יזם ההייטק עידו סוסן (27), שהקים את חברת 'אינטוסל' עם שותפו רן ולינגשטיין וכבר הספיק למכור אותה בכחצי מיליארד דולר, שבר השבוע שתיקה של כמה חודשים והגיע להרצות בפני סטודנטים, בכנס ליזמות וחדשות של המכללה האקדמית כנרת. "תקנו חליפות זולות ותעזו", הוא ייעץ למאות הסטודנטים שהגיעו להרצאתו.
סוסן, בן קיבוץ אשדות יעקב איחוד, הפך לפני חודשים אחדים לאחד מיזמי ההייטק המצליחים בעשרים השנים האחרונות, עם מכירת החברה שהקים עם שותפו ב-2008, לחברת סיסקו. בעקבות המהלך צפוי סוסן לפתח את הדור הבא של רשתות הסלולר שיותקנו במפעילות סלולריות בעולם.
תביעה: "השיניים עפו לי באמצע החתונה של בתי" מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
ביום רביעי הוא הגיע יחד עם ולינגשטיין לבית גבריאל, שם נערך פנאל בנושא יזמות. לפני כן הוא נשא דברים במשך קרוב לעשרים דקות ואף הזמין את הסטודנטים לשאול אותו שאלות. "אני מתרגש להיות פה", הוא הודה.
"מי שמכיר אותי אישית יודע שאני לא נחשף בתקשורת וגם לא באירועים כאלה. ברגע שפנו אליי להרצות בבית, בעמק הירדן, אי אפשר היה להגיד לא. אני ורני הקמנו בשנת 2008 את חברת אינטוסל, שהיא מערכת לניהול רשת סלולרית בצורה דינמית.
"לפני חצי שנה נמכרנו לסיסקו ב־475 מיליון דולר והיום אנחנו עובדי סיסקו, ואני עומד פה ומרצה. אני מקווה שאוכל להיות מודל שמוכיח לכל אחד בקהל שאפשר לעשות את זה. אני בן קיבוץ אשדות יעקב איחוד. גדלתי שם, חונכתי בבית ירח, ואני בערך בגיל שלכם. יש לכם יתרון גדול עליי - יש לכם השכלה, לי אין. זה רק אומר שסיכויי ההצלחה שלכם יותר גדולים משלי בהרבה".
סוסן חלק לסטודנטים מניסיונו: "פשוט תעזו", אמר להם, "אם יש לכם רעיון טוב, שעונה על צורך ביומיום, חפשו מישהו שמשלים אתכם – בשלב הבא תמצאו את הצוות שייעשה את זה. המשמעות היא למצוא את המשפחה השנייה שלכם, שאולי הופכת למשפחה הראשונה. אתם הולכים לחיות איתו 20 שעות ולעבוד איתו צמוד. אנחנו התחלנו שלושה יזמים. הייתה חסרה לנו חוליה של ביזנס – איך עושים מזה כסף. הבאנו את רני, וזו דוגמה לצוות משלים, אני והוא זה כמו בעל ואישה: יש עליות, מורדות, מתחים וצעקות, ואחר כך מסתדרים".
העצה הבאה של סוסן הייתה: הישארו קרובים, בעיקר בהתחלה. "מצאנו חדר, שזו מסגרת שמאפשרת לשבת יחד, צפופים. אחד המקומות הראשונים שלנו היה משרד בבעלות אימא של רני, שמוקם מעל פלאפל שהציל אותנו כי היינו רעבים, אבל היה ריח של שמן כל הזמן".
סוסן גם המליץ ליזמים הצעירים לא להתאהב במוצר . "עם אחד המוצרים שפיתחנו אני חשבתי שאני הולך להיות גוגל הבא, אבל כשהגענו למציאות היינו צריכים למחוק את זה. חייבים לדעת לוותר על החלומות וללכת עם מה שיש בו ביזנס אמיתי. אל תפחדו להעז. אנחנו ישראלים ויש לנו חוצפה, וזה יתרון גדול".
לבסוף ייעץ סוסן: "קנו חליפות זולות. אני אישית לא אוהב חליפות, בסטארט אפ אתה איש אשכולות – אתה שוטף כלים, מתכנת, יושב לחתום חוזה – אתה חייב להיות כולבויניק, אין דבר כזה סמכות. חייבים לעשות מה שצריך". בסיכום דבריו אמר סוסן כי חברתו מעסיקה מאה עובדים. "זה משפחות להאכיל. כסף פחות מדבר אלינו בימים אלה, אבל גם כסף אתה רואה שם, והרבה יותר קל לך להתקיים".