כ־40 מפגינים ערבים ויהודים חברו השבוע לדניאל עוז, בנו של הסופר עמוס עוז, בהפגנה שקיים מול עיריית נצרת עילית, במחאה על התבטאויותיו של ראש העירייה שמעון גפסו נגד התושבים הערבים.
בנו של עמוס עוז: לעצור את ראש העיר נצרת עילית מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
המפגינים הגיעו מכל רחבי הארץ, ועמם נמנו בין היתר הסופר והעיתונאי תושב נצרת עודה באשארת, הרב אליהו קאופמן מחיפה, ראובן אברג'ל המוכר כפעיל חברתי מהפנתרים השחורים וחברי מועצת העיר בנצרת עילית, זאב הרטמן ושוכרי עוואודה.
המפגינים נשאו בידיהם שלטים בעברית ובערבית, שעליהם נכתב 'ערבים ויהודים לא יחיו עוד מופרדים', 'גם אני זועביז' ועוד. המפגינים התמקמו על הדשא ברחבת העירייה וקראו קריאות נגד גזענות ונגד אפליה בין ערבים ליהודים.
"לטעמי המפגן היה די חזק", סיפר עוז, "הרטמן דאג לנו לאישורים מהמשטרה ולא היו עימותים רציניים, חוץ מזה שהגיע עובד עירייה אחד והתעמת עם אברג'ל, אבל זה לא הגיע לפסים של אלימות והסתיים בשלום. הייצוג הרב־תרבותי היה חשוב לנו מאוד.
"נוכחותם של איש רוח ערבי ושל רב שייצג את המגזר החרדי העבירה את המסר שהמחאה חוצה מגזרים. אני מרוצה מאוד ואני מקווה שזו התחלה של שינוי חיובי. הרי גם רומא לא נבנתה ביום אחד".
מתי שמואלוס, פעיל מטעם גרעין התרבות, נכח גם הוא בהפגנה ואף צילם אותה. התמונות שהעלה לפייסבוק זכול'לייקים' רבים. "זה היה מאוד מרגש לראות את השיתופים הרבים וכמות הלייקים הגדולה", אמר עוז, "לטעמי התמונה הכי חזקה הייתה זו שבה הרב קאופמן, באשארת ואני נושאים את השלט 'ערבים ויהודים לא יחיו עוד מופרדים'. זה היה ממש עוצמתי וסימל הרבה".
ראש העירייה גפסו צפה במפגינים מחלון לשכתו. "היום ליד בניין העירייה נראה מחזה מעורר גיחוך", כתב בדף הפייסבוק שלו, "שמאלן תל אביבי הזוי שהוא פילוסוף, מוזיקאי ובן של סופר מפורסם, חבר לאיש הימין הקיצוני ובעבר פעיל 'מולדת', זאב הרטמן, ולרב של נטורי קרתא, כן, אלה שמתנגדים לקיום המדינה, וביחד עם עוד כמה דמויות סהרוריות משולי החברה ערכו הפגנה נגדי.
"בהפגנה זו הם הביעו תמיכתם בכניסת ערבים לגור בנצרת עילית. בוודאי תשאלו מה משותף להרטמן הימני ולפילוסוף השמאלני, ולרב של נטורי קרתא? אז קודם כול - כל אלה לא אוהבים אותי. ומלבד זאת - הצדקנות, הניתוק מהמציאות והצורך העז בתשומת לב. אז הנה הם הצליחו, ויש להם קצת תשומת לב.
"ורגע ברצינות: דו־קיום הוא לא ההכרח לחיות זה בתוך זה ולהיטמע עם בתוך העם האחר. דו־קיום הוא היכולת לחיות בשכנות טובה ועם הפרדה ברורה. לדעה זו שותפים 95 אחוז מהאזרחים, החמישה אחוזים האחרים הם הטיפוסים התמוהים".
זאב הרטמן מסר בתגובה: "הפגנתי יחד עם דניאל עוז ושאר המפגינים והגעתי עם אנשי נצרת עילית. כל אחד הפגין מסיבותיו שלו. אני הפגנתי נגד התנהגותו של גפסו, כשהנקודה היחידה שקישרה בינינו היא הסכנה בהמשך שלטונו של גפסו".