האקר שזהותו טרם התבררה השתלט לאחרונה על מסמכים של מחלקת ההנדסה בעיריית נצרת עילית, ודורש תמורת שחרור הקבצים כופר בסכום של 10 אלפים שקל. העירייה הגישה תלונה במשטרה, וראש העירייה רונן פלוט הנחה את העובדים לא לנהל עמו משא ומתן בשום אופן.
מתקפת האקרים איראנים ברמת השרון
האירוע החריג אירע לפני כחמישה חודשים. לדברי גורם בכיר בעירייה, באותה תקופה הוחלפו מערכות המחשוב והשרתים בעירייה לשרתים חדשים, ובוצעה העברת מסמכי גיבוי משָרָת לשרָת. לדבריו, בחלון הזמן הזה היתה מערכת האבטחה משותקת כתוצאה מהמעבר, וההאקר הצליח לפרוץ למחשב של מִנהל ההנדסה ולהשתלט על קובץ קטן של מסמכים, בעיקר תוכניות בנייה. "מדובר בקובץ קטן ולא בכל מסמכי ההנדסה או מסמכי העירייה", הבהירו השבוע גורמים בעירייה.
כעבור זמן־מה, באמצעות כמה מיילים ששלח ההאקר למחלקת ההנדסה, התקבלה ממנו דרישה לתשלום כופר בסך 10 אלפים שקל בתמורה להחזרת המסמכים הגנובים. מיד לאחר שנודע על הפריצה הגישה היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד אולגה גורדון, תלונה ביחידת הסייבר של המשטרה.
בעירייה פועלים כעת מול גורמי אבטחת תוכנה ונתונים וכבר החלו בפעולות שחזור המסמכים. מהעירייה נמסר כי לא מדובר במסמכים רגישים, הכוללים נתונים אישיים על תושבים, ולכן עיקר הנזק הוא זמן עבודה נוסף שיש להשקיע בשחזור המסמכים.
עוד ביקשו בעירייה להבהיר כי האירוע החריגהיה לפני שראש העירייה רונן פלוט נכנס לתפקידו, בטווח שבין הבחירות ועד לכניסתו הרשמית לעירייה. כאמור, פלוט הנחה את גורמי המקצוע שלא לשתף פעולה עם ההאקר, לא לנהל עמו משא ומתן ובוודאי לא לשלם כופר. "אני סומך על המשטרה שתטפל בעניין", אמר. כרגע מתנהלת חקירה בנושא בידי מחלקת הסייבר במחוז הצפוני.
מהמשטרה נמסר כי הנושא נמצא בחקירה מול עיריית נצרת עילית.