כמה עשרות מתלמידיו ומחסידיו של הרב אליעזר ברלנד הקימו מאהל מול כלא צלמון בגליל התחתון, שם הוא עצור עד תום ההליכים נגדו. הוא נעצר בישראל לאחר שהוסגר על־ידי שלטונות החוק בדרום אפריקה, לפני כשלושה חודשים. ברלנד (79), מנהיג זרם מרכזי בחסידות ברסלב, הקים את ישיבת 'שובו בנים' בירושלים. בשנת 2012 נחשד בביצוע עבירת מין וכך התפוצצה הפרשה, והחלה חקירה משטרתית.
הרב ברלנד, החשוד בביצוע עבירות מין: לשרוף את הספר של בן משפחתי הרב ברלנד: "אני כבר אחזור לפני פסח"
בעקבות החקירה נמלט ברלנד ב־2013 מן הארץ למרוקו ואחר כך עבר לזימבבואה, להולנד ולדרום אפריקה - ולבסוף הוסגר ארצה. כל אותו זמן ליוותה אותו קבוצת מאמינים אדוקים - מנדידתו בחו"ל, דרך המעצר בכלא באר שבע ועד לכלא צלמון בצפון. כתב האישום נגד ברלנד הוגש לבית משפט השלום בירושלים בסוף חודש יולי האחרון. במסגרת כתב האישום הואשם הרב בשורה של מעשים מגונים שלא בהסכמה, מעשים מגונים בקטין - תוך ניצול מרות, תלות וחינוך - ותקיפה ופציעה בנסיבות מחמירות. "כמו טרומפלדור"
יושבי המאהל, שפזורים בו שלטים בנוסח "העם עִם הצדיק" וכרזה הקוראת לתרום "להצלת חייו של הצדיק הרב אליעזר ברנרד מבור השבי", נמצאים כאן כבר מספר שבועות. הם קיבלו הוראה מהרב לא להתראיין, אבל בעילום שם היה השבוע מי שמוכן לנדב מידע על מה שקורה במקום. "באופן קבוע יש כאן כ־30-20 איש", מספר אחד מהם, "אבל יש כאלה שמגיעים לתקופות קצרות כדי להביע תמיכה והזדהות. האנשים האלה דבקים ברב ומלווים אותו לכל מקום - גם בתקופת הגלות". המונח "גלות" שבפיהם מתייחס לתקופת שהותו של ברלנד בחו"ל.
"אנחנו מוחים על רדיפת דת בחסות החוק", מסביר חסיד נוסף, שכמו חבריו למאהל מרגיש מופלה גם מצד זרמים אחרים בעולם החרדי. "אנחנו פה כמו גדודי העבודה של טרומפלדור. יש כאן מסירות נפש. הם נלחמו על זה שתהיה מדינה, אנחנו נלחמים על התוכן, על הזהות הרוחנית של המדינה. אם היה מדובר במנהיג רוחני נוצרי או מוסלמי, כבר היה קם קול צעקה. אבל מדובר בברסלבים - אז לאף אחד לא אכפת".
הרב שלכם עצור ועומד לדין על עבירות מין. "גם משה רבנו היה בבור במדיין ויוסף היה בבית האסורים במצרים", אומר אחד התומכים, שניכר כי מעצרו של המנהיג לא עושה עליו רושם. "זו רדיפה, הרב לא עשה כלום. צריך להבין שמדובר בצדיק, הוא הרבה מעבר לעניינים של תשוקות ורדיפה אחרי החומר. כל אדם אחר כבר היו משחררים".
מעבר להכחשת המעשים עצמם, החסידים גם מוחים על המעצר. ”רף הענישה על העבירות שבהן הוא מואשם ממילא נמוך יותר מהזמן שיישב במעצר עד תום ההליכים", הם מסבירים. "הרב מתקרב לגיל 80 ואינו בריא. אין שום סיבה להחזיק אדם מבוגר במעצר עד סוף ההליכים זמן רב כל כך".
והם כאן לא רק בשביל עצמם, אלא גם בשבילו, כדי לחזק אותו. "אם אדם קרוב אליך היה חס וחלילה בכלא", שואל אחד מהם, "לא היית רוצה להיות לידו כל הזמן? להראות לו שאתה איתו?" לדבריו, לא נותנים לחסידים לבקר את הרב בבית הסוהר, אבל הוא מודע היטב לנעשה בחוץ. חלק משיחות הטלפון שמותר לו לנהל ממעצרו מנוצלות כדי לדבר איתם. "הוא התרגש לשמוע על המאהל, והזמין עוד אנשים להגיע לכאן ולחזק את ידינו", הוא מספר. "לפני כמה ימים הוא העביר לנו כאן שיעור תורה דרך הטלפון".
"נס על בסיס יומי" החסידים מתפללים שהאמת - זו שהם מאמינים בה - תצא לאור, ושברלנד ייצא לחופשי. למרות התקווה לשחרורו המהיר, נשמעים בשטח קולות של אלה שמתכוננים לשהות ארוכה במקום. "כל עוד הרב בפנים - אנחנו נשארים כאן", הם אומרים. "יגיעו לכאן עוד תומכים והמקום יתפתח - עוד תראו כאן גורדי שחקים".
גורדי שחקים אולי לא יצוצו במקום, אבל המאהל מאורגן ומסודר - לא סתם מקבץ של אוהלים מאולתרים. אוהל גדול אחד משמש לשינה ובו פזורים, בתנאי שטח, מזרנים ושקי שינה. אוהל אחר משמש כמטבח מאובזר עם כיריים ובלוני גז, ואוהל גדול נוסף מתפקד כבית מדרש ובית כנסת, המצויד בספר תורה ובספרי קודש, עם מנורות תקרה ושני מאווררים גדולים. בסמוך למאהל מוצבים שירותים כימיים.
אנשי המאהל מספרים על לילות תוססים של לימוד תורה, לפעמים בחיזוקם של רבנים המגיעים למקום להעביר שיעורים. בשבתות הם מספרים שאוהל בית הכנסת מלא עד אפס מקום במתפללים, שמגיעים לעשות איתם את השבת. "בשבת יש כאן 80 איש ויותר", הם מספרים, "ואז גם כל השטח מתמלא אוהלים. רבים מגיעים מירושלים, אבל לא רק - מגיעים אנשים מכל הארץ, מאמינים של הרב וגם 'עמך ישראל', ששמעו עליו והחליטו להביע תמיכה".
לפתע נפסק החשמל - המאווררים והתאורה כבים. "נגמר הדלק בגנרטור", מסביר אחד מהם, "עכשיו צריך לחכות לנס כדי שיהיה כסף לדלק". לדבריו, אין להם מקור מימון קבוע ויושביו מתקיימים מתרומות