בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע השבוע את הרב יעקב דויטש מעפולה בשורה של עבירות מין חמורות בנערים ובנערות. נגד הרב דויטש, מקובל, יועץ ומורה רוחני של אנשים רבים, הוגש כתב אישום בחודש ינואר 2012, המייחס לו מקרים רבים של של בעילה אסורה בהסכמה, מעשי סדום ומעשים מגונים.
טיפלו לבד: גילו שבנם צילם נערה מתפשטת משפחה לילד אוטיסט: " לא רוצים שירחמו עלינו" בגלל חוב של 4,000 שקל: קווי העירייה נותקו
הרב דויטש כפר בעובדות כתב האישום וטען שנרקמה נגדו קנונייה, אך טענותיו נדחו על ידי סגן נשיא בית המשפט. הורי הנפגעים מספרים על הקלה גדולה עם הרשעתו, אבל גם היום, שנים אחרי התפוצצות הפרשה, חסידיו ממאנים להאמין כי ההאשמות נכונות. "הוא איש צדיק", אמרו השבוע. גזר הדין בדבר העונש טרם ניתן.
"למעלה מכל ספק" הרב דויטש שימש כרב קהילה בעפולה. מתוקף מעמדו טיפל הנאשם בענייני הקהילה ובכללם העביר שיעורי תורה, נתן ייעוץ בעניינים שונים ושימש כמורה רוחני לחברי הקהילה. שמו כרב ידוע ומקובל יצא למרחוק, ואנשים מחוץ לעירו ביקשו את עצתו, ברכותיו ועזרתו בעניינים שונים.
על פי כתב האישום, כפי שפורט בהכרעת הדין, הרב דויטש ניצל את מעמדו וביצע מעשים מיניים במספר קטינים וקטינות. בשל צו איסור פרסום רוב פרטי הדיון המשפטי והכרעת הדין נותרו חסויים.
חלק מהמעשים המתוארים בוצעו בנערה כשהייתה מתחת לגיל 16, וחלקם כשהייתה מתחת לגיל 18, תוך ניצול יחסי מרות. על כך יוחסו לרב במסגרת האישום הראשון מקרים רבים של עבירות בגין בעילה אסורה בהסכמה, מעשה סדום ומעשה מגונה.
עוד נטען נגד הרב כי הוא ביצע בנערה נוספת, שטרם מלאו לה 14 בזמן המקרה, עבירה של מעשה מגונה בנסיבות אינוס. בשני אישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של מעשה מגונה בנסיבות אינוס בנער בגיל 13.5 ובנער אחר בן 14.5. בסך הכל הוא מואשם בביצוע עבירות מין בשתי נערות ובשני נערים.
בהחלטתו כתב סגן נשיא בית המשפט המחוזי, תאופיק כתילי, כי לאחר ששקל את מכלול הראיות וטענות הצדדים ובחן את גרסתו של הרב דויטש לעומקה הוא הגיע לכלל מסקנה כי עובדות האישום הוכחו וכי לא עלה בידיו של הרב דויטש לעורר ספק סביר בגרסת האישום. לפיכך, קבע השופט כתילי כי הרב דויטש ביצע את העבירות המיוחסות לו, והוא אשם בדין.
טענותיו של הרב בבית המשפט כי התלונות נגדו הן תולדה של קנונייה, מעשה סחיטה ומאבקי כוח בחצרו - נדחו. עוד קבע השופט כי גרסת התביעה הוכחה למעלה מכל ספק סביר.
ההורים מרוצים תושב עפולה, אביו של אחד הנפגעים בפרשה, הביע שביעות רצון מההרשעה: "אנחנו שמחים שסוף סוף הצדק יצא לאור. הוא עשה מעשים שלא ייעשו, הוא ניצל את סמכותו ואת המשפחות שסמכו עליו כאדם גדול, שהיה מורה דרך שלהם. לא האמנו שממנו תצא הטראומה הגדולה ביותר של החיים שלנו. זו צלקת שתישאר לנו עד יומנו האחרון. האיש הזה הוא רשע מרושע, עם כל הייסורים האלה שעברנו אנחנו שמחים שהדבר הוכח לציבור. אנחנו מחכים עכשיו בעזרת השם שהעונש יהיה חמור ושלא יתחשבו בו בגלל מעשה טוב או שניים.
"אני קורא לכל מי שנפגע פה בסיפור, בעיקר לציבור החרדי ולאזרחים תושבי המקום ולכל מי שנפגע על ידו בכל מקום בעולם ולא משנה מי הוא ומה כבודו - לקום ולהגיש תלונה. אנחנו לא ויתרנו כי החיים של הילדים שלנו חשובים יותר מכל דבר אחר בעולם ומכל אדם שבעולם".
אם נוספת של אחד הנפגעים חיזקה את דבריו: "אנחנו מאוד מרוצים מההרשעה. הוא קיבל את מה שמגיע לו, אבל זה לא מנחם. הוא השאיר לנו פצע בלב וכתם לכל החיים. לפחות עכשיו כולם יודעים את האמת. אמרו עלינו שאנחנו משקרים ושהילדים העלילו עלילה. מבחינתנו הפרק הזה בחיים נסגר. אנחנו רק ממתינים לגזר הדין ולעונש שהוא יקבל".
מסרבים להאמין עם היוודע דבר הרשעתו של הרב הגיעו חלק מתומכיו לביתו וביקשו לחזק את ידיו. מבחינתם, הם לא מאמינים שהוא עשה את המעשים הנוראים. "אני לא מאמין שיש אמת במה שטוענים כלפיו", אמר אחד מתומכיו. "הוא איש צדיק. מישהו מהממסד נתן יד כדי לגרום לו נזק, ובצער רב גם הצליח. הרב הוא אדם שלא יפגע באף אחד. להפך, הוא בוחר כל הזמן רק לעזור, לא סתם כולם אוהבים אותו מאוד".
גם תומך אחר של הרב התקשה להשלים עם הרשעתו. "לא סמכנו ולא נסמוך על מערכת המשפט", אמר. "איך אפשר להאמין לאנשים בעלי אינטרס שגרמו לכל הבלגן הזה? אני בטוח שיערערו על ההרשעה הזו ויוכיחו שאין פה מילה של אמת".
מ' תושב העמק, שהגיע כמה פעמים להתייעץ עם הרב, קיבל את הידיעה על הרשעתו בהלם. "כשאתה שומע שרב שבטחת בו כל כך מורשע בדברים כאלה לא פשוטים, זה גורם לך לתהות ולחשוב מה עשית עם כל העצות שניתנו לך", אמר. "התייעצנו כמה פעמים בנוגע לנושאים שהיו חשובים לנו. אחר כך נודע לנו שיש כתב אישום נגדו, אבל לא ה