בלול תרנגולות בקיבוץ חפציבה שבגלבוע התגלתה בשבוע שעבר שפעת העופות. בהתאם לנוהל השַפעת העולמי, הוטל סגר על תנועת בעלי חיים מסביב ללול הנגוע, והעופות שבו הומתו והוטמנו כדי למנוע את התפשטות המחלה. ההערכה היא כי הנגיף הגיע לגלבוע באמצעות ציפורים נודדות מאירופה.
התפרצות של שפעת העופות בלול במושב בצת
בעקבות תמותת עופות בשבוע האחרון באותו לול נגוע בקיבוץ, נשלחו העופות לבדיקה בשתי מעבדות נפרדות - זאת בהתאם להנחיות המכון הווטרינרי במשרד החקלאות. מתוצאות המעבדה עולה כי מדובר בשפעת עופות מסוג N8-H5, הנחשבת לשפעת עופות מסוכנת פחות להידבקות בקרב בני־אדם.
אחד מחברי המשק ששוחחנו עמו סיפר כי בקיבוץ אין פאניקה. "אנחנו יודעים איך לנהוג, מה שהיה נגוע טופל", אמר. "היתה פה פעולה מהירה של כל הנוגעים בדבר. כולנו שומרים על עיניים פקוחות לוודא שזה קרה בלול אחד ושלא הודבקו עופות אחרים".
גם תושבים מיישובים אחרים במועצה לא מביעים דאגה, ועם זאת עוקבים לראות אם יש מקרים נוספים. "בהנחה שאכן מדובר בלול אחד, כפי שידוע לנו, אפשר להירגע כי יש שליטה על זה", סיפר לולן מאחד היישובים, "מה גם שמדובר בסוג שפעת לא מסוכן, שנחשב יחסית לקל יותר. אנחנו עוקבים לוודא שהשפעת לא תצוץ בלולים נוספים. יש מעקב מוקפד מאוד בלולים כדי לבדוק כל תופעה חריגה".
צוותי משרד החקלאות הגיעו למקום כדי לטפל במחלה, והמועצה האזורית גלבוע פנתה לציבור בבקשה לשתף פעולה. מהמועצה נמסר כי מעריכים שהגורם להתפרצות המחלה הוא ציפורים נודדות שחולפות בישראל, כי לפי המידע המצוי בידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, כרגע יש התפרצות של נגיף שפעת העופות באירופה.
ההנחיה היא לפקוח עין אם יש תמותה חשודה של בעלי כנף או עופות ביתיים, ואם כן - יש להודיע על כך לשירותים הווטרינריים של המועצה. בנוסף לכך, השירותים הווטרינרים במועצה מצטרפים להנחיית משרד החקלאות ומציינים כי אין מניעה להמשיך ולצרוך עופות וביצים.
במשרד החקלאות חוזרים ומדגישים כי יש לצרוך ביצים ועופות שנקנו במקומות מסודרים ובושלו כיאות.