קבוצת הכדורסל האגדית בצפת הלכה ונעלמה. קבוצת הכדורגל העירונית התאחדה עם כרמיאל ואיבדה כל זיקה לעיר הצפונית. מחלקות הילדים והנוער בכדורגל ובכדורסל חדלו מכל פעילות, אין לילדים מסגרת ספורטיבית ראויה ואין מתקני ספורט ראויים לשימוש הציבור. הסיבה לכל אלה היא היעדר תקציבים מצד העירייה.
עוד בטרם נבחר לראשון העיר צפת, הבטיח אילן שוחט כי בכוונתו לטפח את הספורט בעיר ואף להשקיע בו תקציב שנתי של 600 אלף שקל. אבל שוחט רק הבטיח, הוא לא באמת קיים.
כשהתמודד לראשות העיר ב-2008 חתם אילן שוחט מסמך עם ציון טויטו היה יו"ר קבוצה הכדורגל של בית"ר צפת, ובו נכתב: "העירייה בראשות אילן שוחט תקדם את תרבות הספורט בעיר. אילן שוחט יפעל להקצאת משאבים ותמיכות לקבוצות הכדורגל, ובהתחשב במכלול השיקולים, סבור אילן שוחט כי הסכום הראוי להקצאת המשאבים ותמיכה כאמור הוא 600,000 שקל לכל שנת תקציב. אילן שוחט יפעל להצלחת הקבוצות הן בתקצוב, הן בהשגת תרומות, הן בגיבוי ציבורי והן בפיתוח פיסי של מתקנים".
שוחט גם דאג לא פעם להצהיר כי ישקיע בחינוך ויצעיד את צפת קדימה בכל מה שקשור לתחום רגיש זה. הוא גם לא פעם מצא את הקשר הישיר בין חינוך לספורט. אבל שוחט לא באמת מימש את הבטחותיו.
החלק העצוב ביותר בסיפור של הספורט בצפת קשור לפעילות של הילדים והנוער. הפעילות התבצעה תחת חסותם של מועדוני הכדורגל והכדורסל, וברגע שהם נסגרו, כל הפעילות הזו שותקה.
"ילד שיש לו משחק בשבת, הולך לישון מוקדם", אומר תושב העיר אבי לוי, "היום במקום זה הם יושבים בתחנות האוטובוס ושותים. להקים קבוצת כדורגל זה להציל 40-50 ילדים, פשוטו כמשמעו. אני הצלחתי לסדר לכמה ילדים להתאמן באיתורן קרית שמונה, למרות הנסיעות הם פשוט מאושרים".
גם בכדורסל אין כיום כתובת לילדים ולנוער. בימיו הטובים של המועדון התאמנו בו 450 ילדים, הן בבית הספר לכדורסל והן בקבוצות הילדים והנוער, וקבוצת הילדים העפילה עד גמר גביע המדינה. כל זה מת עכשיו. "עד שלא נשלם את החובות לשחקנים בקבוצה הבוגרת, ההתאחדות לא תאפשר לנו לחדש את הפעילות, גם בקבוצות הילדים והנוער", מסביר משה מזוז, יו"ר אגודת הכדורסל.
בעבר הייתה פעילות ענפה גם בתחום טניס השולחן, אולם היא נפסקה. אחד האנשים שפעלו בענף הזה אומר: "היינו פעם מעצמה יחסית למקומות אחרים, היום לא נשאר כמעט כלום. יש ניסיון של רכז הספורט הנוכחי לחדש את הפעילות, בינתיים זה עוד לא צלח".
זיווה גרליק-פירשטנברג הגיעה עם משפחתה לצפת לפני מספר שנים מהוד השרון. בנה יניר, כיום בן 16 וחצי, שיחק בקבוצת הכדורגל בהוד השרון, וכאשר המשפחה עברה לצפת הוא החל לשחק תחת הדרכתו של יוסי ג'אן. לאחר שנתיים נסגרה הקבוצה ויניר נשאר בלי מסגרת ספורטיבית.
"ניסיתי לבדוק מדוע זה קורה", מסבירה אמו. "הגעתי לבסוף גם לפגישה עם אילן שוחט. התשובות שהיו לו היו מתחמקות. הוא תלה את המצב בכך שהקבוצה עברה לכרמיאל. אני לא מבינה מה זה קשור. יש כאן ילדים שרוצים להתאמן. יש מאמן שמוכן לאמן אותם בהתנדבות. יש מגרש כדורגל, ההורים גם מוכנים לשלם עבור ההשתתפות של ילדיהם בקבוצה, אז מה הבעיה?".
תגובת אילן שוחט: "במשך שנים התנהל מערך הספורט בצפת בצורה חובבנית ובזבזנית. קבוצת הכדורגל נוהלה על ידי ציון טויטו, שהקים עמותה פרטית שבמשך שנים חלבה מאות אלפי שקלים מהעירייה, ללא דיווח, ללא בקרה וללא תוכנית עבודה מסודרת. קבוצת הכדורסל נוהלה בצורה דומה, וצברה חובות ניכרים. עיריית צפת סבלה מגירעון כספי כבד, ולכן לא יכלה לממן עוד עמותות אלה. למרות זאת, התקיימה פעילות ענפה של ליגת מקומות עבודה בכדורגל ובכדורסל. בהן השתתפו למעלה מ-500 איש. הוקמה אקדמיה לכדורסל, ובכוונתנו לגייס אנשי עסקים כדי להקים קבוצות שינוהלו בצורה אחראית ויסודית".
משרד הספורט לא הגיב עד לפרסום הכתבה.
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב'ידיעות קרית שמונה'