שלמה פישמן מבית שאן רק בן 22, אבל כבר הספיק להמציא פטנט שאם אכן ישקיעו בו הוא יכול להציל חיים. פישמן, בוגר המחלקה להנדסת מכונות ומכרוניקה באוניברסיטת אריאל, המציא יחד עם עוד שני שותפים במסגרת פרויקט הגמר מתקן רובוטי להצלת אדם טובע שאיבד הכרתו במים.
1 צפייה בגלריה
שלמה פישמן עם ההמצאה. שבחים רבים | צילום: אלבום פרטי
שלמה פישמן עם ההמצאה. שבחים רבים | צילום: אלבום פרטי
שלמה פישמן עם ההמצאה. שבחים רבים | צילום: אלבום פרטי
הרעיון מאחורי הפרויקט הוא שהרובוט ישוט על פני המים אל האדם הטובע, יצלול ויתמקם מתחתיו. לאחר מכן הרובוט יעלה עם הטובע מעל פני המים וישוט במהירות חזרה לחוף. "זה מעין שילוב בין רפסודה לצוללת. הייחודיות במערכת שלנו היא שהרובוט יכול לאתר גם אנשים שמאבדים הכרה בתוך המים ולא צריך להסתמך על הכרתו של הטובע אם הוא אינו יכול לסמן שהוא במצוקה", מסביר פישמן על ההמצאה ומוסיף, "המערכת תהיה בתחנת עגינה בערך 200 מטר מהחוף לפי נתונים שבדקנו היכן אנשים טובעים לרוב וברגע שהמציל יזהה את הטובע הוא יפעיל את המערכת באמצעות שלט וישיט אותה עד הטובע. המערכת, בעזרת שתי המשאבות שלה, תשקע למטה מתחת לטובע בצורה הכי אופטימלית שאפשר כשהיא מסתייעת בעזרת שתי מצלמות. יחד עם שתי משאבות נוספות המערכת תצוף מעל פני המים יחד עם הטובע לחוף. רצינו שזה יהיה יותר אוטונומי אבל לא היה לנו מספיק זמן ותקציב לכך. זה משהו שנוכל לפתח בהמשך".
השבוע הציגו פישמן וחבריו את ההמצאה במסגרת פרויקט הגמר שלהם וזכו לשבחים רבים על הרעיון. כרגע הוא אומר שההמצאה נבחנת אצל משקיעים פוטנציאליים והוא כולו תקווה שהיא אכן תצא לשוק. "יש כמה אפשרויות שנבדקות. אני יודע שיש כבר הצעה אחת ממשית לפתח את הפרויקט הזה. הרעיון הוא שבסופו של דבר ההמצאה הזו תהיה בחופים עירוניים כדי שהמצילים יוכלו להציל חיים. כרגע אנחנו מתרכזים באיך להשקיע ולפתח את זה יותר. בגדול התוצר כבר כמעט מוגמר ואפשר להגיד שהוא עובד כמעט מעולה, אבל יש עוד כמה דברים קטנים שצריך לשפר".
על האפשרות שההמצאה שהתחילה כפרויקט גמר תהפוך בסופו של דבר למוצר מציל חיים, הוא אומר: "אם באמת יקרה עם זה משהו מעבר, זה יהיה סיפוק מאוד גדול לראות משהו שעבדנו עליו שנה שלמה מגיע לרמה של מוצר שמציל חיים. זה יהיה מדהים בעיניי. כילד תמיד אהבתי ונמשכתי לתחום, אבל לא דמיינתי שאמציא משהו שיכול להציל חיים".
על השאיפות בהמשך הוא אומר: "קודם נראה מה קורה עם הפרויקט הזה. אם יהיו בסופו של דבר משקיעים שיעזרו לנו לפתח אותו, נראה מה יקרה בהמשך".