זמן קצר לאחר שרשת החינוך 'דרכא' הודיעה רשמית על סיום תקופת הכהונה של מנהלת בית הספר התיכון 'דנציגר־דרכא' בקרית שמונה, יפעה עמית־שלאייר, עדייין לא ברור הרקע לעזיבתה הפתאומית של המנהלת, אירוע שבו רב הנסתר על הגלוי.
היא עצמה סירבה השבוע לפרט את הסיבות שהביאו לסוף דרכה במוסד אחרי ארבע שנים בתפקיד, אך אישרה כי מדובר במהלך שהיה בלתי־צפוי, לפחות מבחינתה.
המורה שמחזיר את תושבי טבריה לכיתה
"הגעתי לכאן לפני ארבע שנים מבחירה", אמרה השבוע עמית־שלאייר בראיון ל'ידיעות קרית שמונה', "מתחושה של רצון להיות חלק מבית הספר 'דנציגר־דרכא'. לשם כך עזבתי מקום עבודה אחר ובאתי לכאן בהתרגשות ובציפייה, באתי כל־כולי ונתתי את כל־כולי - לב ונשמה - כדי להוביל ולהנהיג את בית הספר. במהלך השנים הללו רשמתי לא מעט הישגים, כמו גם רגעים פחות טובים, ועכשיו הגעתי לסוף הדרך. אבל אני יוצאת מכאן בראש מורם ובגו זקוף. המנגינה מבחינתי מסתיימת, אבל היא תמשיך ותנוגן, תמשיך ותישָמע, כי אני מאמינה בכל לבי שבית הספר הזה, על תלמידיו ועל הצוות שמוביל אותו, נועד לחלום גבוה ולעוף רחוק. כך היה וכך יהיה".
על פי ההסדר שהושג עם עמית־שלאייר בשבוע שעבר, היא תנהל את מרכז ההדרכה של רשת 'דרכא' ותעסוק בהטמעת שיטות הוראה ייחודיות. מדובר בתפקיד שהיא הראשונה שתכהן בו. לשאלה אם לא מדובר, לכאורה, בסוג של 'פרס ניחומים' שהציעה לה הרשת, אמרה עמית־שלאייר: "ימים יגידו. אני מצפה לתפקיד הזה בהתרגשות, ומקווה ליצוק תוכן ונשמה גם בפרויקט הזה של חיי". חברת הכנסת יפעת שאשא־ביטון, שכיהנה בעבר כממונה על אגף החינוך בעיר, הגיבה השבוע על הפרשה ואמרה כי לא ייתכן מצב, שבו מחליטים על סיום עבודתה של המנהלת כחודש וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, ועוד בטרם יצא מכרז לאיתור מנהל חדש. "ההתנהלות של הרשת ושל העירייה בעניין בית הספר, מעוררת הרבה שאלות", אמרה. "מדובר בתיכון מרכזי בעיר שעשה דרך משמעותית בשנים האחרונות. איני מצליחה להבין איך קורה שברגע האחרון מקבלים החלטה על סיום כהונת המנהלת, בלי להיערך לכך מראש ובלי לאתר, קודם כל, חלופה הולמת וראויה. שוחחתי עם ראש העירייה ועם מנכ"ל רשת 'דרכא' בניסיון להניא אותם מהחלטתם בנקודת זמן קריטית זו, של היערכות לקראת שנת הלימודים הבאה, אך ללא הועיל. שני הצדדים מתבצרים בעמדתם מסיבות שאינן ברורות לי. ולכן, אין לי אלא לקוות שהשלכות המהלך הזה לא יפגעו בילדי העיר". עוד הוסיפה שאשא־ביטון כי אין לה מושג באשר לסיבות שבעטיין החליטו רשת 'דרכא' והנהגת העיר לסיים את תפקידה של עמית־שלאייר. ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, אמר השבוע כי סוגיית סיום תפקידה של עמית־ לאיר סוכמה בצורה מקצועית ומכובדת, על דעת כלל הגורמים הרלוונטיים. "שמחתי לשמוע שיפעה קיבלה קידום במסגרת הרשת", אמר, "אבל מה שמעניין אותי הוא, שתלמידי העיר ימשיכו לקבל את החינוך הטוב ביותר שניתן להציע. בימים אלה פורסם מכרז לתפקיד ואין לי ספק שהטוב ביותר ייבחר". מרשת 'דרכא' נמסר: "במקרה האמור התקבלה החלטה משותפת של הרשת עם מנהלת בית הספר והתפרסם מכרז לתפקיד על מנת שהוא יאויש בזמן הקרוב. רשת דרכא תמשיך ללוות את הנהלת בית הספר ולהשקיע משאבים רבים על מנת להמשיך ולקדם את תנופת המצוינות של בית הספר".