המראות המייאשים של אנשים תקועים בשלג במכוניותיהם או קופאים בקור העז בבתיהם ללא חשמל פסחו כמעט לחלוטין על יישובי צפון הגולן בסופה הגדולה שהשתוללה בסוף השבוע שעבר. כעת, כשהשלג פסק והשמש הפציעה, מתפנים התושבים לעשות את ההשוואה הבלתי נמנעת בינם לבין מה שהתרחש בירושלים וסביבותיה ובצפת.
המועצה האזורית גולן הפעילה מטה מיוחד להתמודדות עם סופת השלג, ופנתה מבעוד מועד למשטרת ישראל ולחברת 'נתיבי ישראל' (מע"ץ לשעבר) בבקשה לחסום את הדרכים באזורים שבהם צפוי היה לרדת שלג כדי למנוע כניסת מטיילים אליהם. החסימה המוקדמת יחסית מנעה את המראות הקשים של אנשים התקועים שעות במכוניותיהם ומחכים לחילוץ, כפי שהיה בדרך לירושלים.
עמק: שועל מסתתר במוזיאון בקיבוץ יפעת הגרוש: האישה חזרה בשאלה והתלבשה לא צנוע מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
השלג הכבד באמת החל לרדת בגולן רק ביום שישי, ואז החלו גם תקלות באספקת החשמל. "בצפון הגולן נקרעו שלושה כבלי חשמל מרכזיים שגרמו לנפילת חשמל מוחלטת ביישובים קשת, יונתן, אורטל, אודם, אלוני הבשן, עין זיוון, ברוכים ומרום גולן", סיפר מנהל מטה השלג של המועצה האזורית, אמיר יגאל, "נפילת החשמל גרמה להפסקת פעילות המשאבות של 'מקורות', וכדי למנוע מצב של הפסקת מים בכל הגולן העלו עובדי המועצה את עובדי חברת מקורות על כלים כבדים והובילו אותם בדרכים החסומות בשלג, עד אשר טופלה התקלה. מרכז ההפעלה ביצע הערכות מצב כל שעתיים כדי לקבל תמונת מצב על כל היישובים, והעביר את המידע הרלוונטי למנהלי הקהילות".
גם מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, שהגיע בזמן הסופה לבחון את המצב בגולן, שיבח את המוכנות באזור ואמר: "המצב פה טוב לאין ערוך ממה שקורה במקומות אחרים. הלוואי שבכל מקום בארץ יהיו מתורגלים כמו בגולן, לא רק בסערות אלא בכל נושא".
בשעה שבה מתמודדים עם אירועים בקנה מידה כזה אין די בהיערכות של המועצה האזורית. היישובים צריכים גם הם לדאוג לעצמם, ובצפון הגולן היישובים אכן מתורגלים וערוכים. כך, למשל, אספקת החשמל כמעט שלא הופרעה בזמן הסופה, בזכות העובדה שהיישובים מחזיקים גנרטורים למצבי חירום. "ביום שישי הייתה הפסקת חשמל במשך שעתיים", מספר דודי מורד מקיבוץ אל רום. "אבל יש לנו גנרטור, והוא עבד וסיפק חשמל".
גם במרום גולן יש גנרטורים והם פעלו היטב. "יש לנו גם גנרטור מיוחד לענף התיירות", מספרת לימור הולץ, המשווקת של כפר הנופש במרום גולן. "אנחנו מודעים לכך שהפסקת חשמל יכולה ליצור בעיה גדולה עבור הנופשים, ולכן רכשנו גנרטור מיוחד לטובת כפר הנופש, בנוסף על הגנרטור של המשק. כפר הנופש היה מלא כמעט לגמרי, ולנופשים לא חסר דבר".
באלוני הבשן המצב היה פחות טוב, הן עבור התושבים והן עבור הנופשים. ליישוב אמנם יש גנרטור, אך מדובר במכשיר ישן שבשעת המבחן לא עמד בעומס ושבק לחלוטין. עקב כך נאלצו התושבים לשבת בקור ובחשיכה מיום שישי בעשר בלילה ועד שבת בשתיים בצהריים. "נשארנו מתחת לשמיכות", מספרת ישכה דקל, מנהלת הקהילה. "בקרוב נקיים ישיבה של צוות החירום היישובי לצורך הפקת לקחים".
באל רום יש לכל התושבים תחליף להסקה שאינו פועל על חשמל. "אי אפשר לקחת סיכון בקטע הזה", אומר מורד, "בשבת בלילה הטמפרטורות הגיעו ל־9 מעלות מתחת לאפס. המזל שלנו הוא שהתושבים כאן ממושמעים, והם נשמעו להוראות של צוות החירום. הפעלנו מערכת מסרונים פנימית שעבדה מצוין, וכך אנשים יכלו לדעת בכל שלב מה מותר ומה אסור".
בירושלים ובצפת תושבים רבים נתקעו בתוך הבתים מאחר שהשלג חסם את דרכי הכניסה. במרום גולן, לעומת זאת, כל השבילים היו פתוחים עד לבתים. גם בנווה אטי"ב לא נתקלו בבעיה מיוחדת בפילוס הדרכים והשבילים. "אנחנו מורידים כלי פילוס מאתר החרמון", מספר רכז הביטחון של נווה אטי"ב, רמי כלפון, "הודעתי מראש לכל התושבים להשאיר את הרכבים שלהם באותו צד של הכביש, כדי שהמפלסת תוכל לעבור.
פרט לדרכים ולשבילים בתוך המושב עבדנו גם על פילוס הדרך לעין קיניה ולמג'דל שמס. היו נופשים שרצו להגיע לכאן ונתקעו בדרך, ולכן הורדנו משאית לאסוף אותם. אצלנו אין גנרטור כללי ליישוב, אבל כל מי שיש לו צימרים, וזה כמעט כולם, מחזיק גנרטור לחירום".
הגולן ידוע גם כארץ מרעה, והבוקרים נערכים גם הם מראש למקרה של סופת שלגים. "הקור לא מהווה שום בעיה עבור הפרות", מסביר רכז ענף הבקר במרום גולן, עומר ויינר, "הפרות מייצרות הרבה חום פנימי ממערכת העיכול שלהן. שטח הפנים של הגוף שלהן קטן יחסית לנפח הכולל, ולכן איבוד החום לא גדול. הבעיה היחידה במצבי שלג היא אספקת מים ומזון. אנחנו מכנסים עוד לפני הסופה את הפרות לאזורים שאליהם אנחנו יכולים להיכנס עם שופל ולהכניס חבילות חציר. בעבר חווינו לא מעט אירועים של שלג, לכן