הדרמה סביב קבורתו של הרב שרגא ברג בצפת מסרבת לדעוך ובסוף השבוע האחרון החליטה משפחתו להציב אבטחה על קברו, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. שני מאבטחים מטעם חברת אבטחה פרטית נמצאים לפני הכניסה למערת הקבורה בכל רגע נתון ולא מאפשרים כניסה למי שאינו מחזיק בהיתר מיוחד.
יאיר גרבוז: לא הייתי מגדל את ילדיי בצפת מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
הרב ברג יזם והקים את המכון לחקר הקבלה בארה"ב באמצע שנות ה־60. פחות מעשור מאוחר יותר הוא פתח את המרכז לקבלה בתל אביב ועם השנים התווספו אליו סניפים נוספים ברחבי הארץ.
בעקבות גישתו של הרב להנגשת לימודי הקבלה לכל מי שחפץ בכך, יהודים ולא יהודים כאחד, הוא ספג ביקורת חריפה מצד חוגים חרדיים הסבורים כי לימודי קבלה מותרים רק ליהודים, וגם כך רק לאלה שהגיעו לדרגה רוחנית נעלה המאפשרת להם לעסוק בלימודים כאלה.
המרכז לקבלה עסק בשנים האחרונות בהפצה מסיבית של עותקים מספר הזוהר וזכה להתעניינות רבה בקרב סלבריטאים בארצות הברית ובעולם, אשר הפכו עם השנים לחסידיו של הרב ברג ולתורמים למרכז הקבלה שהקים. עם הבולטים שבהם נמנים הזמרת מדונה, השחקנים אשטון קוצ'ר, דמי מור, מילה קוניס ומעצבת העל דונה קארן.
עקב מצבו הבריאותי הלקוי של הרב, מונתה לפני כעשור רעייתו השנייה, קרן, למנכ"לית המרכזים ולמנהיגה הרוחנית שלהם. בניו של הרב מסייעים לה בניהול השוטף.
"שנוי במחלוקת" חלקת הקבר שבה נקבר הרב ברג החודש נקנתה לפני שנים ספורות, לאחר שגורם שלישי פנה אל המועצה הדתית בצפת וביקש לרוכשה עבור 'אדמו"ר ידוע', שזהותו נשמרה בסודי סודות. במהלך השנתיים האחרונות הלכה והושלמה בניית מערת הקבורה המפוארת, שעלותה מוערכת בכ־180 אלף דולר והיא מצוידת במערכת איוורור, בתאורה המופעלת על ידי אנרגיה סולארית ובשער ברזל המופעל באמצעות קידוד ייחודי.
פטירתו של הרב ובקשת משפחתו לערוך את הסידורים הדרושים לקראת טקס הקבורה, פיזרו למעשה את מעטה המסתורין סביב זהותו של 'האדמו"ר החשוב' ונתנו את האות לתחילת הוויכוח הציבורי שמסרב לגווע.
גורמים בקרב הציבור החרדי זעמו על המועצה הדתית ובעיקר על רבה הראשי של העיר, הרב שמואל אליהו, העומד בראש ההקדש המנהל את בית העלמין, על מכירת מערת הקבורה לרב ברג.
המועמד לראשות העירייה, שלמה חדד, אשר כיהן בעבר כיו"ר המועצה הדתית, מסביר את הדקויות: "מדובר כאן בעניין רגיש במיוחד. קיימת אמנה בלתי כתובה, אותה יזם רבה הראשי של צפת לשעבר לוי ביסטריצקי ז"ל, הקובעת כי מאחר שהאר"י הקדוש, רבי יוסף קארו (מחבר הספר ההלכתי 'שולחן ערוך') ומקובלים וצדיקים נוספים נקברו בחלקת קבר צנועה, הרי שלא יעלה על הדעת שרבנים אחרים שדרגתם פחותה מאלה שהזכרתי יזכו למקום קבורה כה מפואר וכה מנקר עיניים ומכאן בעצם החלה הסערה".
אלא שזו לא הסיבה היחידה לסערה שמתחוללת בימים אלה, וכך מסביר רבה של העיר העתיקה ובנו של הרב הראשי לשעבר של צפת דב קפלן: "קודם כל, יש להבהיר שמדובר ביהודי כשר ומרגע שהוא קנה את חלקת הקבר, הרי שהיא שלו וזכותו המלאה להיקבר בה. עם זאת, אם נרד לשורש העניין, הרי שמדובר ברב שנוי במחלוקת, בלשון המעטה.
"אם נוסיף לזה את כל חסידיו הגויים שהגיעו להלוויה בבית עלמין שבו קבורים גדולי עולם, זה פשוט לא יעלה על הדעת. מנגד, גם לא יעלה על הדעת שיהודי יחלל קבר של יהודי אחר, ואם הגענו למצב שבו הוצבה אבטחה מחשש לחילול הגופה, הרי שזוהי לא פחות משערורייה".
הרב מרדכי ביסטריצקי, בנו של רבה הראשי של צפת לשעבר, הרב לוי ביסטריצקי, מחזק את הדברים ומסביר: "אמנם בחוזה המכירה של הקבר היה כתוב במפורש כי הנפטר חייב להיות יהודי, לא רפורמי ולא גר, וכי לווייתו חייבת להיערך על פי כל כללי הטקס וכך אכן נעשה, ועדיין אני חש בושה שדבר כזה קרה אצלנו. מאידך, הדרך מאי־הסכמה עם האיש ודרכו ועד חילול הקבר היא ארוכה מאוד, או לפחות כך אני רוצה לקוות".
הרב שמואל חסידה: "אני מסכים עם חבריי שסבורים שלא ראוי לקבור את האיש לצד גדולי המקובלים של צפת, והמערה מנקרת העיניים רק מלבה את הכעס והתרעומת בקרב חסידי המקובלים שנפטרו. לצערי, אני יודע שקבוצות קיצוניות הקיימות בצפת מסוגלות לגרום לפרובוקציות ולחילול הקבר, אבל אני מזכיר לכולם שחילול הקבר והגופה פירושו חילול הבורא שיצר את האיש בצלמו ובדמותו. הנשמה של הרב כבר לא נמצאת כאן ואם הוא עשה דברים שאינם מקובלים, הרי שההתחשבנות תיערך בין הבורא לנשמה שעלתה לשמים".
אישיות ציבורית מוכרת בצפת המקורבת לחוגים החרדיים, סיפרה השבוע על מה שמתרחש בחדרי חדרים: "אנשים כאן משתוללים וזה לא הולך להירגע. יש כאלה שדיברו על הוצאת הגופה והעברתה לקבורה מחוץ לתחומי העיר צפת. אני מניח שהשמועות עשו את דרכן אל המשפחה ומכאן ה