"לא נותנים לנו להתחתן בשקט", אומרים השבוע בתסכול קטיה בנדרביץ וסטס גרבר מנצרת עילית. השניים קבעו לערוך חתונה אזרחית בחו"ל בחודש הבא, אבל לקטיה נקבע שירות מילואים במועד החתונה, וגם אחרי בקשותיה, צה"ל מתעקש שתשתחרר משירות מילואים שבועיים בלבד לפני היום המאושר בחייה.
העציר ביקש להתגייס, בית המשפט לא השתכנע השחקנית הדר לוי: הגעתי מהפריפריה, זה היתרון מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
"שנינו שירתנו בסדיר וממשיכים לשרת במילואים וממלאים את כל חובותינו למולדת, אף פעם לא התחמקנו משירות עבור המדינה. לא מספיק שאנחנו לא יכולים להתחתן בארץ, גם את החתונה שארגנו בחו"ל במאמץ רב רוצים להרוס לנו?", שאל השבוע גרבר בכעס.
קטיה בנדרביץ (25) וסטס גרבר (31) מנצרת עילית הכירו לפני שש שנים. לאחר שלוש שנים של היכרות החליטו השניים להפוך את הקשר לרומנטי. לפני חודשים אחדים הפתיע גרבר והציע לה נישואין בחתונה של חבר.
השניים החלו לתכנן את חתונתם, אבל כשניסו לגשת לרבנות, התברר כי הם צריכים להמציא אישורים על זהותו היהודית של סבא של בנדרביץ. מאיר שמדובר בפרוצדורה ארוכה הם החליטו להינשא את החתונה בחתונה אזרחית החליטו בני הזוג לערוך בפראג, והתאריך שנבחר היה 13 ביוני.
כמה ימים לפני כן הם מתכננים כבר לטוס לסידורים אחרונים במקום, ואמורים לחזור לארץ ימים אחדים לאחר החתונה. את החתונה יערכו השניים בבניין העירייה בפראג, ולאחר מכן תיערך מסיבה גדולה.
הדבר הראשון שעשו בני הזוג לאחר קביעת התאריך, היה כמובן להזמין כרטיסי טיסה ואת כל חבילת החתונה, הכוללת את הסידורים בעירייה, ניירת שצריך לתרגם, ארגון הטקס ועוד.
להפתעתם, ימים אחדים לאחר שהוזמנו כרטיסי הטיסה, הגיע לבית הזוג צו קריאה המזמן את הכלה המיועדת לשירות מילואים בן 23 ימים, ביות התאריכים 20.5.13 – 13.6.13, כשבני הזוג אמורים לטוס בליל ה-9.6 ולשוב ארצה ב-16.6.
בני הזוג ההמומים נכנסו ללחץ. "היינו בשוק, מיד הפסקנו עם ההכנות לחתונה והתחלנו להתמקד בבקשה לדחיית שירות המילואים של קטיה", מספר גרבר, "הרמנו טלפונים לצבא, כי מעולם לא דחינו שירות מילואים כלשהו, והפנו אותנו להוצאת טפסים מהאינטרנט.
"מילאנו אותם, צירפנו צילום של כרטיס הטיסה ושל חבילת החתונה, שיבינו שאנחנו לא סתם יוצאים לנופש, כתבנו הסבר מפורט ושלחנו את זה לצבא, עשינו את זה ממש בסמוך להגעת הצו, כדי לא לבזבז זמן מיותר", מסביר גרבר.
כעבור כחודש הגיעה התשובה המאכזבת מהצבא – במקום לבטל את הצו, בצה"ל הוחלט לקצר את השירות, ובנדרביץ עדיין נדרשת להתייצב לעשרה ימי מילואים בסמוך למועד חתונתה – מ-20/5 ועד 30/5.
בני הזוג לא ידעו את נפשם מרוב כעס. הם התקשרו ליחידה שבה משרתת בנדרביץ כמחסנאית לשעת חירום ושאלו לפשר הקיצור המוזר. מאז ההודעה של הצבא השניים מתקשים לתפקד ולהמשיך בהכנות לאירוע החשוב של חייהם. "אני בסך הכול רוצה להתחתן בשקט", אומרת בנדרביץ.
"אני כלה ויש לי הרבה הכנות, אני צריכה להגיע כמה פעמים למדידות של שמלת החתונה, אני צריכה לעשות תסרוקת ואיפור ניסיון לפני הנסיעה, יש לי המון דברים לארגן. ומה עם מסיבת הרווקות שהחברות שלי רוצות לארגן לי? אני צריכה לוותר על כל ההכנות של היום הכי חשוב בחיי כדי לצאת לשירות מילואים? אני אפילו לא קצינה, שאי אפשר לוותר על השירות שלה".
בנדרביץ מדגישה שלא אכפת לה להשלים את ימי המילואים לאחר החתונה. "זה מאכזב אותי כל כך שמערימים עלי כל כך הרבה קשיים ולא מתחשבים בי. חתונה זה אירוע של פעם בחיים ולא דבר של מה בכך, אני מאוד מאוכזבת מהמערכת הצבאית שתרמתי לה כל כך הרבה שנים, זה בסך הכול שירות מילואים".
גרבר: "פעמיים בשנה היא מוזמנת למילואים, ואין לנו שום בעיה עם זה ונמשיך לשרת, אבל אנחנו מבקשים קצת התחשבות. חתונה זה לא משהו שצריך לעשות איתו בעיות".
כשהם נשאלים מה יעשו אם בסופו של דבר הצבא לא יסכים לדחות את השירות, השניים מביטים אחד בשני ללא תשובה. "אנחנו אפילו לא רוצים לחשוב על זה", אומרת בנדרביץ לבסוף, "כל החתונה תיהרס לנו, והיום החשוב בחיינו יהפוך ליום לא פשוט בכלל. אני מקווה שלא נגיע לזה, שמישהו יתעורר שם בצבא ויהיה הגיוני ומתחשב".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לפי החוק, חייל המשרת במילואים באופן פעיל, לא ייקרא לשירות החל מ-10 ימים לפני יום החתונה, ביום החתונה ובעשרת הימים שלאחריה. בקשתה של החיילת נבדקה, ובאופן חריג ומלפנים משורת הדין צה"ל אישר לה לסיים את שירותה במילואים בתאריך 30.5.13, ארבעה ימים מעבר לנדרש בחוק".
הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליונות סוף השבוע של "ידיעות העמק"