קיבוץ דגניה א' אירח בחול המועד סוכות את טקס האזכרה הראשון לחללי "אסון הרפתנים" שאירע לפני 70 שנה בכנרת בחול המועד סוכות 1943. התאחדות מגדלי בקר לחלב ומועצת החלב העניקו חסותם למעמד המרגש בו השתתפו משפחות הנספים, חברים ורפתנים.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
לפני שבעים שנים התקיימה בקיבוץ דגניה האסיפה השנתית של התאחדות מגדלי הבקר בארץ ישראל אליה הגיעו למעלה מ-200 רפתנים, רפתניות, חקלאים ואורחים מכל רחבי הארץ. האסיפה החגיגית הפכה לאסון כאשר בסיום הכינוס נערך שייט ליילי לרפתנים על מספר ספינות ואחת מהן טבעה. באסון קיפחו את חייהם 11 רפתנים.
טקס האזכרה הראשון שנערך לנספים ב"אסון הרפתנים" נפתח בתפילת קדיש. בני משפחות הנספים הדליקו נרות זיכרון לזכר יקירם ואף נשאו דברים לזכרם.
מזכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב, אביתר דותן אמר בטקס: "לפני 70 שנה היו רפתנים אלו, הדור שהקים את ענף הרפת בישראל. בפרוטוקול הכנס מ-1934 ניתן לקרוא, כי הם דנו בדברים דומים- מחיר המטרה, עניין השפכים ועוד.
ההבדל הגדול הוא, שענף הרפת כיום הוא מהטובים בעולם והרפת הישראלית נחשבת לרפת הטובה עם ההישגים הגדולים בעולם. אני מקווה, כי כמו שהם ידעו להקים דור המשך לענף זה, נדע גם אנחנו לעשות זאת ולהמשיך לפאר את ענף הרפת בשבעים השנים הבאות".
ההיסטוריון והסופר מוקי צור, חבר קיבוץ עין גב, דיבר על אירועי התקופה וסיפר כי לאחרונה נפטר אחרון הספנים מעין גב, שהשיט את הספינה שטבעה בשייט הליילי של הרפתנים ואמר לצור, כי המקרה הנורא מלווה אותו כל חייו, אך התקומם על כך שהאסון נשכח וביקש מצור, כי יעשה משהו לבל ישכח. כחלק מהטכס הוקרן בהקרנת בכורה סרט המספר את סיפור "אסון הרפתנים" וסיפורם האישי של הנספים כולל ראיונות עם בני המשפחות.
בסיום הטקס התקיים משט הצדעה לנספים מנמל עין גב במהלכו הושלכו למים 11 זרי פרחים על ידי בני משפחות הנספים באזור בכנרת בו משוער שטבעה הספינה.