יניב ברונשטיין (27) מכפר תבור, סטודנט לתואר כפול במשפטים, חשבונאות ומינהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה, פיתח יחד עם שלושה מחבריו — לי ספדיה, ענבר פירר והדר מדברי — מיזם תיירותי חדשני בשם אפליקציית 'ניווט' יהודית, שעליה עבדו בשנתיים האחרונות.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
הרעיון נולד לפני כשנתיים, כשבורנשטיין נפגש עם ג'ק גוטליב, יהודי אמריקאי שהתעניין בהקמת אתר אינטרנט שקשור למורשת היהודית. השניים החלו לדבר באופן כללי על הנושא ומהר הגיעו למסקנה שאין שימור של אתרי מורשת יהודיים בעולם. בסיכומה של השיחה הם הסכימו על כך שהדרך הטובה לשימור המורשת היא הגברת תיירות לאתרים אלו, מה שיעודד את המדינות לשמור עליהם.
לאחר שיחתם החליטו השניים על המשך דרכי הפעולה בנושא. "ג'ק הציע להשקיע במימון התוכנית ואני התחלתי לגייס סטודנטים למען המטרה. הקמנו צוות הנהלה של ארבעה אנשים שאני ביניהם וגויסו עוד כ־30 סטודנטים מהמרכז הבינתחומי הרצליה. ישבתי עם הסטודנטים, התחלנו לגבש תוכנית מסודרת וחילקנו בינינו תחומי אחריות", סיפר בורנשטיין.
כעבור כשנתיים של עבודה הם סיימו את פיתוח האפליקציה, שקיבלה את השם אפליקציית 'ניווט' יהודית. האפליקציה משלבת בין המורשת היהודית לבין עולם התיירות, ומאפשרת לשתף את הגולשים בדומה לאפליקציות ניווט אחרות, מאחר שהיא מתבססת על גולשים מרחבי העולם שיכניסו מידע על אתרים, מקומות ואירועים.
את האפליקציה ניתן לפתוח בכל מקום בעולם ולקבל דרכה הדרכה לאתרי מורשת יהודיים באותו אזור. היא יכולה לזהות את מיקומו של הגולש ולספק לו מידע על מקומות בעלי אספקטים יהודיים בסביבה, כמו מוזיאונים, בתי כנסת, קהילות, טיולי אוכל יהודי וכדומה.
כמו כן יוכל המשתמש באפליקציה ליהנות מהצעות לטיולים עם אלמנטים של מורשת יהודית באזור בו הוא נמצא. נכון לרגע זה מחכים לגולשים כ־1,200 אתרים ומסלולים באפליקציה החינמית. "מדובר באפליקציית תיירות בינלאומית לאתרי מורשת, אבל לא רק, אלא גם מסעדות כשרות ופסטיבלים של אוכל ומוזיקה, כל מה שקשור למורשת היהודית", אמר.
השקת האפליקציה תתקיים במסגרת תערוכת התיירות, אך היא כבר זוכה להתעניינות. "יש באזז סביב העניין הזה", מספר ברונשטיין, "שמנו דגש על חוויית משתמש ולדעתי האפליקציה הולכת לשנות את פני ההיכרות שלנו עם המורשת, שהינה מורשת לתפיסה רחבה ולא רק דתית". בפן האישי הוא הוסיף ואמר, "אני מאוד מתרגש ומאוד שמח שיש לי את האפשרות להגשים איזשהו חזון".
תחילה תושק האפליקציה במהדורת אנדרואיד וכחודש לאחר מכן גם במהדורת אפל. בדומה לויקיפדיה, לאפליקציה החדשה יהיו גם עורכי תוכן, וכבר בימים אלו מחפשים אנשים בעלי ידע במורשת יהודית בעולם.