פעוט כבן שלוש טבע ביום חמישי שעבר בבריכה בצימר ביבנאל והובהל לבית החולים 'פוריה' כשהוא מונשם במצב אנוש. הילד הועבר להמשך טיפול במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים 'העמק'. המשטרה פתחה בחקירה.
תרומות לחיילים לזכר עמית (4) שטבע בבריכה
ההודעה על מקרה הטביעה התקבלה בשעה 19:07 במד"א מרחב ירדן. "כשהגענו למקום ראינו פעוט מחוסר הכרה, לאחר שנמשה מבריכה, ללא דופק וללא נשימה", אמר חובש רפואת חירום במד"א, משה אלוש. "ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו עיסויים, הנשמות, מתן שוֹקים חשמליים וטיפול תרופתי, שנמשכו תוך כדי פינוי לבית החולים, כשמצבו מוגדר אנוש".
'המוות השקט' - כך (בנוסף למוות משָבץ) מכונה גם טביעה, מאחר שלרוב קולו של הטובע לא נשמע. בקבוצת הסיכון נמצאים תינוקות ופעוטות בגילאי 4-0, שעלולים לטבוע גם במים רדודים ואף בעומק של פחות מ־10 ס"מ, לרוב בהיעדר השגחה של מבוגר.
מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי מתחילת השנה אירעו 12 מקרי טביעה למוות. משנת 2008 מתו 134 ילדים בעקבות טביעה, מהם 13 בעת נופש בצימרים.
בשנת 2015 אירעו שלושה מקרי של טביעה למוות במלונות ובצימרים, וכך גם ב־2016. מסקר שערך הארגון עולה כי 22 אחוז מההורים אינם נוקטים אמצעי בטיחות כשילדיהם נמצאים במים; מתוכם, 5 אחוזים נחים על שפת הבריכה, 5 אחוזים צופים על ילדיהם כשהם עצמם מחוץ למים, 4 אחוזים עסוקים בקריאה על שפת הבריכה או בחוף הים, 3 אחוזים משגיחים על הילדים האחרים הנמצאים מחוץ למים, והשאר שוחים במים להנאתם או עסוקים בדברים אחרים.
"לצערנו, עונת הקיץ ידועה גם כעונת הטביעות", אומר מנהל מחלקת ילדים בבית החולים 'פוריה', ד"ר סעיד אבו־זיד, שטיפל בפעוט. "מדי שנה אנחנו נתקלים במקרים של טביעת פעוטות, בעיקר בגילאי שנתיים-שלוש. רוב המקרים מתרחשים בבריכות פרטיות או בכנרת, אם כי לאחרונה אנחנו נתקלים ביותר ויותר מקרי טביעה שמתרחשים דווקא בבריכות של צימרים. לפעמים הטביעה מסתיימת יחסית 'בזול', אבל לרוב הילדים הטובעים נגרם נזק משמעותי וקשה, עד כדי מוות.
"בדרך כלל, מקרי טביעה מתרחשים כשההורים לא משגיחים באופן צמוד על ילדיהם. הם סבורים בטעות שאם מדובר בבריכה קטנה בצימר, זה פחות מסוכן מאשר בים או בכנרת".
ב'פוריה' מטופלים בממוצע בין שלושה לחמישה מקרי טביעה מדי קיץ. "רק בשנה שעברה טיפלנו בשני מקרי טביעה קשים", מוסיף אבו־זיד, "שאחד מהם התרחש ביישוב בסביבה. אנחנו רואים צורך להזהיר את הציבור ואת ההורים להשגיח היטב על הילדים, ולא לסמוך על מצופים או על כך שהילד יודע לשחות. אם קורה משהו, יש להתחיל מיד בפעולות החייאה. כשהם מגיעים אלינו, אנחנו משתדלים לעשות את המיטב - אבל לרוב מצבם כבר קשה.
"צריך להבין שפעוטות, כשהם לא מסתדרים במים - הם משתנקים, מאבדים את היכולת לנשום ומגיעים למצב של חנק; וכשהחמצן בגוף יורד, עלול להיווצר נזק מוחי. ניתן למנוע זאת בעזרת הסברה נכונה והשגחה צמודה".