בשנה האחרונה ישנן פחות ופחות משפחות שמוכנות לקחת על עצמן את האתגר של להיות משפחת אומנה. עמותת "אור שלום" ו"ידיעות תקשורת" מביאות לכם חלק מסיפוריהם של הילדים – והמשפחות שמחבקות אותם באהבה. כדי שיותר ילדים יזכו לדעת את האהבה הזו.
הכירו את המשפחתונים: במעונות המשפחתיים של עמותת 'אור שלום' מוצאים ילדים שעברו הזנחה או התעללות בית ומשפחה חדשים, וחווים לראשונה חיי משפחה בריאים שבמסגרתם הם לומדים לפרוח בסביבה אוהבת ומבינים כי מוטלות עליהם גם חובות. במשפחתונים גרה משפחה גרעינית, יחד עם עד שבעה נערים או נערות, המשתלבים במסגרת המשפחתית. הביקוש למשפחות שמוכנות למלא תפקיד של משפחתונים תמיד גדול מההיצע, אך בצפון קיים מחסור ממשי.
תחליף הורים לפני שלושה חודשים הגיעו דוד וטליה וולף ושתי בנותיהם להתגורר במושב נאות גולן, אחרי חמש שנים מאוד אינטנסיביות בהן הם עבדו וחיו במשפחתון לנערות במצוקה במבשרת ציון. במשפחתון אותו הפעילו דוד וטליה התגוררו יחד איתם שבע בנות, כולן נערות שעברו טראומה מינית כלשהי, וגם בעיות משפחתיות נוספות כגון: אלימות, הזנחה וכדומה.
דוד וטליה היו למעשה תחליף להורים, והמשפחתון היה ניסיון ליצור מסגרת קרובה ככל האפשר למשפחה נורמטיבית עבור אותן נערות. הצוות המסייע כולל עובדת סוציאלית, פסיכולוגית, מבשלת, ומורה. ההתחייבות של זוגות שמחליטים לקחת את המשימה הזו על עצמם היא לשלוש שנים. דוד וטליה האריכו את השליחות שלהם בשנתיים נוספות, ולמרות זאת, הפרידה הייתה קשה. הקשר עם הנערות היה כל כך קרוב, שקשה לחתוך ולהמשיך הלאה", אומרת טליה.
נחישות והצבת גבולות ההורים במשפחתון אמורים לספק לבנות מודל הורי נכון, וזה אומר מצד אחד המון אמפתיה, אהבה ומסירות, ומצד שני נחישות והצבת גבולות. "בערך שלושה חודשים לאחר שנערה הייתה מגיעה אלינו", מספר דוד, "היה מגיע השלב הקשה ביותר. אז, אחרי שהיא כבר התאקלמה, היא הייתה בוחנת אותנו. כל הכעסים והפחדים היו יוצאים החוצה, וכאן, היינו חייבים להיות העוגן המוצק שאליו היא יכולה הייתה להתחבר. היו קשיים, אבל כשאנחנו רואים אותן כיום, אנחנו יכולים להיווכח כמה העשייה שלנו הייתה משמעותית".
"עבורנו חמש השנים האחרונות היו חוויה מאוד עוצמתית”, מספר דוד, “לא צריך גם השכלה מיוחדת, כי יש צוות מקצועי תומך, שעוזר מאוד. מה שצריך זה בעיקר היגיון בריא, אמפתיה וסבלנות. לכן חשוב לנו שיהיו עוד משפחות שיעשו את הצעד הזה. יש הרבה מאוד נערות שלא זוכות להיות במשפחתון, פשוט כי אין מספיק כאלה. במחוז הצפון בכלל אין, וזה חבל מאוד, כי זו מסגרת שבאמת יכולה להציל את הנערות הללו".
על "אור שלום" על משפחות אומנה משרד הרווחה מסייע
משפחות המעוניינות להיות משפחות אומנה או הורי בית במשפחתון, מוזמנות להתקשר לטלפון 02-9936900 שלוחה 125 (גם לתרומה).
כתובת אתר האינטרנט של "אור שלום", שבה ניתן גם לקבל פרטים על ילדים שממתינים למשפחות: http://www.orr-shalom.org.il