צחי גבאי, תושב כפר יובל שדרס למוות את ראובן לבוט, לא יצטרך לשבת מאחורי סורג ובריח אפילו יום אחד, לאחר שבית המשפט הטיל עליו עונש של עבודות שירות וקנס כספי בלבד, במסגרת הסדר טיעון. למרות התוצאות הטרגיות של המקרה, שבו קיפח צעיר בן 19 את חייו, בית המשפט סבר שאחריותו של גבאי בגרימת מותו של לבוט, היא אחריות מופחתת, בגלל נסיבות האירוע.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
האירוע החמור התרחש ב-31.3.2012, סמוך לפאב 'הבועה' בכפר גלעדי. לפנות בוקר התפתח עימות בין גבאי וחבריו שבילו בפאב לבין חבורה של צעירים שעמה נמנה המנוח ראובן לבוט. על פי גזר הדין, ההתכתשות החלה בתוך הפאב והמשיכה מאוחר יותר ליד החנייה. בשלב כלשהו נכנסו גבאי וחברו לטנדר של גבאי והתכוונו לנסוע, אך כשגבאי ניסה לצאת לדרך, הצעירים מהחבורה של לבוט חסמו את דרכו.
"למשמע הוויכוח רצו המנוח וחבריו שעמדו בקרבת מקום לעבר הטנדר, נעמדו בצדיו, ניסו להיתלות עליו, צעקו, חבטו על שמשותיו, על הדלתות ועל מכסה המנוע ואף ניסו לפתוח את דלת הנהג. המנוח עמד בשלב זה בקדמת הטנדר", נאמר בגזר הדין.
"גבאי, שנתיב נסיעתו נחסם בידי המנוח וחבריו, שילב את הטנדר להילוך אחורי, נסע במהירות גבוהה לאחור והרים ענן אבק שהיתמר מרחבת החצץ. בשלב הזה, בנסיבות שאינן ידועות במדויק, מעד לבוט על הקרקע. גבאי, שלא הבחין במיקומו, פתח מיד בנסיעה מהירה קדימה לכיוון היציאה ממגרש החנייה, ובמהלך הנסיעה קדימה פגע רכבו של הנאשם במנוח".
התביעה דרשה לגזור על גבאי עונש מאסר בפועל ונימקה: "אף אם הנאשם חש אי נוחות עקב התנהגותם של המנוח וחבריו, ולא יכול היה להתקדם עם רכבו, לא ניתן לומר כי הוא חש סכנת חיים, שכן חבורתו של המנוח לא נשאה כל נשק. מכאן שתגובת הנאשם הייתה בלתי מידתית והיוותה הפרה של חובת הזהירות כלפי המנוח".
מנגד טענה ההגנה כי תחושת הסכנה שפיעמה בלב הנאשם, לא התבססה על אירוע בודד אלא נבעה מאירועי האלימות שקדמו לכך, והנאשם פעל "כמי שניסה להימנע מעימות ולהתרחק מהמקום".
בית המשפט שקל גם את העובדה שהנאשם נהג בהשפעת אלכוהול בכמות הגבוהה מהמותר בחוק, אולם השתכנע שאין קשר סיבתי בין רמת האלכוהול לבין הנסיבות שהובילו לדריסה. כמו כן סבר בית המשפט כי חלק מהאחריות נופלת על כתפיו של המנוח וחבריו. "אין להתעלם מגורם ההסתכנות העצמית ומן ההשפעה שיש להתנהגות אלימה שכזו על תגובותיו של הנהג", כתב השופט.
גם העובדה שגבאי התקשר בעצמו למשטרה ושיתף פעולה באופן מלא עם גורמי האכיפה, נזקפה לזכותו. בסיכום כתב השופט: "מסכים אני עם טענות ההגנה כי במקרה דנן, נוכח מידת הרשלנות הנמוכה ומאפייניו החיוביים של הנאשם, יהיה זה בלתי צודק לשלחו למאסר מאחורי סורג ובריח". לפיכך גזר השופט על הנאשם תשלום קנס של 15 אלף שקל, שישה חודשי עבודות שירות ושנת מאסר על תנאי.
עו"ד איגור גלידר, שמייצג את משפחתו של לבוט: "גזר הדין מקל באופן קיצוני בעונשו ובאחריותו של הנאשם. לכן פנינו לפרקליטות בבקשה שתערער על קולת העונש. בכל המקרים הדומים המוכרים לנו, בית המשפט פסק עונש מאסר בפועל. חשוב לציין שהנאשם נהג בהשפעת אלכוהל, ונסע אחורה וקדימה בלי להתחשב בעובדה שהיו אנשים סביב הרכב".
עו"ד יאיר גולן, המייצג את צחי גבאי מסר: "מדובר במקרה נדיר וייחודי, שאין בו מחלוקת על התוצאה הטרגית. עם זאת, בית המשפט מצא את האיזון הנכון בין מכלול הנסיבות, ואנו מברכים על כך".