החלטת ממשלת ישראל לגבות מס של 25 אחוז עבור מלגות שמקבלים סטודנטים עוררה את זעמו של ראש מועצת גליל תחתון, מוטי דותן. דותן טוען כי אם המדינה לא תבטל את גזירת המס הוא יפסיק לחלק לסטודנטים מלגות.
השבוע נודע כי ממשלת ישראל החליטה להטיל מס על סטודנטים שמקבלים מלגות. על פי ההחלטה שהינה חלק מחוק ההסדרים, תגבה המדינה 25 אחוז מס מסך כספי המלגות שמקבלים הסטודנטים מגורמים חיצוניים ולא מהאוניברסיטאות והמכללות עצמן. על פי ההערכות, היקף ההכנסות מהמיסוי יעמוד על עשרות מיליוני שקלים.
כאמור, במועצה האזורית גליל תחתון לא אהבות בלשון המעטה את ההחלטה, ובעומד בראש המועצה, מוטי דותן החליט לעקוף אותה במידה שתאושר. במכתב ששיגר ביום שלישי השבוע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא כתב: "במדינת ישראל שכר הלימוד לסטודנטים הוא מהגבוהים בעולם. 80 אחוז ממשקי הבית לא יכולים מבחינה כלכלית לממן לבנם או לבתם שכר לימוד לתואר אקדמי המוערך בכ-45 אלף שקלים לפני שכר דירה, ולפני הוצאות מחייה מנמליות.
"במדינת ישראל שאני מכיר מלגת לימוד היא הסיכוי היחיד לסטודנט הממוצע להגיע לתואר ולהשאיר לעצמו מעט זמן ללמוד בין עבודה אחת לשנייה". ציין דותן במכתבו והוסיף, "כראש רשות אזורית, המונה 2,700 בתי אב, מגייס אני מדי שנה כ-100 אלף שקלים מקרנות שונות בארץ ובחו"ל, על מנת לחלק אותם לסטודנטים אשר זקוקים להם. הסכום אינו גדול והזוכים בו הם סטודנטים מהיישובים שיד משפחתם אינה משגת. לגבות מאותו סטודנט 25 אחוז מס נראה לי לא מוסרי ואכזרי ביותר".
במועצה האזורית גליל תחתון ציינו כי נעשים מאמצים רבים כדי לגייס תורמים רבים מחו"ל, על מנת להעניק מלגות לסטודנטים ובכך לעודד אותם לרכישת השכלה אקדמית. אחד מהצעדים שמקיימת המועצה כדי לאפשר מלגות לסטודנטים התקיים בסוף השבוע שעבר, כאשר משלחת מגרמניה הגיעה לביקור במועצה, במסגרת ברית הידידות בת 29 שנים בין מחוז הנובר בגרמניה למועצה האזורית.
במהלך הפגישה חולקו לכ-15 סטודנטים תושבי הגליל התחתון מלגות בסכום של למעלה מ-50 אלף שקל. "במידה שהתקנה לא תבוטל אפסיק את חלוקת המלגות ואדאג לצ'פר את הסטודנטים בדרך אחרת", אמר דותן השבוע, "אין לי שום כוונה להתרוצץ ולגייס כספים למלגות לסטודנטים שלבסוף יגיע הכסף לקופת האוצר".