בית המשפט המחוזי בנצרת אישר השבוע את הסדר הטיעון בין הפרקליטות לאדיר יוסף (26), תושב יקנעם עילית, שהואשם בתחילה בחבלה במזיד ברכב ממניע של גזענות והרשיע אותו בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן - חבלה במזיד והחזקת סכין בלבד. סעיף הגזענות ("חבלה במזיד ברכב מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור") הוסר. גורמים בפרקליטות הסבירו כי "נתקלנו כאן בקושי ראייתי".
"מצטערים בשם יהודי יקנעם על 'תג מחיר'" השב"כ חוקר חשד לפעולת "תג מחיר" ביקנעם
במשך החודשים מרץ עד מאי השנה אירע רצף של תקריות, 14 במספר, באזור יקנעם שכללו אירועי "תג מחיר" בכלי רכב וברכוש של ערבים. הפגיעות באו לידי ביטוי בעיקר בניקוב צמיגי מכוניות וריסוס כתובות מתסיסות עליהן. בעקבות המקרים הרבים הוקם צוות חקירה של המשטרה והשב"כ.
יוסף נעצר בחשד לביצוע אחת הפעולות, שהתרחשה בחודש מאי, ועד היום הוא היחיד שהורשע בפרשה בגין מקרה אחד בלבד. הסדר הטיעון שלאחריו הוסר סעיף הגזענות מכתב האישום נגדו עורר השבוע את זעמם של ערבים שרכביהם ניזוקו באותן תקריות. "מה זה אם לא גזענות?", אמרו לאחר היוודע תוכנו של כתב האישום המתוקן, והפנו אצבע מאשימה למדינה המפלה, לטענתם, בין ערבים ליהודים במקרים מעין אלו.
כתב אישום שונה לפני כחמישה חודשים הוגש לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב האישום המקורי נגד יוסף בגין ביצוע פשעי שנאה נגד ערבים בעירו ובסביבה. הוא הואשם בביצוע עבירות של חבלה במזיד ברכב מתוך מניע של גזענות, החזקת סכין והסתייעות ברכב לביצוע פשע.
הפרקליטות דרשה אז מבית המשפט לקבוע כי יוסף מסוכן לציבור, ומשום כך יש להאריך את מעצרו. השופט יונתן אברהם קיבל את הטענה. סניגורו של יוסף באותה עת, עו"ד דב הירש, אמר כי מרשו מודה במיוחס לו, אולם שולל את הטענות כי ביצע את המעשים ממניע גזעני או אידיאולוגי. יוסף כפר אז בהאשמות המיוחסות לו, אולם במסגרת הסדר הטיעון חזר בו והודה במעשים. כאמור, ההסדר שנקבע מייחס לו אותן עבירות של חבלה במזיד ברכב והחזקת סכין, אבל הפעם ללא כל אזכור של מניע גזעני או מניע בכלל. יוסף הורשע בעבירות המיוחסות לו על ידי השופטת אסתר הלמן.
כתב האישום שבו הורשע נפתח בתיאור מפורט של אירוע "תג מחיר" ביקנעם, שבמהלכו נופצו שמשות מרפאת שיניים ורוססו בחזית המרפאה הכתובות "מוות לערבים" ו"ד"ש מצומת פורדיס", אך נאמר בבכתב האישום מפורשות ש"לנאשם לא היה קשר למעשה". לפני תיאור מעשיו של יוסף, מצוין בכתב האישום שבמוצאי יום העצמאות הוא הניף דגלי ישראל מחלון רכב נוסע וצעק "מוות לערבים", ויום לאחר מכן כתב הודעת ווטסאפ בזו הלשון: "רבותי כהנא צדק, עם ישראל בעד תג מחיר!!!".
באותו יום, נטען בכתב האישום נגדו, הגיע יוסף בשעות אחר הצהריים לרחוב הבשן ביקנעם כשהוא מצויד בסכין. באותה עת חנה במקום רכבו של בילאל סלאמה. יוסף עצר את הרכב שלו במקביל לרכבו של סלאמה, יצא ממנו כשהוא אוחז בסכין והלך לכיוון חלקו השמאלי, אז חתך באמצעות הסכין את הצמיג האחורי השמאלי ומיד לאחריו חתך באמצעות הסכין את הצמיג הקדמי השמאלי. בשלב זה הוא נתפס על ידי שוטרים שהיו במקום.
"במעשיו פגע הנאשם ברכב או בחלק ממנו וכמו כן החזיק סכין מחוץ לתחום ביתו, ולא הוכיח כי החזיקה למטרה כשרה", נטען בכתב האישום נגדו. בנוסף, הוגשה נגדו בקשת מעצר עד תום ההליכים. על אף תיאורי גילויי הגזענות המובהקים של יוסף בכתב האישום, הוסר כאמור מניע הגזענות מהעבירות שהופיעו שם בתחילת המשפט שהתנהל נגדו.
בלי עונש כפול נציגת הפרקליטות, עו"ד אורית קורין, פנתה השבוע לבית המשפט וביקשה להודיע כי הצדדים הגיעו לידי הסדר, לפיו הנאשם יחזור בו מכפירתו, יוגש כתב אישום מתוקן, והוא יודה ויורשע בעבירות המיוחסות לו. כמו כן, אמרה כי הצדדים הגיעו להסכמה גם בעניין העונש, וכי הם מבקשים מבית המשפט לגזור על הנאשם שישה חודשי עבודות שירות. בנוסף, ביקשה הפרקליטה כי ייגזר עליו מאסר על תנאי של חמישה חודשים למשך שנתיים, קנס בסך 1,500 שקל ופיצוי למתלונן בסך 1,000 שקל. עוד ציינה כי דיון בדבר הטיעונים לעונש יתקיים לאחר קבלת חוות דעתו של הממונה על עבודות השירות.
סניגוריו של יוסף, עו"ד תומר שוורץ ועידית רייכרט, אישרו את פרטי ההסדר וציינו כי סוכם שהחל ממתן ההחלטה יבוטלו כל תנאי מעצרי הבית שהוטלו על יוסף למעט הפקדה של 5,000 שקלים שתישאר כפי שנקבע כדי להבטיח את התייצבותו בבית המשפט.
השופטת אסתר הלמן התירה לנאשם לחזור בו מכפירתו באשמה והרשיעה אותו בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן - חבלה במזיד לרכב והחזקת סכין, אבל ללא מניע הגזענות, כאמור. יש לציין כי למניע הגזענות יש חשיבות משמעותית מבחינה פלילית. חוק העונשין קובע שאדם המורשע בעבירה מתוך מניע של גזענות