בני משפחה הגישו לבית משפט השלום בצפת תביעת נזיקין בגובה 30 אלף שקל נגד תחנת המשטרה בצפת, בטענה כי בעת בידוק שגרתי של שוטרי התחנה במתחם קבר האר"י בצפת נמצא במכוניתם אולר ובשל כך המשפחה עוכבה בתחנת המשטרה למשך כחמש שעות. במשטרת מחוז צפון טוענים שהעניין בבדיקה, ושממנה עולה שהשוטרים פעלו כדין.
בגלל החגים? המשטרה ביצעה מעצר ללא צו
על־פי כתב התביעה, במהלך חודש אפריל האחרון יצאו בני הזוג עם בנם התינוק לטיול בגליל, כשמכוניתם עמוסה לעייפה בצידניות ובציוד לינה, והחליטו להתמקם בחניון קבר האר"י בצפת. שם, על פי התביעה, נתקלו בבידוק משטרתי שהוגדר 'שגרתי', ובמהלכו התבקש הבעל להציג בפני השוטרת מסמכים מזהים. לאחר שעשה זאת, התבקשו בני המשפחה לצאת מרכבם לצורך ביצוע חיפוש במכונית וזאת, על־פי כתב התביעה, בלי להסביר לבני הזוג את עילת ביצוע החיפוש.
וכך נכתב בכתב התביעה: "התובעת יצאה מרכבה והשוטרת ערכה עליה חיפוש, במישוש הגוף מכף־רגל ועד ראש, בלא ציון עילת החיפוש. במהלך החיפוש הלא־חוקי, שנערך ברכב התובעים, מצאו השוטרים שקית בד ובה אולר עם שני מזלגות וכפית. אולר עם סכו"ם, שנמצא ברכב משפחה בטיול, מוחזק למטרה כשירה ולכן אין חשד סביר לביצוע עבירה".
לאחר מציאת האולר במכונית, כך על פי התביעה, התבקשו בני הזוג להתלוות אל השוטרים לחקירה בתחנת המשטרה: "גם אם החזקת האולר היתה טעונה בירור וחקירה - דבר המוכחש", צוין בכתב התביעה, "כי אז, לפי החוק, היה על השוטרים לחקור את התובעים במקום הימצאם, או לזַמן אותם לחקירה במועד מתואם; עם זאת, כאשר הובאו התובעים לתחנה, לא אפשרו להם השוטרים להוציא מרכבם עגלה לתינוק, טיטולים או ציוד אלמנטרי אחר, בטענה כי מדובר בחקירה קצרה במיוחד: '20 דקות גג'.
"אלא שהתובעים הגיעו לתחנה סמוך לשעה 11 בבוקר ורק שעתיים לאחר מכן התחילה חקירת האשה, שנאלצה להחזיק את התינוק בזרועותיה במשך ארבע שעות, מאחר שבין לבין, הורו השוטרים לתובע ולתובעת להיפרד זו מזה, עד השחרור".
עוד נטען בכתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד מנשה יאדו, כי מדובר במעצר שווא, בחקירת שווא "וביחס דורסני, שאינו עומד בקריטריונים אזרחיים אלמנטריים. התובעת, אשה דתייה עם כיסוי ראש, נחקרה על צבע וסוג השיער שלה וסירבה למסור תשובה מטעמי דת - אולם החוקר לחץ והיא נאלצה להשיב לו על צבע השיער שלה וסוגו - אירוע מביש ותמוה".
בסופו של דבר, על־פי כתב התביעה, נמתחה חקירתם של בני הזוג על פני חמש שעות, ובסופה הם נדרשו לחתום על צו הרחקה מצפת למשך 10 ימים בערבות עצמית בגובה 4,000 שקל, למקרה שיפרו את הצו.
ממשטרת מחוז צפון נמסר: "כתב התביעה התקבל ועדיין בהליכי בדיקה, יחד עם זאת ועל אף סוגיית צנעת הפרט מהבדיקה עולה כי השוטרים פעלו כדין, כנדרש ובהתאם לנסיבות. לצערנו מפאת צנעת הפרט לא נוכל להתייחס לנושאים השנויים במחלוקת. נוסיף כי בתקופה רגישה בה מתבצעות פגיעות במקומות קדושים לכלל הדתות ברחבי הארץ משטרת ישראל מגלה עירנות רבה בסמיכות למקומות אלו".