חם עכשיו בעמק, חם מאוד. הקיץ בעיצומו, ולפנינו עוד לפחות חודשיים לוהטים עם טמפרטורות גבוהות במיוחד. אבל בגני שעשועים רבים ברחבי הערים המרכזיות בעמק פשוט אין צל. דווקא בתקופת חופשת הקיץ הארוכה והלוהטת ילדים אינם יכולים לשחק בגני השעשועים האלה בשעות היום בלי להסתכן במכת חום. יצאנו לשטח לבדוק לאן לא כדאי לשלוח את הילדים לשחק כשהשמש זורחת.
הצל שלי ואני: רבים מגני המשחקים באשקלון נותרו ללא הצללה
עפולה: מתקנים לוהטים המחסור בצל מורגש היטב בכמה גני שעשועים ברחבי עפולה. בגן וולפסון-גלבוע המתקנים אינם מוצלים, אך מעל שני ספסלים שנועדו להורים דווקא יש הצללה. בגן ביאליק ובגן יצחק שדה בשכונת עפולה עילית נפרשו ציליות רק מעל חלק מהמתקנים. בגן שבעת המינים בעפולה עילית אין הצללה כלל.
"העובדה שבשנת 2016 אין צל בכל גני השעשועים בעפולה - זה מחדל", אומר הפעיל החברתי איתי כהן. "עפולה ידועה כמקום חם מאוד בחודשי הקיץ. המתקנים בשעות היום לוהטים ואי־אפשר להשתמש בהם. מתי רוצים שהילדים ישחקו בהם בחופשת הקיץ, כשיש להם הרבה זמן פנוי - באמצע הלילה?"
כהן פועל רבות למען שדרוג מתקני השעשועים בעיר. "צריך לשנות סדרי עדיפויות כספיות", הוא מוסיף, "להפסיק לדבר על נדל"ן ולהתחיל לדבר על איכות חיים. אם העירייה לוקחת הלוואה כדי לבנות מזרקות, היא יכולה גם לקחת הלוואה כדי להתקין הצללה בכל מתקני השעשועים בעיר".
מעיריית עפולה נמסר השבוע כי היא משקיעה משאבים רבים בגינון ובהצללה, וכי בשנת 2015 הוצללו ושודרגו גני שעשועים רבים בגבעת המורה. "השנה נמשיך לשדרג גם בשכונת עפולה עילית את גן ביאליק, גן יצחק שדה וגן שבעת המינים. ב־2017 תמשיך העירייה ותשלים להשקיע בהצללות כמעט בכל גני השעשועים גם בעיר התחתית, כולל בגני המשחקים בגלבוע־וולפסון", אמרו השבוע בעירייה.
בית שאן: משחקים רק בערב בית שאן היא העיר החמה ביותר באזור, כי היא שוכנת באזור גיאוגרפי שבו מזג האוויר דומה למדבר. הבית־שאנים נוהגים לספר שכבר בחודש מאי נדלקים אצלם המזגנים ולא כבים עד אחרי החגים. ובכל זאת, בעיר בעלת הטמפרטורות הכי גבוהות באזור, מתקני השעשועים שבדקנו אינם מוצללים.
בכניסה לשכונת קרית רבין יש שני מתקני שעשועים שאין מעליהם הצללה. בגן הפיל בשכונת אליהו, במרכז העיר, המתקנים חשופים לשמש, אם כי העצים שמסביב מטילים עליהם צל בשעות אחר הצהריים. בגן השעשועים בשכונת נוף גלעד על כביש 60 אין הצללה. גם בו צריך לחכות לשקיעה כדי לשחק במתקנים.
"הילדים בחופש - כמה אפשר להיות איתם בבית? אין בריכת שחייה, ובגלל גני השעשועים החשופים לשמש אי־אפשר להתקרב אליהם עד הערב", מעיד אב לילדה בת ארבע מקרית רבין. "מי שנוגע במתקן לפני שבע בערב עלול לקבל כווייה".
הפעיל החברתי ניסים זמיר מכיר את העניין. "החום בבית שאן מחייב הצללה. גם בשיכון א' יש מתקנים ללא הצללה, ולכן הרבה משפחות מעדיפות לצאת לשם רק אחרי השקיעה", הוא אומר ומוסיף: "בפארק האקליפטוס היתה הצללה - וקרעו אותה".
מעיריית בית שאן נמסר השבוע כי בכל הפרויקטים החדשים שהעירייה מבצעת, מקפידים להקים מפרשי הצללה ודואגים לפינות ישיבה מוצלות בגני שעשועים ובפארקים השונים ברחבי העיר. "הנושא מוכּר ונמצא בתוכנית עבודה שנתית של מחלקת ההנדסה, במטרה להגן על אתרי המשחק בגנים ציבוריים מקרינת השמש באמצעות התקנת הצללה מעליהם", נמסר השבוע מהעירייה.
"לאחרונה יצא מכרז הנותן פתרון גם לגני שעשועים שהוקמו לפני שנים רבות ללא קירוי. ואכן, בעוד שבועות אחדים יותקנו הצללות בפארק יד לבנים בעיר, בגני משחקים של ארבעה גני ילדים, בחמישה בתי ספר ובשטחים פתוחים אחרים ברחבי העיר".
נצרת עילית: "חום בלתי נסבל" בנצרת עילית לא חסרים עצים המטילים צל, אבל בעיית ההצללה של מתקני השעשועים קיימת גם שם. בשכונת מריו לזניק אין פיסת צל בגן השעשועים. גם ברחוב דרך העמק חשוף גן המשחקים לשמש. בשכונת גבעת ברק אין הצללה מעל גן השעשועים 'יעל', ובגן המשחקים ברחוב חרוד ההצללה קרועה.
אושרה הרוש, המתגוררת בשכונת מריו לזניק, לא מבינה מדוע המתקנים עדיין אינם מוגנים מפני השמש. "החום כאן בלתי־נסבל, ועכשיו כשהילדים בחופש אי־אפשר לקחת אותם בבוקר ובצהריים לשחק במתקנים", היא אומרת. "כשניסיתי לשבת על המתקנים קיבלתי כווייה ברגל, ומי שמתעקש לשחק שם לאור היום מסתכן במכת שמש. זה ממש מסוכן, חייבים לסדר צל".
בנצרת עילית בדקנו גם את מגרשי הספורט בתיכון משה שרת וליד הבריכה המחוממת: גם שם אין הצללה, והאפשרות היחידה לשחק שם בחודשי הקיץ היא רק בשעות הערב המאוחרת.
מעיריית נצרת עילית נמסר בתגובה: "העירייה החלה במרץ בביצוע תכנית כוללת ומקיפה שתיתן מענה להזנחה המתמשכת של חזות העיר, תשתיות עירוניות,