המועצה האזורית הגליל העליון קיימה השבוע תרגיל ראשון מסוגו בתחום עזרה ראשונה נפשית המדמה נפילת קטיושה במהלך אירוע קהילתי באחד מיישובי המועצה. בתרגיל השתתפו כ-60 אנשים שעברו בעבר הכשרה בנושא עזרה ראשונה נפשית בהנחיית ד"ר משה פרחי מהמכללה האקדמית תל חי.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
התרגיל דימה נפילה של קטיושה בקיבוץ עמיר במהלך אירוע קהילתי רב נפגעים בשעות אחר הצהרים, ואת ההתמודדות של אנשי המקום עם נפגעי חרדה רבים.
קב"ט המועצה, אסף לנגלבן סיכם את התרגיל בהצלחה: "מכל תרגיל אנחנו לומדים משהו נוסף והפעם לצד התרגול של טיפול בנפגעי חרדה הצלחנו גם לתרגל בזמן אמת את ראש הצח"י (צוותי חירום יישוביים) בקיבוץ, את דובר הקיבוץ ואת אנשי המקצוע הקרובים.
"ההכנה הזאת והעובדה שיש לנו במועצה אנשי מקצוע שמתמחים בטראומה במצבי לחץ, היא משהו שאין בכל מקום ובעת אירוע יכול להיות מה שישנה את דפוסי ההתנהלות במקום".
התרגיל הוא למעשה יישום של ידע רב שנצבר ב"מרכז משאבים" של מכללת תל חי, שמתמחה בטיפול באוכלוסיות במצבי טראומה ואסון. ד"ר פרחי מסביר מדוע תרגול כזה הוא כה חשוב: "אם צוותים מיומנים במתן עזרה נפשית ראשונה, מצליחים לטפל בנפגעי חרדה מיד לאחר אירוע אסון, יש סיכוי טוב מאוד שהם לא יפתחו מצבי פוסט טראומה ובעיות נפשיות לטווח ארוך.
"כאשר יש גורם מקצועי שמארגן את נפגעי החרדה, ונותן להם משימות שעוזרות להם להרגיש שהם שוב בשליטה, שהם אקטיביים והם אינם חסרי אונים, הסיכוי שהם יפתחו הפרעה פוסט טראומתית יורד פלאים.
"על פי הניסיון שצברנו, באירועי אסון כמו נפילת טילים, על כל נפגע גוף יש ארבע נפגעי חרדה. במצב רגיל הנפגעים האלה מפונים לחדר המיון בבית החולים, ובפועל סותמים את חדר המיון, ומקשים על הטיפול בנפגעי הגוף. לכן טיפול ראשוני בשטח הוא כה חיוני, ויכול למנוע כמעט לחלוטין נזק נפשי ארוך טווח. המטרה שלנו היא שמהתרגיל הזה שביצענו במועצה האזורית הגליל העליון, תצא הבשורה לכל שאר הרשויות המקומיות בארץ, לבצע תרגילים כאלה ולהיות מוכנים למצבי אסון גם בתחום העזרה הנפשית".