כולנו שרים "סורה חושך" בכל חג חנוכה. אבל יד על הלב: נכון שיש כמה אתרים בעיר שלכם - שאליהם לא תעזו להגיע אחרי שהשמש שוקעת? כתבי mynet מציגים: המקומות שבהם החושך דווקא שולט.
בחג האורים אנחנו חוגגים את ניצחונו של האור הקטן על החושך הגדול. אבל יש מקומות שאליהם האור טרם הגיע, ורגל אדם לא תדרוך בהם בשעות החושך. הנה רשימה חלקית של המקומות האלו באזור העמק, הגליל והגולן, בתקווה שבשנה הבאה כבר יהיו שטופי אור ובטוחים.
אזור התעשייה - טבריה עילית אזור התעשייה שוקק חיים במהלך היום, אך ריק ונטוש משקיעת החמה ועד לזריחתה. תושבי העיר מפחדים להסתובב באזור בשל היעדר תאורת רחוב בשעות הערב. תושבים שגרים בסמוך לאזור התעשייה מדירים רגליהם מהאזור, אפילו עובדי תחנת הדלק שנמצאים בסמוך למקום חוששים לצעוד לבד, בתום יום עבודה.
עם ליל, הופך אזור התעשייה לחשוך. נורות תאורת הרחוב אינן דולקות, החנויות ריקות והרחובות נטושים. בלילה שייך אזור התעשייה לחתולים ולכלבים המשוטטים.
צילום: יורם כהן
עובדי תחנת הדלק באזור התעשייה מספרים שהם חוששים לחנות את רכבם באזור, ולכן דואגים שמישהו יאסוף אותם בסוף יום העבודה, גם בשעות הלילה המאוחרות, כדי לא לצעוד לבד לחנייה מרוחקת ללא תאורה.
פסל אלכסנדר זייד אלכסנדר זייד היה מהשומרים הידועים בישראל, וממקימי ארגוני השמירה "בר גיורא", "השומר" ו"אגודת השומרים", אך היום דומה שדווקא הפסל עצמו זקוק לשמירה. האזור המבודד, על גבעה הסמוכה לעתיקות בית שערים, מהווה מוקד משיכה לגנבים ושודדים.
פסלו של זייד משקיף מן הגבעה על נופי מערב עמק יזרעאל ומתלול הכרמל, ובמשך היום הוא מהווה מוקד משיכה לממשיכי דרכו, דוגמת חברי 'השומר החדש'.
צילום: שרון צור
אך בלילה, הופך האזור לממלכתם של הגנבים והשודדים. מבחינה זו, הזמן בעמק כאילו עצר מלכת, וחוסר הביטחון האישי שהיה קיים בשנת 1938, בה נרצח זייד, קיים גם היום, ואנשים מדירים רגליהם מן האזור וחוששים להסתובב בו.
באוקטובר 2007 ניסו שודדי מתכות לגנוב את הפסל, והפילו אותו. הפסל שופץ בעקבות המקרה, והשומר אלכסנדר זייד עודנו עומד זקוף על הגבעה.
השוק הישן בעפולה השוק הישן הוא נדבך מיתולוגי בהיסטוריה של העיר, אך עם השנים ההזנחה בו הפכה קשה. במקום אין תאורה או אבטחה, וכעת עם בוא החורף ורדת החשיכה בשעות מוקדמות יותר, אוכלוסיית הקונים בשוק מתמעטת כבר אחרי הצהריים ונעלמת כליל עם רדת החשיכה.
צילום: שרון צור
ההיסטוריה הקשה של השוק הכוללת פיגוע לפני שמונה שנים, בו מצאו את מותם שניים מתושבי העיר וכחמישים איש. אירוע זה אינו נמחק מן הזיכרון הקולקטיבי של תושבי העיר, והם בוחרים ללכת למקומות בהם יש אבטחה, ולו רק בכניסה.
השוק עומד מיותם כבר משעות הערב המוקדמות, אך תושבי העיר מספרים כי בחסות החשיכה פועלים בשוק עסקים בלתי חוקיים, כגון מכוני ליווי, והאנשים היחידים הפוקדים את השוק הם הלקוחות המפוקפקים של השוק הלילה הזה.
פארק עירוני בנצרת עלית הפארק העירוני בנצרת עילית, המשמש את תושבי העיר מזה שנים רבות ומהווה יעד חביב למשפחות וילדים במהלך היום, משנה את פניו עם בוא הלילה. מעטים האנשים שמגיעים לפארק בשעות החשיכה, ולא בכדי.
בחסות החשיכה אירעו מספר מקרי אלימות, ונדליזם ותגרות בפארק. לעיתים המקום מהווה מקום מפגש של חבורות בני העיר או מיישובים סמוכים לצורכי שתיית אלכוהול ועישון.
צילום: שרון צור
המקום מהווה בין היתר מוקד משיכה אטרקטיבי לזוגות בפרט בשל היותו הפארק היחידי בעיר, אך לא פעם הוטרדו הזוגות אשר חיפשו מעט שקט ופרטיות, על ידי חבורות בפארק. "לפני מספר חודשים הייתי בפארק וראיתי חבורה של צעירים, ככל הנראה הם שתו והחליטו להיטפל לזוג צעיר במקום. אמנם זו הייתה רק אלימות מילולית, אבל היום אני מעדיף להימנע מלהגיע למקום", מספר אחד מתושבי העיר.
בעירייה התופעה כבר מוכרת וכך הוחלט לאחרונה על תגבור המקום באבטחה לאורך שעות הלילה על מנת להבטיח את בטחון התושבים.