כל עיר שמכבדת את עצמה, לרבות אלו שהוקמו הרבה שנים לפני קום המדינה, הקימה מוזיאון עירוני שמתעד את תולדותיה, מספר את סיפורה, מהווה כלי חינוכי נוסף עבור תלמידיה וכמובן מושך אליה מבקרים מבית ומחוץ. אז איך זה שבעיר עפולה, שנוסדה לפני 93 שנה וזו ששואפת להיות מטרופולין, טרם הוקם מוזיאון עירוני? כלומר: תושב, תלמיד בית ספר או סתם חוקר שירצה ללמוד על עברה של העיר או להכיר את התפתחותה - אין לו כתובת ברורה לכך.
מטרתו של מוזיאון עירוני היא בראש ובראשונה לשרת את הציבור. במסגרתו אמורה להיות תצוגה המתארת את סיפור הקמת העיר ואוסף המייצג פריטים מעברה. כמו כן רצוי שיכיל ארכיון עם אוסף תצלומים, כרזות, מודעות והתכתבויות אותנטיות מהן ניתן ללמוד אודות עברה מהתקופה שקדמה להקמת המדינה ובתקופה שלאחר מכן ועד ימינו.
1 צפייה בגלריה
מתחם הרכבת. מקום אטרקטיבי להקמת מוזיאון | צילום: שרון צור
מתחם הרכבת. מקום אטרקטיבי להקמת מוזיאון | צילום: שרון צור
מתחם הרכבת. מקום אטרקטיבי להקמת מוזיאון | צילום: שרון צור
תושב העיר אמיר לבון, מורה במשרד החינוך, צלם, אוצר ואמן, מנסה כבר הרבה שנים להניע בכירים בעירייה להקים מוזיאון עירוני. אולם לטענתו, כל פניותיו נפלו על אוזניים לא קשובות. "מוזיאון וחינוך מוזיאלי הוא גשר וחוליה ממשיכה של החינוך הפורמלי", הסביר לבון את חשיבתו של מוזיאון בעיר, "מוזיאון הוא המקום שבו מחברים דיגיטליות עם מסורת, בונים חינוך חוצה דיספלינות, מעצבים חלל ומלבישים אותו כל פעם מחדש ובוראים עולמות כמעט מדי יום. במוזיאון לומדים לחשוב, לחקור, לאצור, להיות אמן וצופה, לנתח את מה שאתה רואה ולדבר עליו בצורה מעמיקה. מוזיאון הוא מעגל - בית הספר, ביקור במוזיאון וחזרה לכיתה".
לדבריו של לבון, במוזיאון עירוני לומדים על חשיבות ההיסטוריה והתרבות של העיר, והמקום גם פותח צוהר בפני כל אדם ללא שום תנאים מוקדמים וללא צורך בציונים. "מוזיאון הוא המקום שבו הרשות מציגה את אזרחיה, את ההיסטוריה שלה, את רוח העבר וההווה, וממתגת עצמה כקהילה חקרנית. חברה שאינה דואגת לחינוך ולמוסדות אמנותיים-מוזיאליים היא חברה דלה שמקדשת ומקבעת את אזרחיה במעגל פריפריאלי. יתרה מכך, היא מותירה את ילדיה הרחק מאחור ולא מאפשרת להם לגדול ולהתפתח כאדם תבוני בעל אופקי ידע רחבים. חברה כזו בעיניי אין לה זכות קיום בעולם של היום והיא לא תשרוד את התחרות של הקפיטליזם התחרותי".
מעיריית עפולה נמסר בתגובה: "בעבר היתה תערוכה על תולדות העיר בגלריה העירונית. בכוונתנו לשלב במתחם התחנה מוזיאון במבנים ההיסטוריים שיכללו מיצגים ותמונות, כולל מיצגים אינטראקטיביים שיספרו את תולדות העיר מהקמת תחנת הרכבת ההיסטורית ועד התקופה האחרונה. מדובר במיזם מרכזי המתוכנן לקדנציה הבאה".