תל העתיקות במרכז עפולה ברחוב ברכאן היה במשך שנים אחד ממקומות המפגש המרכזיים של מי שנולדו וגדלו בעפולה לאורך השנים. הילדים ובני הנוער היו מגיעים לתל ומשחקים בו לאורך שעות היום והלילה, המקום היה מקום לקומזיצים ופעילויות נוספות וכר הדשא מאחורי התל היה מקום מפגש רומנטי לזוגות מרחבי העיר.
בשנים האחרונות עמד התל בשיממונו וצמחיית פרא כיסתה את המתחם שהיה נטוש ושומם. בשנת 2015 החליטה העירייה, כחלק מחזון המיתוג של העיר, לשפץ את המקום ולהפוך אותו למקום מזמין ובעיקר להשתמש בהיסטוריה רבת השנים שלו כאבן שואבת למטיילים מהעיר ומהעמק כולו.
1 צפייה בגלריה
צילום: דוברות עיריית עפולה
צילום: דוברות עיריית עפולה
צילום: דוברות עיריית עפולה
עם יסודה של העיר עפולה בשנת 1025 עמדה במרכז העיר הגבעה שהיתה המזבלה של הכפר ההיסטורי איל פולה, שהיה קיים במקום לפנים. חקלאי האזור השתמשו בעפר שעל הגבעה העשיר בחומרים אורגניים כדשן לשדותיהם. תוך כדי ערימת העפר התגלו שרידים של מבנים עתיקים וכך נחשפו המבנים הראשונים של התל.
במסגרת החפירות התגלה כי מדובר בתל עתיקות בחפירות בראשות אלעזר ליפא סוקניק נתגלו שרידי מגדל מרובע בנוי אבנים גדולות. בקירותיו משולבים בשימוש משני סרקופגים מן התקופה הרומית, המאות השנייה, השלישית והרביעית לפני הספירה. בחפירות המשך בשנות ה – 50 התגלו ממצאים מתקופת הברונזה התיכונה וכלו כלי חרס ופסלון קטן מימדים בצורת אדם.
כאמור לאחר שהוצאו מהתל העתיקות למוזיאונים ולאוניברסיטאות בארץ ובעולם נשארו במקום שרידי התל והוא עמד בשיממונו במשך שנים. לאחרונה החליטה העירייה לשפץ את המקום והעבודות כללו סלילת שביל גישה נגיש מסביב לתל עד לפנים התל, הוקמו שלטי הסבר והכוונה, הוקמה עמדת הסבר למטיילים שיגיעו ללמוד על ההיסטוריה של המקום ומאחורי התל הוקם גן משחקים מוצל, שימשוך משפחות מסביבת התל המאוכלסת בשנים האחרונות בבניינים חדשים.
בעירייה מאמינים כי תל זה יחד עם מתחם התחנה והמלון המתוכנן במרכז העיר, יהוו עוד חוליה בשרשרת הפיכתה של העיר עפולה כמרכז תיירות ארצי.