ביום ראשון נכנס ראש עיריית נצרת עילית לשעבר, שמעון גפסו, לכלא חרמון והחל לרַצות את עונש המאסר שלו - חצי שנה מאחורי סורג ובריח. כזכור, הורשע גפסו בעבירה של לקיחת שוחד בבית המשפט המחוזי בחיפה ונידון לשישה חודשי מאסר, שיְרוצו בעבודות שירות.
שמעון גפסו נכנס לכלא: "זה לא הדבר הכי קשה שעברתי"
אולם לאחר שהוגשו הערעורים על גזר דינו, החליט בית המשפט העליון פה אחד לדחות את ערעורו ובמקביל לקבל את ערעור המדינה על גזר הדין, קבע כי יש קלון בעבירה שבה הורשע והחליט שגפסו ירַצה את עונש המאסר בכלא. "אבא מרגיש כמו מישהו שיצא למשלחת. לא משהו מיוחד", סיפר השבוע בנו אלירן, יממה לאחר שאביו נכנס לבית הסוהר. "אני מנסה להצטמצם למינימום מחשבות מיותרות".
לדבריו של גפסו הצעיר, כל הנושא הזה טעון והעונש שניתן לאביו אינו פרופורציונלי. "יש כמה דברים במדינה שצריך לטפל בהם", טוען הבן, "צריך לבחון מחדש את סוגיית מערכת המשפט. יש לנו הערכה לשופטים ואנחנו מקבלים את החלטת בית המשפט, אך השופטים הם רק בני אדם והם מושפעים, ולכן שווה לבחון את השיטה.
"בארה"ב, הדמוקרטיה הכי גדולה, יש חבר מושבעים. לפעמים השופטים פגיעים כתוצאה מכל מיני דברים וכשאתה מתקרב, שומע ורואה, עולות שאלות מטרידות. אני מאוכזב מהתהליך המשפטי".
איך אבא יתמודד בכלא? "אבא חזק ויש לו משפחה חזקה. כל דבר שאתה עובר בחיים בונה אותך. אנחנו רואים את זה כחופשה מאולצת, למרות שלקחו לו את החופש להחליט מה לעשות. נעבור את זה והוא עוד יעשה דברים גדולים".
כבר דיברת איתו? "כן. הוא סיפר שהכל בסדר ושמתייחסים אליו בכבוד, שהכל שם רגוע".
לדעתך ישעמם לו בכלא? "יש שם מה לעשות. גם אני במילואים יכול לשחק שש־בש והזמן יעבור לי, אבל אבא מעדיף לעשות דברים שיקדמו אותו בחיים".
מתי יהיה אפשר לבקר אותו? "הביקורים שם בימי שישי וראשון. המשפחה תבוא לבקר אותו. יש נהלים של הכלא, שלצערנו נאלצנו להכיר אותם".
טרם כניסתו לכלא אמר גפסו ל'ידיעות העמק' שכבר עבר הליך של מיון מוקדם. "זה לא הדבר הכי מרגש שקרה לי ולא הכי קשה שעברתי. נעבור גם את זה", אמר גפסו בשבוע שעבר. ביום ראשון בבוקר חיכו לגפסו עיתונאים בפתח הכלא, אך אז התחוור להם שהוא הקדים אותם וכבר נכנס פנימה.
אביך עשה תרגיל לתקשורת? "אמרו לו להגיע עד עשר וחצי, אז הוא הגיע יותר מוקדם והתקשורת פספסה אותו. לא היה פה שום מהלך יזום מראש".