"אין אשה שלא חוותה הטרדה מינית בשלב כלשהו של חייה, אם בצעירותה ואם בבגרותה" - אומרת עו"ד גל שרגיל (32) בתקופה שבה נושא עבירות המין לא ירד מהכותרות. שרגיל עומדת בראש עמותת 'אחת מתוך אחת', שייסדה עם שותפתה לפני כשלוש שנים; מטרתה העיקרית של העמותה היא לתת במה לעדויות של נשים, שבשלב כזה או אחר בחייהן נחשפו להטרדה או לתקיפה מינית, והחליטו באומץ לחשוף את סיפוריהן ברשתות החברתיות.
הטרדה מינית והכחשות: הסיפור שמטריד את עיריית רמת גן עובדת שב"ס טוענת שהוטרדה מינית: "הוא הכניס לי ידיים לחולצה וקפאתי"
מעבר לאיסוף העדויות ופרסומן, שרגיל הקימה מאגר ארצי הכולל לדבריה יותר מ־1,000 שמות של גברים שצוינו בפניות הנשים, שלטענתן הטרידו או תקפו אותן. שמות הגברים והנשים אנונימיים ושמורים אצלה באופן דיסקרטי. "אלה גברים שעוסקים בכל מקצוע שאפשר להעלות על הדעת", היא מוסיפה. "רופאים, קצינים בכירים בצבא, מרצים באקדמיה, בכירים במשק - הכל. רק במהלך השבוע האחרון נערמו על שולחני עוד עשרות פניות של נשים ואין לזה סוף, לצערי".
בנוסף לכך מעלה דף הפייסבוק של העמותה תמונות ופוסטים יזומים, כדי לעודד נשים להיפתח, כדי לגרום להן להבין שהפלטפורמה הזאת הוקמה למענן. "גם הפוסטים וגם התמונות זוכים לאלפי לייקים ולמאות שיתופים", היא אומרת, "כי פשוט אין אשה שלא יכולה להזדהות עם מה שאנחנו מפרסמות".
חוויה אישית שרגיל, תושבת ראש פינה, היא בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במגדר, ועובדת בחברת עורכי הדין שהוריה ייסדו ביישוב. הוריה ושני אחיה הם עורכי דין במקצועם. במסגרת עבודתה היא מייצגת נשים שנפגעו מתקיפה מינית.
'אחת מתוך אחת' הוקמה בעקבות תקיפה מינית שחוותה שרגיל בעצמה, לדבריה. "מאז ומתמיד הייתי פעילה פמיניסטית", היא מספרת, "והחוויה שחוויתי אישית דחפה אותי לתת לזה פרסום בפייסבוק. אני לגמרי יכולה להבין נשים שמעדיפות לא לדבר על מה שקרה להן, מעדיפות להדחיק ולשכוח; אבל אצלי זה היה שונה מההתחלה, כי אני מאמינה בכל לבי שלא צריך להתבייש או להתחבא מפני שחוויתי את מה שחוויתי. אני לא אשמה, אף אשה שהותקפה אינה אשמה. אשם מי שלא מבין את משמעות המלה 'לא', אשם מי שחושב שהוא יכול להתחכם ולשאול: 'כשאת אומרת לא, למה את מתכוונת?'
"ואז", היא ממשיכה, "בעקבות חשיפת הסיפור שלי ברשת הכרתי את השותפה שלי, שלומית הברון, מנחה למיניות בריאה במקצועה ותושבת 'קדימה', שייסדה יחד איתי את 'אחת מתוך אחת'. השם שבחרנו לתת לעמותה נבע מתוך הבנה שאין ולוּ אשה אחת שהעניין הזה פסח עליה".
בשלהי שנת 2013 הקימו שרגיל והברון את דף הפייסבוק 'אחת מתוך אחת' והזמינו נשים שנפגעו לחשוף את סיפוריהן, לספר מה שקרה להן ולשתף נשים אחרות במה שעבר ועובר עליהן מאז. ההיענות, כך מספרת שרגיל, היתה עצומה. "בתוך שעות זכינו לאלפי לייקים ונשים התחילו לפרוק את אשר על לבן. כשהבנו שזה בוער, החלטנו לעשות את זה יותר מסודר. כעת הנשים שולחות אלינו את הסיפורים שלהן כהודעה אישית, אנחנו קוראות ומעלות אותם לדף הפייסבוק כפי שהם, בלי לגעת, אפילו בלי לתקן שגיאות כתיב. נכון להיום, כשלוש שנים מאז שאנחנו באוויר, אספנו וחשפנו יותר מ־2,000 עדויות - וזה רק קצה הקרחון".
במקביל לפרסום העדויות, לנשים יש אפשרות למלא טופס מקוון ומאובטח, שבו הן חושפות את זהותם של התוקפים. שרגיל היא היחידה שמקבלת את הטפסים ובודקת אם יש הצלבה בין שמות התוקפים בעדויות נוספות. "כשאני מוצאת הצלבות, ואני מוצאת לא מעט כאלה", היא מבהירה, "אני יוצרת קשר עם הנשים ומספרת להן שהן לא היחידות שהותקפו בידי האדם הספציפי שנקבו בשמו. אף אחת מהן לא יודעת ולא תדע מי האשה או הנשים האחרות שהותקפו ומה היו נסיבות התקיפה, היא רק תדע שיש לפחות עוד אחת כמוה - וגם תקבל מידע אם מי מהנשים החליטה להגיש תלונה במשטרה, או כבר הגישה.
"לפעמים, כך אני מגלה, אשה מקבלת אומץ רק מפני שאחרת התלוננה, ואז היא ניגשת בעצמה למשטרה. במקרים אחרים, די לה בעצם הידיעה שהיא לא היחידה, שיש עוד נפגעות כמוה. לפעמים זה גם מזים את החששות שלה, שאולי הגזימה כשפירשה אמירה או נגיעה אקראית כהטרדה מינית, ומגלה שלא מדובר בפרי מוחה הקודח. מובן שההחלטה לגשת או לא לגשת למשטרה נתונה בידיהן בלבד, אני רק משוחחת איתן ומפנה אותן למרכזי הסיוע לנפגעי תקיפות מיניות. נגמרו הימים שקולן של נשים נשמע רק באמצעות עורכי הדין שלהן. עכשיו יש להן קול, או לפחות פלטפורמה להשמיע את קולן בבטחה, וכולם יכולים לשמוע אותו".
צלצול השכמה אירועי השבועות האחרונים, שבמהלכם הוצפו מהדורות החדשות במקרים של הטרדות מיניות לכאורה, הגדילו והרחיבו את הפעילות ואת השיח בדף הפייסבוק של 'אחת מתוך אחת'. בין היתר פורסמו טענות נגד חבר כנסת ממפלגת 'הב