנתו השלישית כמורה ל־5 יחידות פיזיקה בבית ספר 'עמקים תבור'. כהן שנולד במצרים ועלה לארץ בגיל 10, משמש כמורה כבר 35 שנה.
1 צפייה בגלריה
דוד כהן. מביא איתו המון ניסיון | צילום: שרון צור
דוד כהן. מביא איתו המון ניסיון | צילום: שרון צור
דוד כהן. מביא איתו המון ניסיון | צילום: שרון צור
את תחילת דרכו כמורה עשה בבאר שבע, שם התגורר וגדל. הוא הספיק בין היתר ללמד כמה שנים גם בבית ספר 'ירדן' בבקעת הירדן עד שעבר לכפר יחזקאל בשנת 2002. ההוראה לא היתה חלום ילדות ואת האהבה למקצוע רכש עם השנים. "הייתי צריך להתפרנס ובחרתי להיות מורה", הוא מספר, "האהבה הגיעה עם השנים. פיזיקה לעומת זאת תמיד אהבתי ללמוד ועד היום אני מתעניין בתחום. כנראה שקיבלתי את זה מאחי הגדול שגם למד את המקצוע והלכתי בדרכו".
חלום הילדות שלו היה דווקא תחום אחר לגמרי, שהיה לו חשוב להגשים. לכן במשך השנים כאיש חינוך התפנה לעבוד גם כחקלאי. "אחרי שלמדתי פיזיקה והתחלתי ללמד הוראה עברתי למושב בבקעת הירדן ושם הייתי חקלאי 20 שנה. התנתקתי מההוראה בשלב מסוים כי החקלאות היתה סוג של חלום עבורי. בהמשך תוך כדי החקלאות חזרתי להוראה בפיזיקה".
שינוי נוסף שקרה לכהן במהלך השנים היה דווקא לאחר הפנסיה. שמונה שנים אחר שסיים את תפקידו כמורה, חזר לתקופה קצרה כמורה מחליף עקב חופשת לידה של אחת המורות ומאז ה'חיידק' דבק בו שוב. "לפני שלוש שנים פנו אליי למלא מקום של מורה שיצאה לחופשת לידה. חזרתי ומאז התחלתי מחדש. התגעגעתי לזה במהלך השנים כשהייתי בחוץ".
מה גרם לך לחזור לתחום ההוראה פעמיים?
"הקשר עם הצעירים. להיות איתם באינטראקציה. אני לא לוקח לעצמי קרדיט על החינוך והעיצוב שלהם כי הם מתעצבים ממילא על ידי הסביבה. אני אולי רק חלק קטן מזה. להיות בסביבתם זה משהו שממלא אותי וגורם לסיפוק אדיר. פיזיקה זה תחום נהדר שאני מאוד ממליץ עליו לא בגלל שזה המקצוע שלי, הוא פשוט מאוד מפתח ומשלב גם דמיון וגם היגיון ובאמצעות המקצוע הזה ניתן ללמוד בהמשך דברים נוספים. אבל באופן כללי אני חושב שכל התלמידים טובים, לא רק אלה של הפיזיקה".
הגיל זה נושא שהוא פקטור או שלא מייחסים לו חשיבות?
"אני לא מסתיר את הגיל שלי ואת כל התופעות שבאות יחד איתו כמו לשכוח דברים ולא לזכור. אני לוקח את זה בהומור וצוחק איתם על זה. מבחינתי כל זמן שאני יכול ובבית הספר חושבים שצריך אותי, אני אמשיך בכיף".
מנהלו של כהן בבית ספר עמקים תבור, דודו גורן, אמר על המורה הוותיק: "בעיניי להעסיק אדם בגיל הזה זה פשוט בונוס. הוא מביא איתו המון ניסיון, ידע וחוכמת חיים. המון אהבה לתלמידים ואהבה למקצוע שהיום כמעט שלא רואים. מעבר לכך שהוא מורה מעולה למקצוע לא פשוט כמו הכנה לבגרות לפיזיקה 5 יחידות, הוא גם חונך את המורים הצעירים בצוות ונותן להם דוגמה אישית. דוד פעיל בכל המסגרות שאנחנו עושים בבית הספר ודואג לראות את התלמידים לא רק בכיתה אלא גם בצדדים האחרים שלהם וזו אחת הסיבות שהתלמידים מתחברים אליו בצורה בלתי רגילה. נהדר לראות אדם בגיל הזה כל כך פעיל ותורם בצורה כזו נפלאה".