עומס הנוסעים, שאפיין את רכבת העמק מנסיעתה הראשונה ועד סוף חול המועד, הגיע לקצו. בניגוד לימי חול המועד, שבהם פקדו את הרציפים במשך ימים ספורים כ־100 אלף נוסעים, בימים אלה נוסעים ברכבת ביום ממוצע כ־5,000 איש. ברכבת ישראל טוענים שלא מדובר בנתונים מאכזבים, אלא בסך הכל בחזרה לשגרה - אנשים כבר לא מבלים בחופשה, וההתלהבות הראשונית של הנסיעה בקו החדש כבר פגה.
פסטיבל רכבת העמק: אלפים גדשו את הרכבת בחול המועד אחרי 65 שנה: הקטר שוב נוסע במסילת רכבת העמק
כזכור, בימים הראשונים של פתיחת קו הרכבת גדשו אלפים מתושבי האזור את התחנות, כשעיקר העומס הורגש היטב בתחנות בית שאן ועפולה. "בבית שאן היתה תחושה שאם עוד לא נסעת ברכבת, אתה לא בעניינים", סיפר אז אחד התושבים, "נסענו לבלות בקניון 'לב המפרץ' בחיפה, ושם פגשתי המון בית־שאנים שכולם הגיעו ברכבת. היתה התלהבות גדולה".
במהלך חול המועד היתה הרכבת מבית שאן לחיפה כה עמוסה, שרבים נאלצו לעמוד כל הדרך אל היעד. "מבואת הכניסה לתחנה היתה מלאה אנשים, היה צפוף והתור לכרטיסים היה ארוך מאוד", סיפר אז אחד מעובדי התחנה בעפולה, "הגיעו בעיקר משפחות עם ילדים. הרציף לכיוון חיפה היה מלא כולו. השילוב של חופשת החג עם הנסיעה בחינם הפך את הרכבת למקום בילוי לכל דבר".
ההתלהבות הראשונית כבר דעכה, וכיום רבים ממשתמשי הרכבת הם כאלה שמעדיפים לנסוע לעבודה ובחזרה בלי לעמוד בפקקים ובלי הלחץ הכרוך בנהיגה. "בניגוד לתקופה של חול המועד, היום כבר נוח לנסוע ברכבת. אין את העומס והלחץ, והרבה יותר פנוי", מסביר חיים ארובי מעפולה, שנוסע מדי יום לעבודתו בחיפה. "אני מעדיף להשאיר את האוטו בתחנה ולנסוע. זה חוסך לי את הפקקים ואת העצבים של הבוקר ושל אחר הצהריים".
ישראל טל סרנגה, מנהל אגף דוברות ושירות לקוחות ברכבת ישראל, מסביר כי מספר הקרונות בקו רכבת העמק אינו קבוע, אלא משתנה בהתאם לשעות העומס. השעות העמוסות ביותר, לדבריו, הן עד 10 בבוקר ומ־3 אחר הצהריים. בין השעות 15:00-10:00 יש פחות עומס. "כמות הקרונות משתנה לפי עומס הנוסעים בכל כיוון ועל פי שעות הפעילות. מדובר בדבר דינמי המשתנה לפי הצרכים", נמסר.
עוד נמסר מרכבת ישראל כי עדיין מוקדם מדי לקבוע מה תהיה כמות הנוסעים הממוצעת הקבועה ברכבת, כי עדיין לא היתה חשיפה של הקו לכל הנוסעים הפוטנציאליים.
יצוין כי מ־4 בנובמבר ניתן לנסוע ברכבת העמק לכל יעד בארץ ללא תשלום, הלוך ושוב, במשך שלושה חודשים ברציפות, באמצעות כרטיס רב־קו. הנסיעה מתחנת כפר יהושע ללא תשלום תתאפשר לתושבי הסביבה בלבד. בתום שלושת החודשים תינתן הנחה של 50 אחוז במשך שנתיים לנוסעים שיעלו בכל אחת מתחנות רכבת העמק (פרט לחיפה) לכל יעד בארץ, הלוך ושוב. הנסיעה מתחנת כפר יהושע במחצית המחיר תתאפשר רק לתושבי הסביבה.