ניתוח מורכב במיוחד, המשלב ניתוח ריאה עם ניתוח מעקפים, בוצע בהצלחה במרכז הרפואי 'פוריה' בסוף החודש שעבר. הניתוח בוצע בתושב הצפון בשנות ה־50 לחייו, שהופנה למחלקת הלב ב'פוריה' לצורך ניתוח מעקפים.
משמרת עם אחיות טיפול נמרץ פגים בבבית החולים פוריה: עם היד על הדופק
"החולה הגיע לרופא בגלל בעיות המאפיינות מחלות לב, ואובחנה אצלו מחלת לב", מספר ד"ר ארז קכל, מנהל היחידה לניתוחי לב במערך הקרדיוֹווַסקולארי. "כחלק מההכנות לניתוח ערכנו לו בדיקת CT חזה, ובה נתגלה גידול בחלקו העליון של בית החזה".
לדברי קכל, בדיקה זו הוכנסה לפני ניתוחי לב ב'פוריה' כעניין שבשגרה, אך לרוב אינה נחשבת שגרתית לפני כל ניתוח לב, ולכן לא בכל מרכז רפואי מבצעים אותה. "אילו הגיע האיש למוסד רפואי אחר, ספק אם הגידול - שהתגלה כסרטני - היה נחשף", הוא מוסיף.
הצוות הרפואי החליט להסיר את הגידול יחד עם ניתוח המעקפים, שלשמו הופנה החולה לטיפול מלכתחילה. הניתוח עצמו ארך כשבע שעות ובוצע בידי ד"ר קכל וד"ר בן־אבי, מומחה לניתוחי חזה מהמרכז הרפואי 'שיבא'. "מדובר בניתוח מורכב, המחייב שיתוף פעולה של מנתחי לב ומנתחי חזה", מוסיף קכל.
"במהלך הניתוח ביצענו כריתה של חלק מהריאה, שהיה תפוס בגידול, ורק לאחר מכן המשכנו וביצענו את ניתוח המעקפים". לדברי קכל, על פי תוצאות בדיקת הביופסיה שבוצעה במהלך הניתוח, הגידול הוצא בשלמותו עם שוליים נקיים.
מחלקת הלב ב'פוריה' היא חדשה יחסית: היא הוקמה רק אשתקד, ובאפריל 2015 בוצע בה ניתוח הלב הראשון. מאז בוצעו בה עוד כ־250 ניתוחי לב וכאמור, לפני חודש בוצע במחלקה לראשונה ניתוח לב־ריאה משולב.
הבשורה הגדולה היא שתושבי הצפון הזקוקים לניתוחי חזה לא יצטרכו מעתה לנסוע למרכז הארץ או לבית החולים רמב"ם בחיפה. לדברי קכל, הניתוח הנוכחי מעיד לא רק על הציוד המתקדם ועל המומחים המתאימים במרכז הרפואי, אלא גם על הניסיון שנצבר בקרב הצוות הרפואי.