"החלום שלי הוא שיהיה לי ילד משלי לחבק ולאהוב שיקרא לי אימא, גם אם אזדקק לכסף כדי לממש אותו", אומרת נ' שכבר עשר שנים מנסה להביא ילד לעולם ללא הצלחה. סיפורה של נ' הוא סיפורן של נשים רבות שכמהות להחזיק בידיים ילד פרי בטנן ולא מוותרות גם לאחר שנים של טיפולים אינטנסיביים וכואבים עד שהן כבר מסכנות את חייהן, הכול למען הגשמת המטרה.
גינקולוגית: בעולם יותר זהירים בהפסקות הריון עמק: איך נגרם לפעוטה שבר אלכסוני בירך? מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
נ', תושבת האזור, באמצע שנות ה-30 לחייה, היא בחורה חייכנית אך עם עיניים כבויות. מזה עשור היא מנסה להביא ילד לעולם עם בעלה, עד כה ללא הצלחה. בני הזוג ניסו כבר את כל שיטות הטיפול, אבל אחרי עשרות טיפולים עדיין לא עלה בידם להפוך להורים. בשנה האחרונה, כתוצאה מהטיפולים והלחץ שבא בעקבותיהם, היא עברה אירוע לבבי ואירוע מוחי קל וגופה נחלש. בעקבות זאת הרופאים הודיעו לה שניסיונות נוספים להרות עלולים לעלות לה בחייה.
כדי שתוכל להפוך לאמא עומדות בפניה שתי אפשרויות - לאמץ ילד, תהליך ארוך מאוד שעלול להימשך שנים עד להשלמת כל הבדיקות ומציאת ילד, וכמובן כרוך בעלות כספית, או להיעזר באם פונדקאית, תהליך שעלותו הוא כרבע מיליון שקלים. "אין לי ברירה, אני אצטרך פה עזרה כספית", אומרת נ', "החלום שלי הוא דבר שגרתי אצל כל אישה כמעט, ילד זה כל מה שאני מבקשת.
נ' ובעלה כבר 12 שנה ביחד. הם נישאו מאהבה גדולה, ועוד לפני החתונה חלמו להביא ילד משותף לעולם. "במשך השנה הראשונה לנישואים ניסינו באופן אינטנסיבי להיכנס להריון. לאחר מספר חודשים של ניסיונות לא הבנו למה זה לא קורה וככל שהזמן עבר התחלנו לחשוד שיש בעיה. אחרי שנה הלכתי לבדיקות כי אמרו לנו שאחרי שנה של ניסיונות יש בעיה של אי פריון, ואז התחיל הסיוט הגדול", מספרת נ'.
הבדיקות הרפואיות החלו ואיתן החלה גם מסכת הייסורים שכולל מדובר בדיקות פיזיות ופולשניות. אחרי שנה וחצי החליטו בני הזוג לפנות לרופא פרטי שנחשב מומחה בתחום הפוריות. "לאחר פגישה ראשונית איתו ולאחר שלא התגלתה הסיבה לאי הפריון, התחלנו שוב בסדרת בדיקות פולשניות וכואבות, ושוב ניסינו הזרעה, ושוב כישלון", מספרים בני הזוג.
לקשיים הפיזיים והנפשיים נוסף גם עול כלכלי. כמו כן המתח, הכאבים מהבדיקות והכישלונות להרות התחילו לתת בבני הזוג את אותותיהם.
"נכנסנו לסוג של תסכול", אומרת נ', "זה משפיע מאוד על שני הצדדים. כל צד חושב שהוא אשם בחוסר היכולת להביא לעולם ילד. אני זוכרת שערב אחד לפני מתן זרע להזרעה בעלי ישב מולי עם דמעות בעיניים והציע שאולי נפרק את הנישואין 'כדי שיהיו לך ילדים, לפחות עם מישהו אחר', הוא אמר לי. זה שבר אותי לגמרי".
לאחר שהכסף אזל פנו בני הזוג לרופא מומחה לפוריות בקהילה. "נתבקשתי לעשות צילום רחם שזו הבדיקה הכי קשה וכואבת שנאלצתי לעשות במשך כל השנים של טיפולי הפוריות. לאחר מכן התברר שהתוצאה של הבדיקה תקינה ושוב התחלנו הזרעות.
בכל התקופה שקדמה, גם אצל הרופאים שלפני, קיבלתי כדורי איקקלומין ורק בדיעבד התברר לי שמדובר בהורמון שאסור להשתמש בו יותר משש פעמים ואני השתמשתי בו 12 פעמים. כשזה לא הלך הרופא הפנה אותנו כבר למרפאה להפרעה חוץ גופית בבית חולים, ואז הבנו שזהו - הגענו לשלב המתקדם ביותר ומפה רק צריך להתפלל", מספרת נ'.
סכנת חיים השלב של ההפריה החוץ גופית כלל הזרקות רבות. "את הזריקות הייתי צריכה להזריק לבד", מספרת נ', "זה נורא כואב כי הזריקות הן בבטן וגרמו לי לתופעות לוואי נוראיות. כל הגוף היה חלש וזה גרם לי לעלפונות ולחוסר כוחות. הסביבה שלי לא הבינה מה קורה לי, ולמה עליתי במשקל - הכול בגלל ההורמונים.
"זה לא פשוט לקבל כמה זריקות בבטן בכל יום. אנשים לא הבינו את הכאב ואמרו לי 'אם את רוצה להיות אמא אז אל תתפנקי', אבל אף אחד לא חש את הכאב הפיזי שהיה לי", היא אומרת בדמעות.
הטיפוליים ההורמונליים והלחץ גרמו לנ' לתופעות פיזיות קשות. הגב כאב לה, היה לה דופק מהיר, והיא חשה לחצים ורעידות בכל הגוף. "העלו לי מינונים, ומדובר בשבע שנים של הזרקות והורמונים, ואז יום אחד הרגשתי רע מאוד עם לחצים בחזה. פינו אותי לבית חולים והתברר שעברתי אירוע לב, וקישרו את זה לכל מה שעברתי.
"לאחר מספר חודשים הרגשתי שחצי מהפנים שלי משותקות ושאני לא מסוגלת להזיז אותן ושוב נשלחתי דחוף לבדיקות. התברר שזה אירוע מוחי קל ושיש לזה קשר לכל מה שאני עוברת. באותו רגע הרופאים הבהירו לי שיש סכנת חיים בטיפולים. אחד הרופאים אמר לבעלי שאם אני אמשיך כך, אקבל אירוע מוחי או אירוע לב שקשה לצאת ממנו, ואז הבנתי שזהו - שאחרי כמה פעמים שעשיתי עם עצמי רולטה רוסית והימרתי על חיי או טיפולים, הגוף שלי התעייף