"אם לא נזכור שאנחנו רק בני אדם ונעזור זה לזה, סופנו שנאבד צלם אנוש", כך אמר השבוע אבנר עובדיה, קופאי בסניף 'שופרסל' במתחם 'ביג' בקרית שמונה, ששילם בשבוע שעבר תמורת קנייה שביצע אחד הלקוחות בסניף, לאחר שחברת האשראי סירבה לכבד את כרטיסי האשראי שלו.
קבלן ערבי מממן בר־מצווה לנער ממשפחה ענייה
המקרה התרחש בערבו של יום חמישי שעבר, יום עמוס ולחוץ בסניף לקראת סוף השבוע. "הגיע אלי אדם מבוגר יחסית, תושב אחד הכפרים בסביבה, עם קנייה די צנועה - לחם, מוצרי חלב, כמה גבינות ועוד כמה מוצרים בסיסיים. החשבון שלו הסתכם בכ־100 שקל בסך הכל, אבל כרטיס האשראי שלו נדחה וכך גם כרטיס נוסף שהיה לו".
לדברי עובדיה, הלקוח עמד מולו חסר אונים והחל לפשפש בכיסיו, אך לא מצא כסף מזומן, למעט מספר מטבעות. "איכשהו הצלחתי להבין ממנו שהמוצרים נועדו לארוחת הבוקר של יום המחרת, שאחריה הוא ומשפחתו יתחילו שוב את צום הרמדאן", סיפר עובדיה.
"זה כאב לי מאוד, לכן הוצאתי מהכיס את כרטיס האשראי שלי ושילמתי תמורת הקנייה. הלקוח ממש לא ידע את נפשו מרוב התרגשות. הוא התחיל לזוז באי־שקט, התנצל כמה וכמה פעמים ונשבע שיחזיר לי את הכסף עד הפרוטה האחרונה. לא היה לי ספק שהוא יעשה זאת, אבל גם אם לא, הייתי עושה את אותו הדבר בדיוק".
בבוקר המחרת נקרא עובדיה להגיע אל עמדת שירות הלקוחות בסופר, שם המתין לו הלקוח ובידיו שטר של 100 שקל. "ידעתי שהוא יחזור, רק לא חשבתי שזה יקרה כל כך מהר", אמר עובדיה.
"הוא הודה לי שוב ושוב וסירב לקבל את העודף, שעמד על שקלים בודדים. זאת לא פעם ראשונה שדבר כזה קורה - הרבה אנשים נתקעים לפעמים בלי מזומן אחרי שהכרטיס שלהם נדחה, או שחסר להם כסף, ואני לא היחיד שעוזר כאן - כולם עוזרים. אחרי הכל, אנחנו בני אדם ובסוף כולם צריכים להביא אוכל הביתה".
מנהלת הסניף, לודמילה אנטוצ'נקו, מוסיפה השבוע כי התופעה כל כך מוכרת, שבעמדת שירות הלקוחות הציבו העובדים קופסה קטנה שבה הם שומרים סכומי כסף קטנים בדיוק למטרה הזאת. "ככה זה בפריפריה", אמרה, "אנחנו מכירים את רוב הלקוחות וזה משהו שיכול לקרות לכל אחד, אז אנחנו עוזרים, זה עושה לנו טוב על הלב".