באיפור מוקפד, גופייה סמלית, מכנסיים קצרים ואבן מנצנצת על אחת השיניים היא מופיעה לשיעור, שמה את הדיסק הנכון ומכניסה את כולם לקצב. במבט ראשון, עם מראה שיקי ואופנתי שכזה, קשה להאמין שמדובר בערבייה מוסלמית שגדלה בבית דתי.
חנין זועבי תרוץ לראשות העיר נצרת? חרדית מצפת רצה למועצת העיר ומקבלת איומים מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
אבל סוג'וד מחאג'נה, בת 27 מנצרת, מדריכת הזומבה הערבייה הראשונה באזור הצפון, כבר התרגלה לכל התגובות האפשריות – החל בהשתוממות, דרך חוסר קבלה וכלה באהדה ופרגון. ?מה שבטוח, היא שלמה לגמרי עם הבחירה המקצועית שעשתה, גם אם היא לא נחשבת קונבנציונלית. "אני יכולה להגיד בגאווה שאני פורצת דרך במגזר", היא מצהירה.
מחאג'נה היא מדריכת זומבה מוסמכת, שעובדת הן עם המגזר הערבי והן עם היהודי. היא גם הייתה הראשונה שהכניסה את הזומבה לכפרים דרוזיים וצ'רקסיים בצפון. נוסף על כך היא מופיעה בחגיגות משפחתיות, כולל בת מצוות, ומקפיצה את הקהל. פריצת דרך נוספת שהיא זוקפת לזכותה היא הכנסת הנוהג של מסיבת רווקות למגזר.
"השנה הצלחתי לעשות ארבע מסיבות", היא מדווחת, "הכלה מזמינה את כל החברות שלה ואני מרקידה אותן, בתנאי שהכלה תהיה עם שמלה. אני מחלקת אותן לקבוצות ויש תחרות, צחוקים ואווירה כיפית".
"אני גאה להיות מודל לחיקוי ולעשות כזה שינוי במגזר, במיוחד בקרב נשים. אני גאה בזה שהצלחתי ליצור דו קיום, לפחות בשיעורי הזומבה שלי, ולשנות את דעתם של הרבה יהודים לגבי העם שלי", היא אומרת בהתרגשות.
"אין בי פחד" מחאג'נה מגיעה, כאמור, מבית מסורתי־דתי. יש לה אחות נשואה, אחות צעירה יותר ושני אחים. כבר בימי התיכון הרגישה את הדחף לריקוד ולבמה. "אני אוהבת להיות במרכז הבמה ובמרכז העניינים, אין בי פחד", היא מספרת.
בשלב מסוים הצטרפה לחוג ללימודי אירובי ביפיע, והוריה לא קיבלו את ההחלטה בזרועות פתוחות. אולם בכך לא תמו תלאותיה של מחאג'נה. אהבתה לפעילות גופנית הובילה אותה ללמוד חינוך גופני, אך אביה לא היה מוכן לשמוע על כך. "בחרתי בקפידה אנשים שידברו על לבו של אבא, ואכן הם הצליחו לשכנע אותו שמדובר בלימודים לכל דבר".
במהלך הלימודים היא עבדה כמדריכת אירובי בכל מיני מקומות ברחבי הארץ ועסקה באימון בחדר כושר. "אני עובדת קשה מאוד ולא מתפשרת על כלום. בתקופה שבה לא היה לי רכב משלי נסעתי באוטובוסים בכל הארץ, גם ללימודים וגם לעבודות – בחום, בקור ובגשם, העיקר לעשות את מה שאני אוהבת".
מחאג'נה מחזיקה בתעודות של מדריכת מחול אירובי, חובשת מוסמכת, מדריכת חדר כושר, מדריכת שחייה ומדריכת זומבה בארץ ובחו"ל. אל הזומבה היא נחשפה כששמעה במקרה על התחום ומיד החליטה ללמוד אותו. מדובר בשיטת אימון אירובי המבוססת על שילוב של תנועות ריקוד מסגנונות שונים לצלילי מוזיקה לטינית, מערבית ומזרחית.
לא כולם קיבלו בהבנה את המקצוע שמחאג'נה בחרה לעצמה. לדבריה, אנשים במגזר הדתי שממנו היא מגיעה טענו שיש לה השפעה לא טובה על הנשים במגזר, ושאלו איך היא עוסקת במקצוע כזה 'לא מכובד'. "שום דבר ממה שהאנשים האלה אמרו לא הפריע לי", היא אומרת בנחישות, "התעקשתי והמשכתי בתחום".
העובדה שהאימון מתבצע בבגדים מינימליסטיים בטח לא הועילה לה, אבל למחאג'נה יש עיקרון קבוע בנושא. "אם אני מופיעה באולם או בחדר סגור, אני לובשת 'גוזייה' כמו כל מדריכת זומבה. אבל אם אני מופיעה באזור פתוח, כמו מסיבת זומבה גדולה, אני לובשת גופייה. זה המקצוע שלי ואלה הבגדים של המקצוע, אני אדם שנותן כבוד לכול", היא מבהירה.
גם בקרב היהודים היא נתקלה בהתנגדות. "כשהתחלתי לעבוד במקום נחשב יותר בעפולה, הגעתי כמחליפה לשיעור הראשון. עמדתי על הבמה והצגתי את עצמי, אמרתי את שמי ומאיפה אני, ואז שתי נשים שעמדו בשורה הראשונה, אמא ובת, פשוט לקחו את הדברים שלהן והלכו. באותו הרגע רציתי לברוח משם", היא מודה, "אבל מישהי חיבקה אותי ואמרה לי שאני מוצלחת ושלא אקח ללב".
אבל היו גם כאלה שקיבלו אותה בזרועות פתוחות ומחאג'נה יודעת לספר על קשרי חברות אמיצים שנרקמו. היום, לדבריה, יש לה חברות מכל המגזרים, אבל החברה הכי טובה שלה היא יהודייה מעפולה. "הזומבה חוצה גבולות, יש פה דו קיום מלא. מי שעושה את כל הבלגן אלו רק המנהיגים".
לדברי מחאג'נה, עניין הדת לא היה המכשול היחיד שבו נתקלה, והעיסוק הלא שגרתי שבחרה הציב בפניה לא פעם גם אתגרים בתחום הרומנטי. "גברים במגזר שלנו נרתעים מבחורות חזקות", היא מסבירה, "ואני תמיד חרגתי מן המוסכמות. היה לי אוטו והייתי עצמאית, כשכל בנות המגזר היו תחת המטרייה של המשפחה.
"כשמנסים לשדך לי בחורים אין לי בעיה להיפגש איתם, אבל חשוב לי שהם יידעו מה אני עושה ושזה יהיה מקובל עליהם. אין ספק