מאז שנבחר לקדנציה נוספת כראש המועצה האזורית עמק יזרעאל הצליח אייל בצר, תושב נהלל, לקומם עליו את חברי הקיבוצים במועצה – בדגש על נבחרי הקיבוצים במליאת המועצה.
2 צפייה בגלריה
"יריקה בפרצופו של המגזר הקיבוצי". בניין המועצה, צילום: קרני עם עד
"יריקה בפרצופו של המגזר הקיבוצי". בניין המועצה, צילום: קרני עם עד
"יריקה בפרצופו של המגזר הקיבוצי". בניין המועצה, צילום: קרני עם עד
מיד לאחר בחירתו זימן בצר לפגישה את עידו דורי, חבר עין דור וסגנו בעשור האחרון, ובישר לו על ההחלטה שלא למנות אותו מחדש לסגן בקדנציה הנוכחית שעתה התחילה.
דורי הופתע מההחלטה, כמי שליווה את בצר בקמפיין הבחירות האחרון ואף דאג לאסוף עבורו קולות מקרב חברי הקיבוצים. לדברי גורמים המקורבים לדורי, הוא הופתע עוד יותר מהנימוק של בצר לצעד שבו נקט, לפיו דורי אינו מייצג עוד לדעתו את הציבור בעמק.
תושבי עמק יזרעאל הוסיפו כי למעט המחלוקת שנחשפה בין בצר לבין דורי בסוגיית שדה התעופה המתוכנן (בצר התנגד בעוד שדורי צידד בתוכנית המוצעת), לא נחשפו מחלוקות מהותיות בין השניים.
אלא שהמהלך עם דורי הוא לא האחרון שקשור לחברי הקיבוצים. בצר החליט, מיד לאחר שקיבל לידיו את רשימת נציגי 14 הקיבוצים במליאה, שאיש מראשי המועצה לפניו לא קיבל ובחר למנות שני סגנים בשכר שמתגוררים ביישובים קהילתיים. השם שפורסם מטעמו של בצר הוא של דליה אייל, תושבת אלון הגליל. השם השני שמוזכר לתפקיד הוא זה של גבי ברונשטיין תושב עדי.
כמה חברי קיבוצים שנכחו כחברי מליאה מטעם קיבוציהם ביקשו לקיים פגישה דחופה עם בצר, כדי להשמיע בפניו את מחאתם.
בפגישה הם הציגו את הקושי הקיים מבחינתם בהבנה כיצד ראש מועצה לא מצא אדם אחד מתאים מקרב הקיבוצים כדי לשמש כסגנו, ואף העלו הצעה מרחיקת לכת לפיה אם יבקש בצר למנות סגן אחר מקיבוצם הם יסכימו להתפטר לאלתר ולפנות את המקום עבורו.
זמן מה מתום הישיבה הודיע בצר כי ימנה סגן קיבוצי, שלישי במספר, ללא שכר כששמו של ישראל ויזל מהסוללים עלה כמועמד. דעתם של חברי המליאה וראשי הקיבוצים לא נחה מההסדר הזה, לאור העובדה שסגן שאינו בשכר מעורב פחות ולבטח לא משפיע על סדר היום המועצתי.
בצהרי יום שישי התכנסו כ-60 נציגי מליאה, מרביתם מהקיבוצים וחלקם מיישובים אחרים, ודנו בסוגיית אי מינוי סגנים מהקיבוצים. בחלק השני של המפגש, שהתקיים בפרלמנט של קיבוץ יפעת, נכחו נציגי הקיבוצים בלבד.
לפרלמנט הוזמן גם ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שטען בפני החברים כי ימתין לפנייה מרוכזת ומסודרת של מרבית הקיבוצים בעמק יזרעאל, ורק לאחר מכן תוכל התנועה להתערב בעניין ולנסות להשפיע.
בסוף הישיבה הסוערת יצאה הודעה, בגיבוי המושבים והיישובים הקהילתיים, בזו הלשון: "שבירת ההסכמות על ייצוג לקיבוצים כסגן ראש מועצה בשכר ובהיקף מלא זוהי הפרת אמון ופגיעה בכל העמק לשנים הקרובות. הדרישה היא חד משמעית: לא לבחור סגן ראש מועצה שני ביום ראשון, ולהגיע להסכמה על סגן מהקיבוצים בשכר".
2 צפייה בגלריה
"הנושא מטופל". בצר, צילום: פרטי
"הנושא מטופל". בצר, צילום: פרטי
"הנושא מטופל". בצר, צילום: פרטי
הישיבה שהיתה אמורה להתקיים היום בנושא נדחתה למועד מאוחר יותר. חברת מליאה מאחד הקיבוצים בעמק הביעה תרעומת קשה על שנעשה מצידו של בצר.
"הוא לא שוחח עם נציגי קיבוצים במליאה, שאת חלקם אינו מכיר כלל, טרם שקיבל החלטה שלא למנות איש מאיתנו. זה מעליב לומר שאין נציג קיבוצי מתאים לשמש כסגן", היא אמרה.
"זו יריקה בפרצופו של המגזר הקיבוצי ביזרעאל המהווה כשליש מישובי המועצה: 14 קיבוצים, לצד 13 מושבים וישובים קהילתיים ושני כפרים ערביים בנוסף לכמה קהילות קטנות.
"מדובר בלא פחות מתקיעת סכין בגב ופגיעה בנוהל שהיה קיים מאז ומתמיד לייצוג הולם בראשות המועצה או בסגנות. הדבר מביך ומתסכל עוד יותר, לאור העובדה שאיש באמת אינו יודע מדוע ולמה התקבלה החלטה כזו".
אמיר כהן מקיבוץ יפעת היה נציג קיבוצו במליאה במשך שנים רבות, אך לא בקדנציה האחרונה. הוא הודה שלא תמך בבצר לראשות המועצה אלא בלימור רגב תושבת נהלל גם היא, אבל מאותו רגע שנודע על היבחרו לתפקיד אמר שכולם צריכים להתייצב ולעמוד מאחוריו לטובת העמק.
"מה שקרה כאן מביך, מתסכל, מקומם ולא מובן", הבהיר כהן. "הוא רשאי לבחור לעצמו סגן מתוך חברי המליאה, וגם אם קיבל החלטה שלא להמשיך עם עידו דורי זה אולי תמוה אבל לבטח לא משהו שאינו תקין.
"אנחנו זועמים על כך שבהחלטתו שלא למנות סגן קיבוצי בשכר הוא שובר הסכמות והבנות של שנים רבות והליכה ביחד של כלל צורות ההתיישבות באזור. המסר שהוא מעביר נוראי בעיניי, וכשהוא שובר חוליה בשרשרת אז כל הרצף נשבר ומתקשה להתחבר.
"אנחנו לא נניח להתנהלות כזו לקרות ויש צעדים שונים בהם ננקוט אם החלטתו של בצר לא תשונה. כל יום שעובר ומנציח את המצב אליו נקלענו גורם נזק אדיר לאזור ולתושביו".
אייל בצר לא הגיב לשאלות שהועלו בפניו ורק הסכים לומר שהנושא מטופל והוא נמצא בקשר עם נציגי הקיבוצים. בנוסף ציין כי אין קשר בין פיטוריו של עידו דורי לבין היותו חבר קיבוץ.